Jag har monterat 115mm avloppsrör som tilluft till källaren, nu är jag på jakt efter ett elektriskt spjäll som jag tänkte koppla in så det öppnar automatiskt när pelletsbrännaren är igång, kan någon tipsa om något lämpligt själl som inte kostar allt för stora pengar?
 
Har du pelletsbrännaren i pannrummet? Om så är fallet behöver du nog inte ha något spjäll.
Har du ingen annan ventilation i pannrummet kommer pelletsbrännaren ta den tilluft den behöver om du bara har röret öppet. I annat fall blir det inget drag i den kanalen.
Eller ser det annorlunda ut? isåfall kommer frågan. 24v eller 230v spjäll motorer?:)
 
Vi har det öppet från källaren där pannan och brännaren finns upp till resten av huset, för att värmen som läcker från pannan, ackumulatortanken, rör etc. ska spridas lättare.

Anledningen till att jag monterat rör utifrån ner till källaren är att jag börjar få resten av huset så pass tätt att jag behöver ha dedikerad till-luft till pannan, men jag vill samtidigt inte att det ska blåsa in kall-luft när pannan inte behöver luft till förbränningen.

Jag använder både 230v, 24VDC, 24VAC och 12VDC till olika reläer, kontaktorer och annan styrutrustning, så det spelar ingen roll vad jag hittar för motorer :)

Egentligen så är det mer än "magnetventil" jag behöver med till/från funktion, inte ett regelrätt spjäll med gränslägen och steglös inställning.
 
Du borde kunna bygga om ett kallrasskydd som sitter i bla pax och öppna denna med hjälp av en magnetspole, typ baklyckeöppnare som finns som biltillbehör eller på gamla opel bla. Kallrasskyddet är normalt stängt i pax:en och öppnas med hjälp av en liten vikt som genom centrifugalkraften öppnar ventilen. Borde vara enkelt att istället öppna den via en magnetspole och tillhörande arm. Billigare kan du nog inte komma undan tror jag.
Brukar finnas gott om förbrukade pax-fläktar på återvinningscentraler osv....
 
Jag har en sådan här fläkt i badrummet:

IMG_0222.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I den styrs kallrasskyddet av en liten solenoid, så jag har funderat på att försöka hitta en likadan fläkt och modifiera den, men jag tycker att det borde finnas färdiga lösningar, som inte involverar stora 2hk spjällmotorer och frekvensomriktare :)
 
Tjoa skrev:
Sid 44 BDEP 43 alt. 46

[länk]

Kanske inte det billigaste dock :/
Hittade en gammal prislista från -06.
2660:- + moms, men annars är det precis rätt produkt, men jag behöver ingen som är tillverkad av platina, vilket de flesta ventilationsrör och tillbehör verkar vara gjorda av :(

Tack för tipsen, men det blir kanske till att slakta en badrumsfläkt ändå :(
 
BDEP 46 med fjäderåtergång går på nästan 7000:- + moms.. ouch..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.