Har nyss köpt ett hus på västkusten och det blir väldigt mycket vatten i gräsmattan nu när det regnar konstant.(Skickar med en bild så ser ni).

Detta oroar mig lite då det är stora vattenansamlingar bara en meter från huset (som står på platta, byggt -78). Skulle gärna få lite tips om hur jag lättast får bort detta vatten? En dränering i gräsmattan som löper just under detta område gjordes för ca 5 år sedan av förra ägaren men den verkar inte vara särskilt effektiv. Undrar lite hur pass akut detta är att fixa nu? Hade egentligen tänkt vänta till våren innan vi tar tag i dräneringen.
 
  • IMG-20111209-WA0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det mest självklara svaret på din fråga skulle vara att gräsmattan behöver dräneras. Men eftersom det redan är gjort så är det svårt att veta vad som är problemet. Kanske blev det inte gjort på rätt sätt?
 
Hur länge ligger vattnet kvar? Sådär ser,min matta också ut efter rejält regnande, men det är borta nästa dag. Behöver jag också dränera då eller?
 
Vattnet sjunker undan på en eller ett par dagar. Det blir dock alltid mycket vatten.. även vid en liten regnskur, det ju såklart värre nu när det har regnat så mycket som det gjort på sistone. Är det för att jorden mest består av lera som gör att vattnet inte kan sjunka undan tillräckligt fort? Får nog kolla över den befintliga dräneringen i trädgården.
 
AXS
Om du skulle märka av att det är ett problem kan du göra en snabbfix.

Gräv ett hål i mitten, sätt ev i betong eller plast rör.
I hålet ställer du en vattenpump och drar slang till brunn.

Hoppas det löser sig!
 
zeus_axel skrev:
Om du skulle märka av att det är ett problem kan du göra en snabbfix.

Gräv ett hål i mitten, sätt ev i betong eller plast rör.
I hålet ställer du en vattenpump och drar slang till brunn.

Hoppas det löser sig!

Tack för tipset, det får nog bli en sådan snabbfix nu och sedan lite dräneringsarbete till våren.
 
AXS
Om du gör det, tänk på att det är grundvattnet du vill pumpa bort, inte ytvattnet.
Så du behöver inte gräva vallgravar in till hålet för att det ska funka.

Men gärna en meter djupt.

Lycka till!
 
Göran.W
Enklast är väl fylla på med jord med ett svagt fall från huset.
Men är detta värkligen något problem.
 
Om dräneringen är gjord på rätt sätt ska du kunna spola rören, det brukar man få göra i början innan allt satt sig.
 
  • Gilla
Björknäsa
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Enklast är väl fylla på med jord med ett svagt fall från huset.
Men är detta värkligen något problem.
Gräsmattor som översvämmas med jämna mellanrum tenderar att må...sådär.
 
Caesell skrev:
Om dräneringen är gjord på rätt sätt ska du kunna spola rören, det brukar man få göra i början innan allt satt sig.
Lånar tråden lite. Har ett garage där dräneringen inte verkar fungera. Kan man spola och få bättre funktion? Vart vänder man sig?
 
Hyra hem en markborr och sen borra ett gäng hål i gräsmattan som du fyller med grus så vattnet kan rinna nedåt, finns minst 1 tråd här om den metoden.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
C calle_77 skrev:
Har nyss köpt ett hus på västkusten och det blir väldigt mycket vatten i gräsmattan nu när det regnar konstant.(Skickar med en bild så ser ni).

Detta oroar mig lite då det är stora vattenansamlingar bara en meter från huset (som står på platta, byggt -78). Skulle gärna få lite tips om hur jag lättast får bort detta vatten? En dränering i gräsmattan som löper just under detta område gjordes för ca 5 år sedan av förra ägaren men den verkar inte vara särskilt effektiv. Undrar lite hur pass akut detta är att fixa nu? Hade egentligen tänkt vänta till våren innan vi tar tag i dräneringen.
En gräsmatta måste ju luta så vattnet rinner bort. Det är ju den bästa lösningen.
En sämre lösning är att gräva ner kokosslang lite varstans och hoppas att det funkar med att leda bort vattnet.

troligtvis har du nån lerhaltig jord som inte är så genomsläpplig och då funkar inte kokosmetoden så bra heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.