Hej,

Sitter och skissar på planlösningen till min utbyggnad och har försökt läsa på om de tillgänglighetskrav som ställs i BBR. Vad tror ni experter och hobbytyckare om följande planlösning? Ser ni några andra smidiga/smarta lösningar eller något som inte klarar reglerna?

Full skala:
http://oi42.tinypic.com/bvnfd.jpg
http://oi41.tinypic.com/2lw282w.jpg

bvnfd.jpg2lw282w.jpg
 
Undersök om det godkänns med fönstren i kontoret så nära fönstret i grannlägenheten.
Det finns separat tvättstuga?
Annars tror jag alla krav uppfylls.
 
Fönstren i "kontoret" är befintliga, dock har det hittills nyttjats som korridor/trapphus.
Gällande det nya fönstret så finns ett fönster av samma mått men lite annorlunda placerat i fasaden, bifogar bild. Anledningen till flytten är att det annars skulle hamna i mellanbjälklaget samt för att tillfredställa kraven på dagsljus i sovrummet.
Separat tvättstuga finns. Det är även förberett för tvättpelare i badrummet.

http://oi44.tinypic.com/5ffakg.jpg
5ffakg.jpg
 
1. Hus ska det nya mellanbjälklaget utformas i befintligt trapphus? Betong?

2. Du har redovisat planlösningen för plan 1. Men hur når man plan 2. när trappan försvinner?
 
Jakethecake skrev:
Fönstren i "kontoret" är befintliga, dock har det hittills nyttjats som korridor/trapphus.
Och det kan vara det som ger dig problem nu. Tidigare kunde en brann hos grannen bara sprida sig till korridoren (en korridor där det är förbjudet att ha brännbara grejer), nu kan den hoppa direkt in till dig.

Det börjar bli några år sen jag fick lära om det där i skolan, men jag håller fast vid att du borde undersöka om din ritning godkänns rakt av.
 
Gällande bjälklagets utformning är det inte satt i sten. Den lösning som uppfyller ljud- och brandkrav och är billigast är den jag skulle föredra :)

Plan två nås idag via en trappa placerat utvändigt, ni ser den ungefär mitt på fastigheten. Det är förberett och finns möjligheter att bygga dit hiss vid behov. Gällande utrymning så uppnås två av varandra oberoende utrymningsvägar via den trappan samt balkonger/altan åt andra hållet. Plan 2 använder den utvändiga trappan för att komma ut och på plan 1 sker det via entrédörr, så trappan verkar inte fylla någon funktion gällande utrymning.
Full storlek: http://oi40.tinypic.com/s6tc7o.jpg
s6tc7o.jpg

Gällande fönstren som hamnar nära varandra så har du definitivt en poäng, måste undersökas mer. Tackar!
 
Mikael_L
Alla innerdörrar utom den till förrådet måste vara minst modul9 breda, dvs karmyttermåttet = 90 cm.
Ytterdörren kräver dom förmodligen modul 10 på, dvs 100mm karmyttermått.
(det är egentligen mått på öppningen som krävs, men det resulterar i de karmyttermått jag angav)

I badrummet kan dom bli kinkiga och kräva att det finns fritt utrymme pbs om toastolen.
Ett lite bredare med plats för rullstol på ena sidan och ett lite smalare betjäningsutrymme på andra sidan. Jag har inte standarden här just nu, men jag kan kolla upp måtten sen.
 
Fritt passagemått entrédörr > 80 cm - ja brandväg ska ju helst vara 90 cm...så det vore ju rimligt antar jag att det är som du säger ovan om 90 cm och jag hade helst byggt huset med det som tanke ändå för bägge dessa flyktvägars passage...
Innerdörrar karmmått > 80cm

Badrum; fritt utrymme vid wc-stol :
1,30 vändzon också i badrum..är den också fel..?
 
Mikael_L
Det kan kanske gå med det där badrummet, även med en något gnällig handläggare.
Det kan bero på de exakta måtten (som inte är måttsatta i din ritning) och hur dom ser på smärre ombyggnad vid behov.
Få se om bilderna går att se ..
 
  • tillg0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tillg0002.jpg
Mikael_L
Den stora bilden krympte forumet ner till oläslighet.
Jag bifogar denna här, delad i två delar.
 
  • tillg0003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tillg0004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är alltså Normalnivå som gäller i bostäder.
 
Mikael_L
haavard skrev:
Det är alltså Normalnivå som gäller i bostäder.
Japp.

Jag tog även med höjd nivå-kolumnen för att där förs det ett resonemang om möjligheten att flytta enheter för att möta kraven vid behov.
 
är det svängradie 1,3 i den standarden? ja själv bygger jag fritidshus så jag har det mer fritt men vill ju kunna flytta dit även som handikappad permanent?

mina mått tog jag har jag för mig från stockholms stad --mått är ju ibland för offentliga inrättningar så det gäller att ha tungan i styr så det blir rätt..

hade uppskattat enormt alla badrumskraven i detalj..jag har letat och funnit olika mått hela tiden vilket irriterat mig - herregud varför finns det inte en lista med de senaste siffrorna för standardmått av vikt på boverket eller ska revisors-branschen visa hur man gör?
 
Mikael_L
snuttensnatten skrev:
är det svängradie 1,3 i den standarden?
Ja, i normalnivån. I utökad nivå så har standarden satt 1,5 meter.

hade uppskattat enormt alla badrumskraven i detalj..jag har letat och funnit olika mått hela tiden vilket irriterat mig - herregud varför finns det inte en lista med de senaste siffrorna för standardmått av vikt på boverket eller ska revisors-branschen visa hur man gör?
Listan med standardmått finns och är en svensk standard:
SS914221-2006 Byggnadsutformning - Bostäder - Invändiga mått

Den finns att köpa (för en knapp tusenlapp tror jag) men kan också finnas att låna på bibliotek, ev fjärrlån.

Egentligen finns lagkraven i lagen och sen Boverkets BBR. Men här är det flummigt och oprecist skrivet och denna standard är en uttolkare av reglerna. Så i princip behöver inte standarden följas, men den vanlige bygglovshandläggaren vågar sällan medge avsteg från vad standarden beskriver.

Här på forumet var det en som hade just ett sådant problem med sitt bygglov, han hade satt någon enhet i badrummet i 45° vinkel, vilket inte finns något exempel på i standarden och han fick därmed avslag för att handläggaren inte vågade tänka själv.
 
Är det verkilgen så att de kan kräva att badrummet (som ju egentligen inte berörs av utbyggnaden?) görs om för att lägenheten blir större? Trodde att det bara var om man ändå gör om något i badrummet som det ställs sådana krav?

Vilka ändringar på bostäder är det som kan ge krav på handikappanpassning av badrum? Är det isåfall bara vid utbyggnad eller kan det även vara om man slår ut eller sätter upp väggar, eller gör någon annan större eller minder renovering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.