har ett litet problem med att en automatsäkring löser,hände första gången för två veckor sedan,sen hände det igen häromdagen och nu två dagar senare!

Tror det är en säkring på 10a som går till garagebelysningen,dom installerade en luftvärmepump över den säkringen i höstas

När jag slog ifrån/på pumpen på strömbrytaren som dom installerade vid utomhusdelen på pumpen så löste jordfelsbrytaren direkt,nu undrar jag om jag är på rätt spår och om den automatsäkringen är för svag då?
 
Du är säkert på rätt spår, men det är frågan om du inte har en kortslutning någonstans. Det kan tex vara vatten som trängt in i värmepumpen eller den kringliggande elinstallationen.
 
mycke_nu skrev:
Du är säkert på rätt spår, men det är frågan om du inte har en kortslutning någonstans. Det kan tex vara vatten som trängt in i värmepumpen eller den kringliggande elinstallationen.

Ok tack för det! Kontaktade dom som gjorde installationen,dom skulle kika på det på måndag.
Men det löste iofs när pumpen var avstängd,men strömbrytaren ute var fortf påslagen antar att det fortf ligger spänning på?
 
Inget ont om värmepumpsmontörer, men är det denne som gjort elen också så är risken tyvärr stor att utförandet lämnar en hel del övrigt att önska.
 
Skall vara en elfirma,men det var två yngre killar som utförde den,men det låter kanske logiskt med en kortis i strömbrytaren dom satte på väggen,har ju varit konstant fuktigt senaste två månaderna!

jaja,funkar för stunden men det var jäkligt irriterande att komma hem efter en resa och jordfelsbrytaren löst,fick slänga hela frysen och det var 9 grader varmt inomhus!
 
Och säkringen är rätt säkert "rätt", den ska skydda ledningen och normalt ska en "vanlig" ledning säkras tio A (1,5mm2). Håller inte säkringen måste man dra en ny kabel som bara pumpen är inkopplad på, och behöver pumpen mer än tio A ska kabeln vara lite grövre (2,5 mm2) som är nästa "steg". Den kan då säkras upp till 16 A.
 
Efter vad jag tror som amatör så kopplade dom bara in pumpen på befintlig 10a säkring som leder över garagebelysningen!

har ett gammalt luftvärmesystem som är sedan huset är nytt -91 och där är det kopplat över 16a,är det så enkelt som att säkringen helt enkelt är för svag?

Finner ingen annan orsak,mer än att en elektriker var här och drog ett uttag till vattnet i grunden men då borde det ju inte krångla vid värmepumpen,man bör kanske kolla noggrannare men antar att jag hittat felet eftersom jordfelsbrytaren löste direkt jag slog på strömbrytaren till värmepumpen,får se när det löser nästa gång!
 
Jag har en fråga till OM det nu skulle visa sig att det inte är pumpen som krånglar,får man felsöka alla säkringar för att hitta vad det är som löser ut? Det luktar många timmar och mkt pengar..hur felsöker en elektriker?
 
Man kollar hur mycket ström som flyter genom den kabel som är ansluten till säkringen, dvs mäter och ser efter vad som belastar säkringen. Det tar kanske uppåt en timme och sedan kostar det lite restid, vad det skulle kosta att åtgärda "problemet" kan man inte ens gissa utan att på plats konstatera vad som ska göras. Men är det en överlast är det inte så enkelt som att byta säkring, byter man bara säkring kan det tex innebära brandfara.
Men jag ska göra en GISSNING så TROR jag att det tar ca 4 timmar samt matr för 500:- + - 80%
 
Men nog vill man ha LLVP på egen 10A säkring, oavsett om det så bara drar 4 A....

//Patrik
 
elmont skrev:
Man kollar hur mycket ström som flyter genom den kabel som är ansluten till säkringen, dvs mäter och ser efter vad som belastar säkringen. Det tar kanske uppåt en timme och sedan kostar det lite restid, vad det skulle kosta att åtgärda "problemet" kan man inte ens gissa utan att på plats konstatera vad som ska göras. Men är det en överlast är det inte så enkelt som att byta säkring, byter man bara säkring kan det tex innebära brandfara.
Men jag ska göra en GISSNING så TROR jag att det tar ca 4 timmar samt matr för 500:- + - 80%
Elmont du borde göra fet och understruken stil på "gissning" och "tror" också. Man kan aldrig vara nog för säker.

//Patrik
 
*S* jo det finns nog en del som tolkar saker här såsom fast pris typ *S*
"Jamen jag har ju läst på byggahus osv...."

Blir ju kul vid centralbyten med gamla ledare som man inte kan röra utan att de faller isär. Jamen man skulle ju bara byta central och inte hela anläggningen *S*

/Kent
 
Det visar sig nu att det är den säkringen som löser ut med 8-10 h mellanrum alltså samma 10A som dom kopplat in värmepumpen på,på den går även utebelysning,garagebelysning och oljeelement på vintern,är det som så att dom bedömt fel när dom kopplade in värmepumpen på den? Att det alltså skulle varit en större säkring typ 16A ?
 
VPn ska självklart ha en egen säkring i detta fallet. Och att säkra upp till 16A är knappast något alternativ då ledningarna i den befintliga installationen till 100% bara är 1.5mm²
 
Det skulle varit en EGEN ledning och en EGEN säkring till pumpen. Belysningen kan du i princip glömma den drar så lite. Det som händer är troligen att elementet går till på samma gång som pumpen går och då blir belastningen för hög. Och du kan/får inre sätta i en större säkring utan att byta till en grövre kabel, då kan huset ta eld.
Det kan ju även hända att du har en så stor VP att den kräver större säkring och grövre kablage. Vilken VP är det du har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.