Baloo skrev:
Har en massa infällda spottar i köket, med lampsockel G4 tror jag, finns det LED till dom, är det någon som provat? Vore fint att byta ut dom, finns ju chans att kunna spara lite watt då man har ett par stycken!
Hittade såna på Clas Olhson i somras, ersatte en hög halogenlampor i badrummet med dem. Funkar kanon och fint, klart ljus.
 
Ett tips om ni skall installera många ledlampor ! Kolla att de är okey förts !
När vi byggde vår gäststuga och installerade elen fick vi ett irriterande problem. När vi tände LED-takbelysningen så gick säkringen. Elektrikern som installerat tillkallades och han mätte och kollade ganska länge innan han tillslut hittade felet. En LED-lampa som gav kortslutning.
Kanske inte det första man tänker på vid nyinstallation. Han trodde ju först att han kopplat något fel.
 
Som nämnts tidigare, är IKEAs GU 10 (4 W) slutsåld, och kommer inte tillbaka. I Januari (får man hoppas) kommer en ny GU 10 5 W att finnas i deras sortiment, priset kommer att bli 69 Kr/st.
 
Jag beställde 5st Toshiba LDRC0627WU1EUD igår.
6,5W.
2700K.
460cd.
35 grader.
25.000h lifespan.
50x63,5 mm.
GU10.

Kan återkomma med någon slags recension, även om det ju blir högst personligt, då smak o tycke tenderar att variera mellan personer.

Länk. (Nr 2 i tabellen)..
Datablad.

Fast jag gav 7kr mer per lampa än TS gräns i första inlägget.
 
JOW skrev:
Jag beställde 5st Toshiba LDRC0627WU1EUD igår.
6,5W.
2700K.
460cd.
35 grader.
25.000h lifespan.
50x63,5 mm.
GU10.

Kan återkomma med någon slags recension, även om det ju blir högst personligt, då smak o tycke tenderar att variera mellan personer.

Länk. (Nr 2 i tabellen)..
Datablad.

Fast jag gav 7kr mer per lampa än TS gräns i första inlägget.

säkert en bra lampa, men längden gör den begränsad, och så priset naturligtvis........
 
Nja, den är inte så mycket längre än vanliga halogen, c:a 9mm?

Lyckas inte hitta exakta uppgifter på det, men mätte här hemma på en halogen 35w GU10, den är 54mm lång.
 
TJenixen.

Har skummat igenom tråden men måste ändå ställa frågan; Är det någon som har hittat en GU10 som verkligen ger varmt ljus? Alltså vi snackar halogen-varmt. IKEA verkade ju ha en som var bra men nu slutsåld om jag fattar det hela rätt...

Började igår att ersätta mina halogen runt om huset efter hand de går sönder så jag åkte till Clas Ohlson och köpte en led med 7 dioder i för ca 69 kr st. Varmvit stod det men min gula fasad såg mer grön ut i ljuset... :x


Jag köpte:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164548122
artikelnummer: 36-4637
 
Jonbeee skrev:
TJenixen.

Har skummat igenom tråden men måste ändå ställa frågan; Är det någon som har hittat en GU10 som verkligen ger varmt ljus? Alltså vi snackar halogen-varmt. IKEA verkade ju ha en som var bra men nu slutsåld om jag fattar det hela rätt...

Började igår att ersätta mina halogen runt om huset efter hand de går sönder så jag åkte till Clas Ohlson och köpte en led med 7 dioder i för ca 69 kr st. Varmvit stod det men min gula fasad såg mer grön ut i ljuset... :x


Jag köpte:
[länk]
artikelnummer: 36-4637
Philips. Rent, snyggt och 2700K på riktigt. Gäller MASTERLed i alla fall. :)
 
Philips, det är taget. Skall kolla på dessa. Tackar :)
 
JOW skrev:
Nja, den är inte så mycket längre än vanliga halogen, c:a 9mm?

Lyckas inte hitta exakta uppgifter på det, men mätte här hemma på en halogen 35w GU10, den är 54mm lång.
flera armaturer är begränsade, vad gäller lampans längd, gäller att se upp innan man handlar.
Har själv 14 markspottar, där t ex kjelles 48 led blev för lång, kjelles LED är då endast några mm längre än en kort halogen, nu gick det att bocka till innanmätet, men glaset trycker ändå på lampan

http://www.jula.se/markspotlight-gu10-ip67-422213

Kjelle har nu också fått några nya LED, GU 10 5W för 69 Kr, låter rimligt

Här en annan som verkar intressant http://www.kjell.com/sortiment/el/b...ght-varmvit-p63018#ProductDetailedInformation
 
Redigerat:
saturnus skrev:
...
[länk]
"2700-3500 K" Hur skall de ha det? Varmvitt eller kallvitt eller är det lite slumpvist? :cool:
 
6
Johan Gunverth skrev:
"2700-3500 K" Hur skall de ha det? Varmvitt eller kallvitt eller är det lite slumpvist? :cool:
3500K räknas väl inte som kallvitt?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Googlade och hittade den här sidan... lite intressant faktiskt.
Och den här för lampor.

Finns säkert bättre sidor som kanske hänvisar till nån standard eller så...
 
matte75 skrev:
3500K räknas väl inte som kallvitt?
Beror ju på referens, men 3000K brukar kallas vitt och inte varmvitt. B-ljus som är exakt 3200K är helt klart inte varmvitt ens mot dagsljus.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.