Ska koppla in våran nya varmvattenberedare. Den skall kopplas till 2 fas 400v.
Hur ska jag koppla om jag ska följa schemat?

dscn2439u.jpg
Uploaded with ImageShack.us
 
ta kontakt med behörig elektriker som det säger i texten?
 
Du ska koppla precis som schemat säger. Använd alternativet ovan texten 400V 2-fas. Vad har du framdraget idag?
Är du det minsta osäker på detta så följ NightBuilders råd.
 
Om du är tveksam på en så enkel grej att koppla in så skall du ta in en yrkesman.
 
Jag håller med, hyr in en elektriker.

Om du ändå pillar på det så se till att PE = gulgrön.
Om det inte finns någon gulgrön i kabeln som kommer fram - kontakta elektriker.
 
O
3-fas tycker inte jag att man ska ge sig på om man inte har ett hum om vad det innebär.

Annars så känns det väldigt svårt att ge råd eftersom det inte var lätt att se hur man skulle koppla det.
Ta fler bilder, så kanske du kan få bättre hjälp!
 
Nja, om det är framdraget två faser och skyddsjord är det ju inte svårare att koppla in rätt än en fas, nolla och skyddsjord. Å andra sidan kan man såklart även där göra fel på framförallt skyddsjorden och då blir det riktigt dåligt...
 
Klarar du inte att läsa av hur det ska kopplas så är det inte läge att koppla.

Men, fas 1 in på den ena, fas 2, in på den andra och sedan jorden.
Det är faktiskt inte alls avancerat så låt bli om du inte förstår Basic el.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Borde inte Perilex vara standard? Eller får man inte använda det till VVB?
 
Det är väl inte förbjudet, men jag ser ingen anledning. Stickproppsanslutna apparater brukar ju vara flyttbara.
 
Ja hm det krävs ju i alla fall fackman för rör och uppsättning.
 
Stickproppen som sitter förmonterad är ju bara för enfas. Ska man köra tvåfas får man ju klippa av den.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Undrar om medföljande kabel med stickpropp på 1/2-fas-VVB har kabel avsedd för 400V? Om inte - undrar hur många som kör 400V på kabel avsedd för 230V efter att ha klippt stickproppen och anslutit ledningarna i t.ex. en "tvättmaskinsdosa" på väggen invid VVB'n?
 
Är kabeln märkt H03 (tål 300/300V) är den bara för 230V, men då handlar det bara om lampsladd/lätt anslutningskabel. Kabel medföljande t.ex. en VVB ska inte ha mindre än H05 (tål 300/500V) då den ska klara fuktiga utrymmen. Ett vanligt sladdställ med schuko stickpropp och apparatkontakt brukar vara märkt H05.
 
Vid annat än 1 fas anslutning med stickpropp, ska det monteras en arbetsbrytare - allpolig brytare.
 
  • Gilla
Shjalle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.