Krilleman: Jo, nu förstod jag allt. Tänkte först inte på att det kunde bli trångt i andra ändan om jag gick på med grenröret direkt i JET-kopplingen.

Nu har jag ändrat lite själv efter eget bevåg. En 110x45° gren till toaletten hamnade alldeles för långt från väggen och för nära vertikala stammen. Så jag fick ta den 90°-gren som redan fanns. Men jag resonerade som så att detta endast kommer vara vår 2:a toalett. I den vertikala stammen kommer allt från vårt badrum (toalett, handfat, dusch), dvs det kommer spola rent där flera gånger varje dag. Så risken för stopp blir nog ganska liten ändå.

Som synes på bilden fick jag ändå inte riktigt plats med en S-toa utan att faktiskt flytta den vertikala stammen en bit. Nu hade jag inget rakt rör men innan toan kommer ska jag skaffa mer raka rör och kapa gjutjärnsröret högre upp. Ska då även passa på att höja rensluckan lite. Men nu tror jag att allt som ska vara under plattan är klart. Ska låta det vara öppet ett tag och kolla så att det är ordentligt tätt innan jag gjuter igen.

Än en gång: tack allihopa för alla tips!
 
  • IMAG0123.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0124.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Som du redan skrivit, kapa gjutjärnet högre ska det nog gå.
...
Glömde att du skulle ha P-lås! (där av kraftig edit ;))
...
Ser ut att funka fint!

Fördelen med P-lås är ju att du kan flytta fram WC:n ett par centimeter om du skulle behöva det...
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja precis, tätskiktet ska ju dras upp lite på röret - minst lika högt som klinkret når.

Men en liten snabbfråga (jag är ju snart där själv) när man lagt klinkret och allt, brukar man kapa klosettröret jäms med klinker ovansida då?
 
Krilleman
Mikael_L skrev:
Ja precis, tätskiktet ska ju dras upp lite på röret - minst lika högt som klinkret når.

Men en liten snabbfråga (jag är ju snart där själv) när man lagt klinkret och allt, brukar man kapa klosettröret jäms med klinker ovansida då?
Klosettanslutningen typ faluplast monterar man direkt på avkapat 110 rör jämns med golvet (betong/flyt), skjut i klosettanslutningen och kör på tätskikt och klinker, och en WC passar rakt i gummit!

Fast det var ju jag som gjorde bort mig med P eller S-låset (om inte alla han se det :wow:)
 
krilleman_215 skrev:
Som du redan skrivit, kapa gjutjärnet högre ska det nog gå.
...
Glömde att du skulle ha P-lås! (där av kraftig edit ;))
...
Ser ut att funka fint!

Fördelen med P-lås är ju att du kan flytta fram WC:n ett par centimeter om du skulle behöva det...
Hann aldrig se vad du skrev innan du redigerade, men jag hade tänkt att ha toa med S-lås om det går, inte P-lås. Papperet är utritat efter måtten på en "vanlig" toa med S-lås.
 
krilleman_215 skrev:
Som du redan skrivit, kapa gjutjärnet högre ska det nog gå.
...
Glömde att du skulle ha P-lås! (där av kraftig edit ;))
...
Ser ut att funka fint!

Fördelen med P-lås är ju att du kan flytta fram WC:n ett par centimeter om du skulle behöva det...
Jag hann som sagt inte se din "kraftiga" edit ang. P-lås och S-lås. Men jag antar att det hade med wc-anslutningen att göra? Som det är nu så ser man precis grenrörets högsta del i golvet (har inte gjutit än, men måttat med ögat) sedan kommer en 30° böj vars muff går upp 5-6 cm över tänkt golv.

Frågan är om det går att sätta en toa med S-lås där. Jag kan komma på 3 alternativ:
1. Sticka ner S-låset direkt i muffen och täta med typ våtrumssilikon för att lukt inte ska tränga upp.
2. Ta bort den invändiga gummilisten på muffen (alt. kapa någon cm av muffen) och sätta dit en gummimanschett 110/90 på änden och sticka ner toan där. Detta blir kanske för trångt för toan (har för mig att en riktigt wc-anslutning med en sån här manschett har större diameter än muffen, kanske har fel...)?
3. Kapa muffen och sticka ner en stos. Men eftersom det är en böj är det endast 1-2 cm "riktigt 110-rör" innan det böjer av, hinner en stos täta på den korta ytan? Sticker den ner för långt i böjen kanske man även måste kapa den ändan av stosen lite för att inte stoppa upp skiten i böjen?

Som sagt, P-lås är något jag kan leva med, men om det är relativt smidigt att ansluta med S-lås gör jag hellre det.

Känner att jag bombarderar med frågor här...
 
Redigerat:
Nu var det ett tag sedan, och inte är tvättstugan helt färdig heller. Får skylla på att julstressen kom emellan. Men jag har iaf fått dit toaletten nu. Så här blev resultatet.

Är faktiskt nöjd med mig själv. Men det hade inte gått utan alla er som kom med bra tips. Tack för hjälpen alla!
 
  • IMAG0143.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju utmärkt ut. Bara att måla rören om man vill att det ska smälta in lite mer i bakgrunden.
Häffitgt med sånt trallgolv!
 
Tack så mycket.

Ja, det är ju källargolvet och då detta var en högst enkel renovering ville vi inte lägga ut mycket pengar på klinker (eller egentligen mycket pengar på golvvärme som nästan hade krävts om klinker legat där). Men trallgolvet gjorde att det blev rätt behagligt att gå där. Billigt också. Så billigt att det inte gör ont i hjärtat om jag i framtiden bestämmer mig för att lägga in klinker/golvvärme på bottenvåningen.
 
Krilleman
d^_^bd^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.