Hej,

Jag vill få ner mina värmekostnader.
Har idag en Nibe Fighter 310p

Kan jag jag få ned värmekostnaderna genom att köpa ytterliggare en värmepump, kanske en sådan som sitter på fasaden och arbetar med uteluft?

Hälsningar

Sebastian
 
Ja. Tex nibe f2026 i rätt storlek.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Även en luft-luftvärmepump fungerar bra som komplement om huset har någorlunda öppen planlösning. Om det är okej med en fläktkonvektor inne som sprider värme blir denna lösning billigare. Går också att använda som A/C på sommaren.
 
Jag tänkte luft/vatten och smälla ihop den med värmesystemet... dyrare installation än luft/luft men även bättre besparing. . . om systemet klarar det bra dvs.
 
harry73
Jag undrar om du kan räkna hem investeringen. Vad har du för uppvärmningskostnader idag?
 
Har du börjat med att stänga av elpatronen vår/sommar/höst? Justerat så elpatronen inte gå rpå maxeffekt?
 
harry73
Dra ner ventilationen på vintern när luftfuktigheten inomhus ligger under 40%.
Vi har en nibe360P och första vintern hade vi en luftfuktighet som låg standard under 20%.
Nu sätter vi fläkthastigheten på hastighet 1 när värmen slår på och luftfuktigheten går ner.
Förutom att vi får ett bättre inomhusklimat får vi mycket lägre uppvärmningskostnader.
 
harry73
Säg att du förbrukar 16 000kWh per år och att 6 000kWh är hushållsel, då förbrukar du 10 000kWh per år för värme och varmvatten Om din nibe310 jobbar 65% av året (mer på vintern och mindre på sommaren, då står den redan för 5 000 kWh. Resten (5 000 kWh) är då din elpatron som hjälper till.
Om du använder en annan värmepump för detta tillskot, då behöver den ca 1 500 kWh för att producera 5 000 kWh värme (COP ca 3 - 3,5) Din besparning är då 3 500 kWh/år eller ca 4500 kr/år.
Men på vintern, när du behöver tillskotten mest är COP på en uteluftvärmepump sämre, så besparningen kan bli lägre. Sen får du en överkapacitet, som gör att du får fler start och stopp i din kompressor, som förkortar livslängden.
 
  • Gilla
Oskarander
  • Laddar…
Harry verkar ha koll på läget.

Eveco SR 152 fungerar bra med 310 så du vet. Tänk på att nibe rekommenderar 20L vattenvolym på värmesystem per kW på värmepumpen. Annars behöver du en UKV för bättre drift.



Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.