Vi flyttar snart in i vårt nya radhus och jag har ägnat en hel del kvällar åt att försöka läsa in mig på larmvärlden. Då vi kommer att bo nära våra grannar i ett tätpackat radhusområde så prioriterar jag i första hand en rejäl siren för att väcka deras uppmärksamhet, i andra hand vaktfirma. Vi vill kunna slå på skalskydd på kvällarna och schemalägga access för städfirman.

Jag börjar nu få lite överblick men har en del frågor jag inte hittat svar på:

1. Den knepigaste frågan rör vårt fristående förråd som ska larmas upp. Det är oupvärmt så batterier i trådlösa enheter skulle leva ett hårt liv. Där finns el men jag har ingen möjlighet att dra en larmkabel dit. Jag skulle alltså gärna vilja ha en lösning där MAP och detektorer tar ström från nätet men kommunicerar trådlöst. Finns det något sådant? Eller kan man lösa det på något annat smart sätt som jag missat?

2. Vi har ett sovrum/arbetsrum på övervåningen med stora fönster som vetter mot ett lättillgängligt halvtak. Detta är ett av husets svagaste punkter, så hur skyddar vi det bäst? magneter eller glaskross?

3. Hur väl behöver man egentligen gömma centralen? Det bästa stället i huset att förvara den är också det mest uppenbara…

4. Funderar lite kring centralens uppkoppling. Vi har IP-telefoni och jag har förstått att det inte är så lämpligt för larm? Ska vi köra med GSM och IP som stöd eller räcker det med enbart GSM?

Jag har just nu fastnat för Honeywell Galaxy Flex 20. Den tänkta lösningen ser ut som nedan:

BV:
Central inkl mk8
GSM-modul
2 PIR
3 Dörr (1 av dessa blir trådlös)
2 Skalskydd på fönster (Hur går man bäst tillväga för att lösa detta? Magnet eller kross?)
1 Keypad mk7

ÖV:
1 PIR - Trådlös
1 Skalskydd fönster - Trådlös
Siren? (Behöver man ha ett inomhus om man har ett utomhus?)

Förråd:
1 dörr
Siren
1 keypad

Utomhus:
Siren
Strob? (Är det någon mening med dessa?)


5. Vad behöver jag komplettera med förutom det som jag listat ovan?

6. Är det någon mening med att ha strob på taket?

7. Ett enkelt handhavande och tydlig dokumentation står högt upp på kravlistan, lever Galaxy Flex upp till detta?

8. Sitter radiodelen på Flex inbygd i panelen eller behöver jag komplettera med en extramodul? Dokumentationen är lite otydlig på den punkten.

9. I dokumentationen står det "Up to 20 wired or 8 wireless zones (12 onboard)". Tycker dock att detta är svårtolkat. Hur många zoner har den egentligen? 20 trådade ELLER 8 trådlösa? Eller ska det tolkas som 20 totalt med högst 8 trådlösa?

10. Har DSC 1616 som andrahandsval. Finns det någon anledning till att jag borde välja det i stället?

Tar även tacksamt emot billiga försäljningsställen för ovanstående inköpslista.
 
Har du någon prisuppgift på vad sakerna kommer kosta?

Jag vet ej hur dokumentationen är, lyckas inte hitta någon installationsmanual så där enkelt.

Om du väljer dcs1616 så är manualerna bra och lättbegripliga även om man inte är så insatt.

Som jag fattar det så sitter radiomodulen inbyggd i centralen.

Skulle vilja tolka det som att du har 20 sektioner sammanlagt varav du kan ha 8 trådlösa.

Om du skulle välja dcs 1616 så är det ett bra larm lätt att programmera osv, rekomenderar det starkt.

Dock kan det bli struligt för dig att få till det med förrådet. Vad jag vet finns det inte någon trådlös MAP utan så fall får du larma av förrådet ifrån huset och anväda dig av trådlösa enheter i förrådet

Ang uppringning så är det en smak sak, man klarar sig med gsm uppringare, men om man vill kan köra via ip. Vissa har inga problem med iptelefoni och larm tillsammans och vissa har, vad det beror på kan jag ej svara på.

Skulle tro bästa lösningen är att använda sig av glass kross på fönster, oftast tjuven slår in rutan.

Hoppas du fått dig någon uppfattning och hjälp på traven.
 
B
1. Visonics Powermaster-10 har batterier som ska klara 8 år med normal andvändning. Trådlöst men borde ändå fixa nog lång tid. Om du vill använda en egen matning för strömmatning MÅSTE du ha en gemensam minus för att kommunikationen mellan detektor och central ska fungera (men samtidigt kan du säkert dra en "luftkabel" för att få gemensam minus).
2. Varför inte sätta en rörelsedetektor inne i sovrummet. Du får någon sekunds fördröjning men få larm oavsett om dom bryter upp karmen (magnet) eller krossar rutan) samtidigt har du rummet larmat om dom kommer någon annan stans ifrån.
3. Sätt den i ett skåp (städskåp, klädkammare eller gömd bakom kläder vid en hatthylla) sätt helst en siren någonstans i huset så tjuven inte med hörseln kan lokalisera vart centralen sitter. Annars så är ju sannorlikheten inte så stor att 1. Du får inbrott i ditt larmade hus 2. Att du får inbrott och tjuven förstör centralen (har haft larmfirma i 25 år och aldrig varit ute för det)
4. IP-telefoni funkar ju som "vanlig telefoni" Se bara till så att du har batteribackup på routern och gärna ett larm (ett relä som faller om strömavbrottet infaller) som kontaktar dig om strömmen går i övriga huset. eller ett larm ur batteribackuppen när den går på batteridrift, sen är ju GSM bra.
Om det är den gamla GALAXYN så är det en väldigt bra central, har dock inte jobbat med den själv med den är jämförbar med BOSCH 7400 eller 7240 som jag jobbat med och som är RIKTIGT BRA!!
5. Om du halverar listan har du fortfarande ett mycket bra larm. Vid naurliga genomgångsplatser eller där du har höga värden brukar jag säga. Ta inte i så du blir blå. Bättre larm någonstans "naturliga genomgångsplatser eller höga värden" än att göra prislappen så hög så det blir för dyrt.
6. Utomhussiren med Blixtljus är ovärdeligt om du bor på landet eller ensligt. Inte gärna i tätbebyggt område, Krånglar det så stör du, larmar det och du har bara sirener invändigt så har ju tjuven gjort ett hål in så även utomhus hörs ljudet. Dom utanför huset ringer ju larmet till!!
7, 8, 9, 19 har jag ingen aning om.
:)
 
RilleRock
Vill du ha enkelt handhavande samt en central som ÄR framtidsäker så hade jag valt vilket jag har
en Siemens SPC Intrunet IP central 4320.
Teletec menyer är sekvenser? Siemens är i klartext och väldigt bra.
Kan programmeras överskådligt via medföljande mjukvara i PC alt via manöverpanel.
Du kan surfa in i den var du än är, 4320 starka sida är dock att du skickar larmen över IP och den anslutningen pollas var 10 sek. Vilket innebär att du har en övervakad lina ut.
Svensk Bevakningstjänst är den larmcentral som tar emot larmen och kostar 95:-kr i månad.
Att linan är övervakad ingår och skicka larmen är gratis. Och det ÄR billigt.
Gsm kan strula och inte få iväg alla larm. Speciellt alla som lägger de som SIA protokollet.
Hur vet du att GSM nätet är ok när ditt larm ev går?

Vill man kan man koppla till Siemens hela trådlösa Sintony 60 serie samt även deras passagemoduler om man vill styra dörrar.
Man är inte låst utan kan bygga ute eftersom man vill.

Siemens annars starka sida är just att Intrunet centralerna har i grundutförandet hela 6 utgångar som kan styras och programmeras helt fritt. 5 av dem är transitorutgångar samt 1 potentialfri.
Tänk dig att du tex monterar en flerljudig siren med inställt ljud som tex drar igång lågt 2 sek när någon öppnar förådd/garagedörren när det är olarmat?
Den har även 2 extra auxutgångar för sabslingeskydd förutom den som finns till yttre larmdon/blixt. Så slipper lägga det på en vanlig sektionsingång.

Istället för att ha separat manöverpanel i förråd skulle jag lagt det som ett eget larmområde och styrt det helt från huset.

Vill du har mer info så säg till då jag installerat en hel del Siemens centraler och även andra. Men flexibiliteten hos Intrunet serien är outstanding.
En trygghet för både mig som installatör och för kund.

Ett annat Måste är att montera inga vanliga IR utan sätt kombidetektorer dvs IR-Microvågor, gärna Bosch´s Bluelineserie vilka är outstanding om du såklart inte vill att IR skall larma för att ett papper åker ur faxen, en gardin fladdrar eller starkt billjus?
Vill du det sätt vanliga d^_^b

SPCK420_K.jpg
 
RilleRock
Tack för alla svar!

Jag hittade manualen i går. Det tillsammans med era inlägg har besvarat de flesta av mina frågor. Manualen finns att ladda ned här för den som är intresserad: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...sg=AFQjCNFHHlZMM0ncWR8Lnk1qzw53PAEq5w&cad=rja

Flex 20 har 12 trådbundna zoner i grundutförande och kan utökas med 8 trådlösa på extrakort. De större centralerna tar fler kort. I förrådet sätter jag en trådlös magnetkontakt (ev i egen partition) som jag larmar av från huset. Inser också att jag kan banta listan ovan en del. Det är ju bara ett vanligt ett hus och inte en guldsmedsaffär...

Dock kostar ju systemet en liten slant så jag känner att jag vill vara så påläst som möjligt. Några nya funderingar har alltså infunnit sig:

11. IP vs GPRS/GSM? Vilket skall man välja? För- och nackdelar? Installationskostnaden är ungefär densamma.

12. Siemens larm ser väldigt trevligt ut, men jag misstänker att den kostar lite mer än galaxy/DSC? Vad kostar tex en Siemens central?

13. Tillbaks till den svåraste frågan: Galaxy Flex vs DSC 1616. DSC har ett större utbud av kringprodukter och verkar ju vara lätt att få service på. Galaxysystemen är lite snyggare och verkar få väldigt höga omdömen när jag läser olika forum. Frågan är bara vilken som är lättast att installera? Finns det någon "kvalitetsskillnad" mellan då två systemen?
 
Galaxy är i sig inga problem att få service på.. Galaxy, Bosch och DSC är de tre stora märkerna i Sverige.

Galaxy Flex serien har funktionerna som du hittar i Galaxy G3D serien men med ett pris som ligger i nivå med DSC 1616.
Fördelen med Flexen är ju att den programeras likt siemens i klartext.

Kvatlitétsskillnad är det ingen på varken galaxy, DSC, siemens eller bosch
 
RilleRock
ajon skrev:
Tack för alla svar!

Jag hittade manualen i går. Det tillsammans med era inlägg har besvarat de flesta av mina frågor. Manualen finns att ladda ned här för den som är intresserad: [länk]

Flex 20 har 12 trådbundna zoner i grundutförande och kan utökas med 8 trådlösa på extrakort. De större centralerna tar fler kort. I förrådet sätter jag en trådlös magnetkontakt (ev i egen partition) som jag larmar av från huset. Inser också att jag kan banta listan ovan en del. Det är ju bara ett vanligt ett hus och inte en guldsmedsaffär...

Dock kostar ju systemet en liten slant så jag känner att jag vill vara så påläst som möjligt. Några nya funderingar har alltså infunnit sig:

11. IP vs GPRS/GSM? Vilket skall man välja? För- och nackdelar? Installationskostnaden är ungefär densamma.

12. Siemens larm ser väldigt trevligt ut, men jag misstänker att den kostar lite mer än galaxy/DSC? Vad kostar tex en Siemens central?

13. Tillbaks till den svåraste frågan: Galaxy Flex vs DSC 1616. DSC har ett större utbud av kringprodukter och verkar ju vara lätt att få service på. Galaxysystemen är lite snyggare och verkar få väldigt höga omdömen när jag läser olika forum. Frågan är bara vilken som är lättast att installera? Finns det någon "kvalitetsskillnad" mellan då två systemen?
11. För och nackdelar listas i mitt svar ovanstående.
12. Siemens centralerna finns i lite olika utföranden men 4000 serien räcker då den har upp till 32 ingångar (8 på centralkort) samt 6 utgångar.
Den vanliga 4220 ligger på 2100:- ut till kund från "oss"
Den kan sen bestyckas med tele 1035:- och/eller gsmmodul 2636:-.
Tilkommer gör även en map på 1150:-

Paket med 4220,Map samt telemodul 3800:-

4320 som är IP centralen kostar 3045.-
Den behöver dock varken tele eller gsmmodul om du skickar via IP.
Om du såklart inte vill ha dubbla vägar ut. Finns 2 kortplatser för det.

13. Galaxy klingar högre än DCS om man kommer utanför villalarmen.
Kvalitetsmässigt är det ingen skillnad.
Har inte installerat någon flex och vet inte om det kommer någon mjukvara till den för programmering via PC? Du har och får en helt annan överblick på det sättet.
Väljer du mellan Galaxy och DCS hade jag valt Galaxy.
Väljer du mellan Galaxy och Siemens hade jag valt Siemens. Enbart beroende då jag vet alla framtida möjligheter och smarta finesser den centralen har. Men de har säkert Flexen med?

Edit:Vilken larmcentral har mjukvaran för att ta emot flexens IP-larm?
 
Redigerat:
Flexen klarar IP om man köper till IP-Modul.. PTSN ingår alltid.
Prog kan ske via USB om man väljer att köpa till programvaran.
 
Har också några frågor om DSC 1616:

B1: Kan man få det systemet att skicka larm-SMS i klartext?
B2: Såg att det fanns möjlighet att programmera från PC. Underlättar det installationen nämnvärt?
 
Hej!
Jag vet egentligen inget om sådant här. Men jag tänkte på din fråga ett där det handlar om kallförrådet. Jag har ungefär samma problem som du och en tanke har funnits om att man kanske kunde skicka det genom elnätet, det går ju idag skicka nätverksdata därigenom.

Är det någon som vet om det skulle kunna fungera?

En vidare tanke kan ju då bli, om man inte vill ha trådlösa detektorer utan fatsa genom elnätet, finns det då larmsystem som kan göra det?

Som sagt bara tankar men det skulle kunna underlätta om man får det "trådat" på detta sätt och samtidigt så är strömförsörjningen löst.
 
tharnstrom77 skrev:
Hej!
Jag vet egentligen inget om sådant här. Men jag tänkte på din fråga ett där det handlar om kallförrådet. Jag har ungefär samma problem som du och en tanke har funnits om att man kanske kunde skicka det genom elnätet, det går ju idag skicka nätverksdata därigenom.

Är det någon som vet om det skulle kunna fungera?

En vidare tanke kan ju då bli, om man inte vill ha trådlösa detektorer utan fatsa genom elnätet, finns det då larmsystem som kan göra det?

Som sagt bara tankar men det skulle kunna underlätta om man får det "trådat" på detta sätt och samtidigt så är strömförsörjningen löst.
Svar Nej.. Det finns inga produkter som klarar det.
 
Det finns ju X10-moduler som kan vidareförmedla en slutning/brytning över elnätet. Problemet är att alla dom moduler som finns strömförsörjs från nätet, så vid strömavbrott är signalen från ditt förråd helt utslagen.

Trådlös MAP finns till Alexor men inte till 1616/1864.
 
ajon skrev:
Har också några frågor om DSC 1616:

B1: Kan man få det systemet att skicka larm-SMS i klartext?
B2: Såg att det fanns möjlighet att programmera från PC. Underlättar det installationen nämnvärt?

1:Nej
2:Det är ingen större skillnad om det gäller en villa. Kan dock bli enklare om det är en större anläggning..
 
Ojoj, vilken djungel detta är. Efter att ha kollat på mängder av olika system trodde jag mig ha slutligen bestämt mig för Galaxy Flex. Plötsligt börjar jag nu titta närmare på Ademco/Honeywell Vista.

C1: Är detta ok prylar för hemmabruk?
C2: Hur lätt är det att programmera systemet jämfört med övriga produkter som nämnts i tråden?
C3: Bortsett från antalet zoner/partitioner/etc, vilka är de största skillnaderna mellan Vista och Galaxy?

Tack för att ni tar er tid att svara på alla mina novisfrågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.