Mitsubishi MZS-GE25VA har provat alla möjliga komb,stängt av element och stängt av pump,men nu löser den direkt iaf.fått bryta den säkringen annars skulle jag fått vara utan el hela helgen! Men då borde jag kunna kräva att firman som installerade ska göra om det gratis?
 
nu löser den direkt
Vad löser, och när?

Om vi tar det från början så har du två, sannolikt orelaterade problem?
  • Säkringen (dvärgbrytaren) löser, troligen pga överbelastning från både LVP och elradiatorer.
    Det låter ju som om LVP-installatörerna inte riktigt visste vad de gjorde här.
  • JFBn löser, troligen pga fukt någonstans. Det kan vara ung precis var som helst in din anläggning (de delar som JFBn skyddar).

    EDIT: Om det är överledning mellan fas och jord så kan du försöka isolera problemet genom att slå ifrån dvärgbrytarna, stänga av strömbrytare etc. Det kan vara strömbrytaren du misstänker eller något helt annat. Det kanske t.o.m är LVPn.
 
Redigerat:
Ja har iaf med säkerhet kunnat lokalisera det till en och samma säkring, dvs den som går till garage+utebelysning,samma säkring som LVP-installatörerna kopplade in pumpen på,det började i mitten av november när jag kopplat in elementen sen dröjde det två veckor innan det löste och nu har den gjort det tre ggr på ett dygn och nu eft sista gången löser JFBn direkt jag slår på den säkringen,alltså har jag slagit ifrån den så felet borde ju ligga där!
 
Med en kortslutning lång bort i anläggningen kan lösa JFB med startströmmen från LLVP när den startar.

Protte
 
Ja då har du isolerat JFB-problemet ganska bra. Koppla bort allt som går att koppla bort på den gruppen och se om du kan komma närmare.
 
ja LVPn har ju en separat strömbrytare på väggen ute,den är ifrånslagen och elementen urkopplade men den löser direkt ändå,hört talas om att dvärgbrytarna blir sämre för var gång dom slår ifrån kan den vara kass?

Belysningen i garaget avslagen och utebelysning likaså,JFB löser ändå när jag slår på dvärgbrytaren men om jag fattat saken rätt så borde LVP-installatören satt pumpen med egen dvärgbrytare?
 
aha..nu löste den inte! Då kopplar jag först in elementen och ser om det funkar som det gjorde innan LVP-gubbarna var här!
 
Ta nu och håll isär dvärgbrytare och JFB - det blir ganska förvirrat! Inga mer "den".
Om du verkligen menar dvärgbrytare i ditt första stycke så har du ett ev tredje problem - kortslutning?
 
nähä,löste eft några minuter fast jag dragit ur pump och element o all belysning avslagen..då fattar inte jag.amatören någonting! Mer än att felet ligger på det som går över den brytaren nånstans!
 
Bo.Siltberg skrev:
Ta nu och håll isär dvärgbrytare och JFB - det blir ganska förvirrat! Inga mer "den".
Om du verkligen menar dvärgbrytare i ditt första stycke så har du ett ev tredje problem - kortslutning?
Ok,enkelt beskrivet så löser JFB direkt jag slår på dvärgbrytaren till pump+garage+utebelysning Slår jag av den brytaren löser INTE JFB

Svårt att komma närmare än så när JFB löser utan att nåt är påkopplat ens nu! Får ha hit samma elektriker på måndag som installerade LVPn,under tiden får den specifika dvärgbrytaren vara avslagen

Misstänkte att det kanske blivit fukt nånstans i lyktstolpen ute men strömbrytaren är ju inte ens påslagen!
Fast om jag fattat det rätt så räcker det med lite fukt i stolpen så att jord och ström får kontakt så orsakar det kortslutning även om strömbrytaren är avslagen,en total novis på el som sagt! men bör jag kolla den stolpen först kanske?
 
Redigerat:
Slå av huvudströmbrytaren, skruva av locket på strömbrytaren som värmepumpinstallatörerna satt upp, och häll ur vattnet som runnit in i den och torka bort kladd där, och försök att täta så att det inte rinner in mer vatten. Sätt på locket, slå på strömen och vips så fungerar allt igen? ;)


Om man kan så är det givetvis bra att sätta värmepump på egen 10A-säkring, men om det innebär extrajobb så kan man såklart köra på samma som en del annat, speciellt om det är smågrejer.

Jag vet att det inte är optimalt men här i stugan kör jag luftvärmepump (förbrukning ca 1kW när den kör, osäker på vad PTC-defrost-motståndet drar), belysning i fyra rum + en tolett + trappbelysning + farstubelysning, småapparater i de rummen plus ett par datorer varav en oftast igång hela dagarna, tre utelampor, ett uthus (som sällan är igång, som har 2*18W lysrör, 3*60+40W glödljus och en gammal transistorradio skrålandes (för att få musik + för att jag ska märka om jag glömt strömmen på) och dessutom motorvärmaruttaget, allt på samma 10A diazed trög propp. Då har jag bara kört motorvärmaren+kupévärmaren kortare stunder, max en timma i sträck, och kupévärmaren är "bara" på 1,2kW och har termostat. Det är inte rätt, men man kan göra så...
 
Redigerat:
Kikade på lyktstolpen som står i trädgården idag,fukt och rostiga kontakter! Så jag skruvade ur kablarna i strömbrytaren så det inte finns nån ström ut i stolpen och efter det har inte JFB löst på sex timmar,så förhoppningsvis var det där felet låg!

Element,värmepump tuggar på för fullt nu och det verkar funka!

Kan kablarna ligga isolerade och dom andra med ström sitta kvar i strömbrytaren? Eller hur gör man? Till våren tänkte jag dra upp markkabeln och slänga lyktstolpen!
 
Ja det går bra. Du kan ju sätta lite eltejp över hålet på strömbrytaren där kabeln gick ut.
 
Ok,alltså isolerade alla tåtar som kommer in i väggen med eltejp och lät helt enkelt dom andra kablarna sitta i strömbrytaren, för det sitter två strömbrytare ihop,den andra går till lyset inne i garaget!

bara undrar så man inte gjort nåt korkat,helt grön på el..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.