Vi håller på att bli smått vansinniga på den hantverkare vi anlitat för om- och tillbyggnad av vårt hus. Dom har lyckats med att misslyckas, med det mesta man kan misslyckas med. Läckande tak. Ett hus som ser ut som en icke mobil plog. Det är inte besiktigat ännu, men skall göras snart.
Besiktningsmannen säger att "hantverkaren har rätt att ställa till rätta" de fel som kommer fram i en besiktning, men vi känner spontant att vi inte vill ha dom här mer över huvud taget.
Finns det möjlighet till det, eller måste hantverkaren ges rätt?
Bygget har dragit ut på tiden, taket läcker och det finns lösningar som får mig att med tårfyllda ögon ruska på huvudet.

Lite bilder finns här: http://www.dagaz.se/bispberg/
 
Har lite svårt för att uppfatta vad jag ser på bilderna.Men är det så att det är uppenbara fel så måste du påtala dem när du upptäcker dem. Gör det skriftligt och gå gärna runt med någon som kan intyga att ni har visat på plats. Det är nämligen så att om ni hamnar i tvist med förhandling i Tingsrätt så kan ni få problem om ni inte gjort detta.Tingsrättens folk är proffs i sitt ämbete men inte i det aktuella fallet utan man gör en rimlighets bedömning av det som inträffat.Det kan man uttrycka såsom att vad som är rätt eller fel kan inte avgöras utan vad som låter mest rimligt. Så de kan säga att, om du tycker det är ett fel varför har du inte påtalat det utan bara fotat för att komma nu. Hoppas du förstår vad jag menar för det är besvärligt, därför skall man vara kontrollant på bygget så inte felen byggs in.
 
Vi har påtalat felen, både muntligt och skriftligt, men byggaren har bara kört på. Det finns uppmätningar gjorda som är bevittnade av en fackman. Vi ska försöka att undvika tingsrätten i största möjliga mån. Vi sitter i dagsläget och har 12.5 grader inomhus och bygget var beräknat att vara klart i septembers mitt.
 
O
Vad jag reagerar på är att ni klagar på hur huset ser ut, har hantverkarna inte följt ritningen? annars så visste ni om hur det skulle se ut!
Ni har väl vite avtalat?
spontant så tror jag att hantverkarna har rätt att försöka av hjälpa felen.
 
Som synes på bilderna, så är den äldsta delen timmer. Det finns inga egentliga ritningar, förutom planritningarna. Däremot så finns det skrivet att byggaren skall mäta och ett dokument med mått som måste uppfyllas. Hammarbandet är en berg- och dalbana. Har med laser dokumenterat och nedtecknat detta, som byggaren skriftligen tagit del av. Vi har beställt resning av stomme, färdig för panel. Ritningar eller inte. Den ena gaveln är nu 8,92 och den andra tillbyggda 8,78. Avtal om vite finns ej, men däremot så har byggaren muntligt lovat att byggtiden skulle vara 2,5-3 veckor. Detta gjorde han på byggsamråd och byggmöte i mitten av september. Vi bor i en liten by och byggaren har bra rykte. Problemet är att han inte varit på plats själv. Vi har varit i kontakt med konsumentvägledaren i kommunen, och det enda vi egentligen missat är att skriva ett egentligt kontrakt. Fast eftersom vi accepterat anbudet, så har vi ju ett avtal.
 
Prata med byggaren såsom sagts.

En personlig reflektion är att man vid tillbyggnad av äldre hus ofta måste gå från fastställda mått och anpassa sig efter verkligheten, de äldre husen har ofta rört sig en del med tiden och tidigare så var man inte lika noga med mått heller.

Rörande bilderna så vet jag inte vilka du vill man skall titta på, där är ju liksom "en del"

/Kent
 
O
Men när ni ansökte om bygglov så lämnade ni en ritning, denna borde han väl ha följt hyffsat.

Kontraktet är en ganska allvarlig miss. Men de skall göra sitt jobb oavsett.
Vad sa konsument vägledaren? Då borde du fått reda din fråga här, om hantverkaren har rätt att själv försöka åtgärda felen.
 
Jag har inte riktigt fattat vad problemet är, mer än att det läcker, vilket iofs kan vara nog så illa.
 
hempularen skrev:
Jag har inte riktigt fattat vad problemet är, mer än att det läcker, vilket iofs kan vara nog så illa.
Största problemet vet jag inte riktigt heller vad det är. Om det är att takfoten sticker ut 450mm på ena långsidan, och i andra ändan av samma sida så sticker den ut 610mm. Eller om det är att dom dragit in grunden 160mm innanför husets liv. Eller om det är hammarbandet som diffar 50-60mm på 1200mm, runt om hela kåken. Eller om det är ett nytt nylagt tak som dom fullständigt spikat sönder med pappspik synligt.

Vad gäller rätten att rätta till, så sa konsumentvägledaren att entreprenören har "första tjing" på rättningen. Fast hon är ingen jurist. Jag var mest nyfiken på om någon annan haft liknande erfarenheter. Allt under påbyggnaden är mitt ansvar att se till att det blir fixat. Det har vi gjort i den mån det går.
Besiktningen lär visa vem som har rätt. Tack för er tid.
 
Thomas59
Den första frågan man bör ställa sig är väl:
Finns ritningar?
Stämmer dessa med verkligheten (tänker på mått) vad gäller anslutningen till den "gamla delen"?
Har entreprenören följd dessa ritningar - förutsätter då att dom finns?

Den andra frågan:
Om avvikelser från ritningar gjorts; Har entreprenören meddelat att man tvingas/kommer att avvika från ritningarna?
Har du godkänt detta om så är fallet?

Den tredje frågan:
Finns det "fel" i utförandet som gör att tillbyggnaden rent tekniskt ej följer standards eller att arbetet inte är hantverksmässigt utfört (tex sönderspikat tak)?
 
Ritningar finns väl inte vad jag kan förstå? Det borde ha varit det bästa sättet att svart på vitt kunna visa att fel har gjorts. Ritningar borde inte behövas dock för att se om saker är fackmannamässigt utfört, vilket man kan av TS beskrivning av felen tolka att det inte är.
 
Thomas59 skrev:
Den första frågan man bör ställa sig är väl:
Finns ritningar?
Stämmer dessa med verkligheten (tänker på mått) vad gäller anslutningen till den "gamla delen"?
Har entreprenören följd dessa ritningar - förutsätter då att dom finns?

Den andra frågan:
Om avvikelser från ritningar gjorts; Har entreprenören meddelat att man tvingas/kommer att avvika från ritningarna?
Har du godkänt detta om så är fallet?

Den tredje frågan:
Finns det "fel" i utförandet som gör att tillbyggnaden rent tekniskt ej följer standards eller att arbetet inte är hantverksmässigt utfört (tex sönderspikat tak)?
På fråga ett: Planritning finns, med mått som ligger ganska nära verkligheten. Dock har byggaren inte tagit hänsyn till detta. Vid accepterandet av anbudet fick han även dokument, med ytterligare måttangivelser.

På fråga två: Vi har inte godkänt några avsteg från vare sig ritning eller ändring på något annat sätt. Däremot har vi gjort andra överenskommelser, kopplat till bygget, och då har vi skriftligt godkänt. (Gällde utgift för kranbil.)

På tredje frågan: Jag är inte fackman. Jag är normalhändig. Ovanvåningen är för låg enligt vad som krävs. Ritningen anger 2.30 och vi har specificerat att det kommer att ligga 22mm spån och 14mm parket, och i taket gles 28x70 med 14mm trätak. Där diffar det nästan 78mm. Det här är vad jag kan bedöma är fel, frånsett vad jag tidigare räknat upp.

Vår granne är byggare och vi har släktingar som är snickare. De har sett felen vi inte sett. Som lekmän har vi inte under byggets gång sprungit efter dem med tumstocken direkt. Vi vet nu hur man gör när man anlitar hantverkare. Tills nästa gånger vi bygger hus. ;)
 
Är det en Meec tigersåg jag ser på en av bilderna?!
 
Japp. Men den är min. Däremot använde byggaren ett byggpass från Jula för 299:-. ;) Vi ansvarade för rivning och han för uppförande.
 
Ah okej, hade blivit mörkrädd om hantverkaren använde (s)Meec =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.