Nu är badrummet i slutfasen och det har blivit dags att sätta upp spottarna,
det jag tänkt använda är:
10st Maxel Sirius 1 LED downlight
145945-4-7471730.jpg
tillsammans med 10st Hide-A-Lite Jolly Pro LED dimmer converter
146077-3-7452519.jpg
Tanken är ju att jag ska kunna dimmra dom så har kollat ut en helt standard 1-10v dimmer
147513-3-dim01w.jpg
Vad tror ni om detta system?
mvh Patrick
 
10 st konvertrar?!?!

Vad är det för effekt på spottarna? 2 st Jolly maxi borde räcka.
 
Redigerat:
3x3w power-LED! säljaren på stället jag köpte spottarna på sa att man va tvungen att ha 1st jolly pro/spot! dom säljer ju även jolly maxi så verkar ju konstigt att han inte rekomenderade den istället!? Jolly Maxi lämnar väl endast 48v?
En annan fråga om hur jag ska koppla "jollarna", tänker jag rätt om jag ställer in dom på 10v/9w eller ska jag ta 12v/10w om spotten är 3x3w/700mA!?
 
Redigerat:
Du måste ha missuppfattat säljaren.

3x3W * 10 st = 90 W.

Jolly Maxi kan max belastas med 50 W om den är inställd för att skicka ut 700mA. D.v.s. två slingor med 45W (5 st spottar) på varje.

Ställ in den på 700mA.

//Patrik
 
Men hur är det draget nu då? Går det en slang från stället där du ska ha konvertrarna till varje potta eller? I såfall så borde det ju gå att göra en nödlösning och seriekoppla dom på det stället. Eller slingorna kanske skulle bli för långa då?
Eller så får du väl köra på 10 st konvertrar, men det blir ju en onödigt hög kostnad för konvertrarna.

//Patrik
 
Tror inte det fanns nåt missförstånd, då jag aldrig installerat LED spotlights förut så sa jag till säljaren vilken spot jag skulle ha och fråga hur många trafos jag behövde till det och då sa han att jag behöver 1trafo/spot för att Jolly Pro levererar max 10w/12v.

Nu är ju allt redan köpt och jag har redan satt upp spottarna och "jollarna" satte jag precis framför respektive spot, har kopplat in spottarna i trafosarna och sammankopplat alla trafos i "slinga" med dom medföljande synkkablarna för att kunna köra synkad dimring! det som är kvar är att dra fram el till varje trafo.
Men om jag kör 1jollypro/spot så ska jag väl koppla dom 9w/10v eller 10w/12v, kopplar jag dom 25w/700mA så blir det väl inge bra, eller?

En annan fråga, spottarna sitter i badrummet som vi har på övervåningen så dom blir monterade på vinden ovanför badrummet, behöver jag ha pottor då?
 
Ja, då har ju säljaren sagt fel. Det finns LED-spottar med medföljade konverter och då sätter man ju 1/spot. Men de konvertrarna är ju mindre än Jolly pro/maxi m.fl.
Men när du har gjort så där, får du ut konvertern ur hålet sen om du måste byta den? Är taket fortfarande öppet eller?

Vanligtvis så brukar man dra en slang med RKUB (LED-kabel) från platsen där konvertern ska sitta (garderob eller dyl.) till första pottan, sedan därifrån till nästa osv tills man kommer till den sista.

I--------O--------O--------O-------O

//Patrik
 
Redigerat:
Ja, det ligger väl isolering på vinden så då krävs det pottor. Skulle det vara luft bara så kunde du köra utan potta. Det är ju det ultimata för kylningen.

//Patrik
 
Okey, då har man blivit lurad igen då, som vanligt ;-) Strunt samma, satte dom så för att jag tyckte det blev snyggast, varför skulle jag behöva få ur trafon ur hålet?
Jag har tagit bort all isolering ovanför badrummet men det ska ju såklart isoleras igen med typ mineralull, får kanske köpa till pottor då helt enkelt, går dom att montera i efterhand?
Tack för dom snabba svaren såhär på lördagkväll :)
/Patrick
 
Redigerat:
Hehe Jepp! ;)

Saker med elektronik brukar ha en tendens att ge upp efter ett tag och då krävs det att dom går att byta. Därför bygger man aldrig in drivdon. Vid halogen där man la upp transformatorerna i pottan så var de små nog för att enkelt kunna pilla upp och ner dom. Men vid LED så är hela installationsförfarandet annorlunda och drivdonen är, oftast, stora.

Jag kan förklara syftet med en potta. En potta är till för att hålla borta isolering från armaturen och på så sätt skapa "kylning". Vid halogen så har man potta för att det är brandfarligt annars och vid LED för att LED-armaturen inte ska bli för varm och gå sönder. Finns det ingen isolering utan det är bara tomrum så är ju det ultimat för då finns hela taket för den varma luften att "cirkluera" i.

Det var så lite!

//El-Patrik
 
Jo det är jag med på, kommer som sagt lägga på isolering men köper till pottor som jag får montera i efterhand, i det här fallet är de nog lättare att gå upp på vinden och lyfta på isoleringen för att komma åt pottan och trafon än att få ner dom genom hålet i taket :)
Har förberett en kabel ner till dosan där dimmer ska sitta, en EKLK, men den kopplas väl inte som en vanlig dimmer utan man kopplar in den i första trafon på 1-10v plinten på sec sidan va?!
Ska jag sen köra trafon i 9w/10v eller 10w/12v?
 
Convertern "trafon" ska ställas in på 700mA, inte 12v eller liknande. Om du har en 1-10v dimmer så ska den kopplas in på 1-10v plinten. Sedan så kopplar du en sync-kabel mellan convertrarna.
 
okidoki, så man ställer in convertern efter ljuskällans strömåtgång inte dess effekt? eller ska man tolka det som att om man har en ljuskälla som drar 700mA så får den vara på max 25w, inte att convertern levererar 25w/700mA?

Tacksam för svaren och hoppas ni förstår vad jag menar =)
 
Redigerat:
Dioden är tillverkad så att den vill ha max 700mA. Det är en konstantströms-LED. Effekten som är angiven är den maxeffekt som du kan plocka ut ur convertern. Om dina dioder är på 3x3w så borde du kunna köra 2st sådana per Jolly Pro (2x9w=18w). Det är även som Patrik säger att 2st Jolly Maxi borde ha räckt egentligen (5x9w=45w). Viktigt att komma ihåg när det gäller konstanstströms-LED är att dom ska seriekopplas om man har flera dioder per converter.
 
10st 3x3W i ett badrum lät spontant lite mycket. Men vad vet jag, ditt badrum kanske är 30m² ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.