Efter en intens budrunda vann vi högsta bud på vår "drömvilla" som vi letat efter i lång tid. Ett perfekt hus som vi planerade i detalj en totalrenovation.

I förbesiktningen var det specifika punkter som köparen rekommenderades att utreda vidare själv. Vi bokade därför in en oberoende utredare och meddelade mäklaren. Mäklaren sålde då huset bakom vår rygg och utan vår vetskap till vår motpart i budrundan för flera hundra tusen under det pris vi själv lagt i bud. Vi blev chockade. Det kunde inte ens falla oss in att någon kunna få huset under vårt bud.

Vi fick ingen chans ens att vara med, men blev bara informerade om att huset var såld två dagar innan vår egen undersökning och avtals skrivning. Varför ? Mäklaren menade att vi strulade till det med utredningar och att säljarens valde snabb affär med att sälja till vår motpart.
Efter samtal med säljare kom det fram att han inte hade något mot oss som köpare, vi hade jo inte ens träffas, men att han litade på sin mäklare.

Jag tycker det är chockerande att en mäklare påverkar säljarens val, köparens undersökningsplikt och förstör människors drömmar. Med miljoner på spel, tog mäklare bort vår rätt att göra egenkontroll. Vart finns god mäklaresed och moral?

Efter Uppdag Gransknings program om förbesiktningar är det inte konstigt att en köpare vill undersöka själv med oberoende part, speciellt när det står specifikt i förbesiktningen att köparen själv måste utreda vidare.
I praktiken skall man däremot veta att man riskerar att förlora affären vid att genomföra sin undersökningsplikt. Helt sjukt.....

Tyvärr tappade vi allt förtroende för Svensk Fastighetsförmedling efter denna
incident.
 
Ni är inte unika! Vi kommer inte heller att anlita några mäklare från detta företag!
 
Nu vet vi ju inte vad det var för typ av ev. fel som skulle undersökas. Men det kan ju vara så att felen vara av sådan karaktär att säljare och mäklare kunde utgå ifrån att en nogrannare utredning skulle resultera i prutningskrav från er i samma storleksoordning som den lägre budgivaren redan låg under.

I så fall är det ju ett ganska rationellt beslut. Den andre budgivaren förutsätter det värsta och budar därefter.
 
MEN om det nu faktiskt var så att säljaren inte krävde en snabb försäljning utan ytterligare besiktningar, utan dte var mäklaren som eldade på om det.

Då tror jag att det är snubblande nära ett brott mot god mäklarsed, eller rättare sagt det regelverk som fastighetsmäklarnämnden satt upp.

Du kan anmäla mäklaren dit, och jag tvivlar iofs på att detta felet kan ge en avregistrering, men det borde vara värt en varning.
 
DET finns all anledning att anmäla mäklare o i synnerhet när det gäller svensk fast dom har gjort sitt för vår del
 
Den mäklaren som vi blev brända på, har 2 anmärkningar. Vi ville inte sänka honom. Ödet ordnar det.
 
BigGitt skrev:
Den mäklaren som vi blev brända på, har 2 anmärkningar. Vi ville inte sänka honom. Ödet ordnar det.
Varför inte?
 
Har själv erfarenhet av oärliga mäklare från Svensk fast. En i Kungsbacka och en Kinna det var visserligen lite annorlundare en TS men likväl rent bedrägligt.
 
Jag blir alltid lite skeptisk när jag läser dessa typer av inlägg...
TS skriver att mäklaren sålde huset flera hundra tusen under TS bud.....
Det är väl säljaren som har valt både köpare och pris och en normal budgivning går inte i steg typ 200.000 kr per bud....

Spontant så tror jag att det finns mer i historien än vad som framkommer ....
 
Nimajneb skrev:
Spontant så tror jag att det finns mer i historien än vad som framkommer ....
Så är det väl alltid, medvetet eller ej, när man redogör för en tvist man är del i.
 
Säljaren behöver inte sälja till den som lagt högsta budet. De hade troligtvis något att dölja angående huset och ville få till en snabb affär.
 
Efter samtal med säljare kom det fram att han inte hade något mot oss som köpare, vi hade jo inte ens träffas, men att han litade på sin mäklare.
Säljaren tyckte nog det enklaste var att skylla på den avlönade syndabocken (dvs mäklaren) istället för att ta diskussionen med er.
 
Nimajneb skrev:
Jag blir alltid lite skeptisk när jag läser dessa typer av inlägg...
TS skriver att mäklaren sålde huset flera hundra tusen under TS bud.....
Det är väl säljaren som har valt både köpare och pris och en normal budgivning går inte i steg typ 200.000 kr per bud....

Spontant så tror jag att det finns mer i historien än vad som framkommer ....
Instämmer i den skeptiska kören. Det finns fler hål i TS historia än i en schweizerost.

Varför boka besiktningsman innan påskrift? Besiktningsklausul hade väl varit bättre.
 
Vi vet inte hur diskussionen gått mellan mäklare och säljare, och vad det kan finnas för underliggande "dolda" fel. Det är ju möjligt att den "intensa budrundan" har gjort att priset klättrat över vad mäklare/säljare förväntade sig. När ni då vill börja utreda FÖRE kontraktskrivning kan jag förstå att de drar öronen åt sig, åtminstone om de uppfattat att ni planerade totalrenovering. Undersökningsplikten kan man genomföra i lugn och ro under den tidsfrist man ser till att få in i kontraktet. Eller var det så att huset såldes med friskrivning?
 
Nimajneb skrev:
Jag blir alltid lite skeptisk när jag läser dessa typer av inlägg...
TS skriver att mäklaren sålde huset flera hundra tusen under TS bud.....
Det är väl säljaren som har valt både köpare och pris och en normal budgivning går inte i steg typ 200.000 kr per bud....

Spontant så tror jag att det finns mer i historien än vad som framkommer ....
Vi har inte en tanke på att någon ville lägga ett högre bud, och absolut inte att huset skulle kunna bli såld bakom vår rygg för 300 000 under vårt bud, och som sagt skulle vi jo signera köpsavtalet 2 dagar efter, samma dag som vår utredare hade kolla på huset.
Den öppna frågan var microbiell tillväxt på vind och källare, men vad vi kunna se var det inte mer fukt en normalt i gamla hus så vi var inte rädda för att det var något fel på huset.

Visst säljaren villa ha en snabb affär av olika skäl bl.a. hade han redan köpt ett annat hus, men denna informationen fick inte vi som hade högsta budet. Vi hade jo också accepterad ett lägre pris mot att skriva på dagen.

Hade vi blivit erbjudit 100 000 i rabatt så hade vi absolut accepterad detta, nu blev det 300 000 i rabatt till den andra budgivaren i stället. Tyvärr står båda vi och säljaren som förlorare pga av mäklaren inte gav rätt rådgivning och information.

Vi är mycket besvikna och ledsna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.