Vad gäller idag vid renovering/ombyggnad.
Bakgrund: Har ett badrum byggt -82 där både vattenrör och värmerör kommer upp genom golvet. (Platta på mark). Golvet har värmegolv. Dessutom finns det ett element under fönstret.

Planerar att genomföra en renovering av badrummet och min fråga är hur man gör med dessa rör. Idag skall ju rör inte komma upp genom golv. Måste man göra om denna rördragning? och i såfall hur. Man får ju inte ha dolda skarvar.

Inkommande vatten kommer idag upp bakom badkaret upp till en fördelare som sen skickar tillbaka rör ned i platta för toalett och handfat på andra sidan rummet. Vid toalett/handfat kommer rören ut ur väggen.

Hur gör man med värmerören till elementet?

En sak är jag säker på i allafall. Denna renovering ska jag inte göra själv utan leja bort alltihop. Kanske jag river ut en del men annars får nån annan göra resten.

Alla tips/tankar/ideer mottages tacksamt.
/m
 
Hej! Vad reglerna sade 1982 om vattenfördelning bakom badkar vet jag ej. Jag lät bygga ett hus med träbjälklag och krypgrund 1989 där precis som du beskriver kom vattnt upp bakom badkaret och fördelades på samma vis vi hade plastmatta på golv och vägg. Den ordagrant skrivna "lagtexten" har jag glömt men det var inte tillåtet då att inom 1 meter från den yta som kunde utsättas för vatten spolning.alltså rören fick inte komma upp bakom badkaret. Mycket riktigt så hade vi fått en vatten skada 1år efter inflyttning. Hela rördragningen fick göras om och därmed fick golvet brytas upp

Renovera badrum

När du ska renovera badrum och andra våtutrymmen finns det mycket att tänka på. Allt ifrån att det inte ska vara halkrisk när golvet är vått till att konstruktionerna ska vara byggda så att fukt och vatten inte skadar byggnaden.

Boverkets byggregler, BBR, ställer krav på de funktioner som ska uppfyllas. BBR ger inga tekniska lösningar eller anger vilka material eller produkter som får eller inte får användas. Det är den ansvarige (ofta fastighetsägaren eller byggherren) som själv får skaffa sig den kunskap som behövs för att visa att funktionsreglerna är uppfyllda.
Måste man följa BBR vid renovering av våtrum?

Vid renovering ställer BBR samma krav på våtutrymmet som när huset byggdes, emellertid ställer försäkringsbolagen ofta kravet att våtutrymmet vid renovering ska uppfylla den nuvarande BBR för att de ska försäkra våtutrymmet. Detta innebär att det är försäkringsbolagen som ställer kraven och inte BBR:s vanliga krav enligt Plan och Bygglagen. Vissa försäkringsbolag har även vissa förmåner om våtutrymmet görs med högre krav än BBR eller när det görs efter vissa branschorganisationers råd.
Branschorganisation

Inom vissa branscher finns det branschorganisationer som tolkar BBR till mer tekniska detaljkrav och de ger råd och anvisningar för hur du till exempel kan bygga våtrum med de material och tekniker som de företräder. Dessa råd och anvisningar kan hjälpa att bygga våtrum enligt BBR om man inte själv har kunskapen att omsätta BBR till detaljkrav.
 
Okey, då skulle man kunna låta det vara som det är för att uppfylla BBR. Så långt allt bra.
Men det blir till att kontakta försäkringsbolaget och höra deras syn på detta.

Spontant känns det som "omöjligt" uppdrag att få bort röruppgångarna till en rimlig insats. Däremot kanske man skulle kunna minimera antalet golvgenomföringar genom att endast ha uppgången för inkommande vatten genom golvet och sen ha övrig dragning i väggar/utanpåliggande.

En variant vore kanske att bygga på 10cm vägg, upp till badkarskantshöjd och därigenom bygga in röruppgången och ha detta i en form av ionstallationsvägg/kopplingsskåp där fördelare etc monteras, med "skvallerrör" så man ser om ett läckage uppstår.

Tar gärna emot fler infallsvinklar på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.