Måste få till ventilation från duschrummet i bottenplanet. Ska på något sätt få fast en Pax 230, fuktstyrd, i det stora hålet som bilden visar. Sedan hade jag tänkt att fläkten med spiroröret skulle leda iväg luften genom ett mindre rum och sedan ut genom ett hål i källarväggen. Där sitter nu bara ett ventilgaller, men har där tänkt komplettera med ett kallrasskydd på ytterväggens utsida, eftersom ett sådant saknas på min nuvarande PAX-fläkt.

Har ett par frågor som jag känner på mig att någon eller några av er, vet en del om.
(Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska klistra upp väggmatta igen - eller kanske göra ett större ingrepp i duschrummet och byta till kakel. Fukt har gjort att väggmattan släppt vid skarv längst ner mot golvmattan. Det frågan blir OT här, så den tänkte jag ta upp i en annan tråd.

1. Tror ni att den här "konstruktionen" kommer att fungera?
2. Hur i så fall fylla upp det där stora hålet och få fast fläkten? Väggen där fläkten ska monteras är en lättbetongvägg. Får väl skaffa till en PAX täckplatta, men den måste ju fästas i något. ;-)

I bildens nederkant visar hur jag tänkt mig spiroröret ska leda ut luften vis att 1,8 m brett förråd och ut genom ytterväggen.
 
  • 20111216_2015 PAX-fläkt fastsättning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Be en plåtslagare göra en plåt som passar som du kan skruva dit. Be honom göra ett hål för spirot oxå. Be han bocka upp två 90 kanter mot tak och vägg så du har något att fästa i även där.
Sen har du löst både infästning för fläkt och igentätning av hål.
Ja det kommer fungera. Glöm bara inte att du ska ha en springa genom dörr eller liknande så att du kan dra luft igenom badrummet. Tätar du inte hålet vid fläkten noga så kommer den stjäla tjuvluft från angränsande rum.

Edit. Snygg handduk, kanske fixa en plåt där med?
 
Stort tack Tjoa, nu vet jag!

Byter nog ut handduken också till något lite mer stabilt. ;-) Har här gjort faktiskt sågat till en tjock spånskiva för golv, med hål för röret. Tänkte sedan som allra sist, klä in röret med panel jag jag har liggande, men bäst avvakta med det tills fläkten och röret sitter där på plats som det ska.

PS: Viktigt ja, det där att se till med öppning för tilluft ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.