Vi köpte ett fritidshus i början av året som är byggt i slutet på 1800-talet. När vi kollade på huset så såg vi (och mäklaren påpekade) att det var märken i taket efter fukt i ett rum på övervåningen och även i ett rum på nedervåningen. Problemet var att det var ett taskigt lagt plåttak som när det blev för mycket snö (som det var förra vintern) så trycktes det upp under taket eftersom det frös i en ränndal. På andra sidan av huset så var det ett plasstak på ett uterum som bara var intryckt under plåten, därav fuktskadan på övervåning. Vi hade dit en besiktningsman som var rekommenderad av mäklaren, en relativt lokal byggmästare, som bara gjorde en tafflig okulär besiktning. Han sa också att det var från taket och bara vi får bytt det så ska det absolut inte vara några följdskador.
Vi hörde lite vad ett takbyte skulle kosta och bestämde oss för att det var värt det.
Vi köpte huset och så fort snön smälte tog vi in offerter från ett par firmor. De låg på ungefär samma pris allihop och vi valde en som bodde i närheten och vi hörde en del gott om.
Hans offert för byte av papp + plåt var på 70 000, hälften arbetskostnad som det sen är ROT på. Plåt till ränndal och vindskiva ej inräknat, ej heller stuprännor (som vi kunde spara de flesta av iofs). Sen ville vi även ha nytt tak + plasttak på uterummet (ca 8 kvm) och lite förstärkt.
När de rev av taket så g de att de var tvugna att lägga råspont på stora delar av taket, eftersom det saknades. Han sa att extrakostnaden skulle bli ca 30 000 - 35 000 och sen ROT på det. Jag gav OK till detta.
Taket på huset är ungefär 80-85 kvm och det är lite tillbyggt därför lite vinklar och så.
Han fick uppdraget i maj och har sedan haft platssnickrade ställningar i trä runt huset hela sommaren, från innan midsommar till september. Han började inte arbeta på det förrens i juni och det har inte gått snabbt, han blev nog precis klart med sista brädan. Detta har ju ställt till det eftersom vi inte kunnat utnyttja det så bra (har två små barn).
I förra veckan fick vi räkningen:
190 000 kr innan ROT, varav 120 000 var arbetskostnader, ca 400 timmar. Jag kan inte för mitt liv förstå hur de har lyckats vara så långsamma.

Jag ska ringa och prata med honom, men vill gärna ha lite mer på benen innan, eftersom jag inte är någon snickare.
Alla jag pratat med har tappat hakan när jag berättat vad det kostar och hur många timmar han lagt där.
Vad har jag för rättigheter?

Ursäkta för det långa inlägget, men jag ville vara utförlig...
 
Ni har fått en offert som ni accepterat? Är det korrekt uppfattat?

Då är det den som gäller. Vad avser tilläggsarbetet bör man helst ha sådant skriftligt. Men har han meddelat dig ett pris på 35000 får han bara överskrida detta med 15% (eller om det är 10%, minns inte riktigt?). Problemet är att det kan vara svårt att bevisa om ni bara har tagit detta muntligt.

Finns det någon e-postkorrespondens eller oberoende vittnen som kan styrka dina uppgifter om tilläggsavtalet?

Det är inte så att det under arbetets gång har uppstått fler frågor från denne hantverkare om hur saker skall lösas? Detta kan ju också ha tolkats som extraarbeten och det debiteras då som löpande.

400h för att byta ett tak i den storleken låter dock ganska mycket.
 
Redigerat:
Han har då lämnat ett pris på cirka 80 efter rot och fakturerat 120. Betala han 88 efter du haft dit en besiktningsman eftersom han max får fakturera 10% mer än avtalat pris. Han låter som en amatör så ha dit någon som kan kontrollera hans arbete. Har för mig att platsbyggda träställningar är förbjudet?
 
Vi accepterade den första offerten som vi fick och sen ringde han för att säga att han hade upptäckt problemen med råsponten, jag frågade då efter en uppskattning på vad det kan kosta och då sa han ungefär 30 000 - 35 000. Detta godkände jag per telefon.
Sen har jag fått reda på att han var tvungen att fixa till någon takstol också, inget jag godkänt, men anser att det är ok så länge det är inom priset (+10 - 15%) som han sagt.

En annan sak är att de inte hade täckt ordentligt när det regnade så det har kommit in mer vatten, på ställen som det inte läckt in förut och på de ställena som det hade varit fuktskador tidigare. Jag såg detta när jag kom upp en gång och det låg pressenningar över taket. Jag ringde och då kom de å fixade till det. Det har blivit en del fula märken på väggar och även en hel del brunt i taket där det tidigare varit lite brunt (efter vatten). Detta har jag sagt att han ska åtgärda, men inget har hänt än. Kan jag hålla inne betalningen tills han åtgärdat detta? Annars har jag ju ingen hållhake på honom.
 
Du ska under inga omständigheter betala. Saker han gjort utan ditt medgivande måste du inte betala. Du måste få han att fixa allt innan du betalar annars är risken stor att han inte gör färdigt. Hotar han med inkasso eller kronofogden så kan du va lugn för är ni i tvist kan han inte kräva betalningen, i värsta fall kan du få betala in pengarna på ett fristående konto som varken du eller hantverkaren kan komma åt tills tvisten är löst. Behöver du juridisk hjälp så kan det ingå i hemförsäkringen. Men det bästa.är ju att ni sitter ner och pratar och löser det så. Men jag skulle verkligen rekommendera att du ber någon annan att kolla taket också så du vet att det är riktigt gjort.
 
huggan skrev:
Han har då lämnat ett pris på cirka 80 efter rot och fakturerat 120. Betala han 88 efter du haft dit en besiktningsman eftersom han max får fakturera 10% mer än avtalat pris.
Ett fast pris (om det är det "avtalat" menas") får inte överskridas alls. Ett ungefärligt pris får överskridas med max 15%. (15§ Konsumenttjänstlagen). Men det är möjligen så, att om du fått ett intervall 30-35000 så får han inte lägga på ytterligare 15%. Jag tolkar den paragrafen så, i alla fall.

Betala det som ni avtalat. Kan ni inte komma överens utan entreprenören framhärdar bestrider du fakturan. Det gör du i enklaste fall genom att skriva "Bestrides" på fakturan och skicka tillbaka den. Då kan han inte lämna den till inkasso eller kronofogden, utan får dra det till tingsrätten.
 
Jag hade visst räknat lite fel. Det ska vara 143 000 kr i arbetskostnad och enligt offerten så är uterumstaket medräknat i originalofferten.
 
Har inte fått tag på honom än, bara hoppas att han inte håller sig undan tills fakturan är betald (förmodligen efter också, eftersom det finns saker som han måste åtgärda).

Enligt offerten så ingår faktiskt uterumstak, men inte arbetet under (ett par extra reglar).
Efter en liten uträkning så kom jag fram till att det jag bör betala är ca 90 500 kr.
65 500 (offert)+35 000 (tillägsarbete, godkänt per telefon)+15% - 25 000 (ROT) = 90 632,50.
Frågan är om det vettigaste är att hålla inne betalningen helt tills han åtgärdat fuktskadorna.
Ska man godkänna att han bara fixar det ytliga eller kan det finnas risk att det är mer skador inne under, vilket gör att han borde riva ner på de ställen det han blivit fuktgenomslag?
Vad skulle det kosta att ta dit en besiktningsman som kollar så allt är riktigt gjort och att det inte är några dolda fuktskador? Måste jag betala en så besiktningsman?

Mycket olika frågor, men jag har verkligen grubblat på det här hela helgen. Det är mycket pengar det rör sig om...
 
Jag har äntligen fått tag på honom. Enligt honom så är offerten exklusive moms (vilket jag inte tror att man får ge till privatperson utan att upplysa om det på offerten) och han håller fast vid att det har tagit 395 h. Jag har sagt till honom att jag inte betalar något innan jag sett arbetet, innan jag sett tidrapporterna (för att jämföra med tiden vi varit där) och han åtgärdat fläckarna som blivit efter fuktgenomsläppet.
Sen har jag nog tänkt mig att skriva ett avtal som han måste skriva på, där han åtar sig att fixa om det uppstår fler följdskador efter läckan.
 
Hej, Det låter som du blir grundlurad. det tar omöjligt 400 timmar att råsponta och lägga ett tak på 85-100 kvm. Då maskar man otroligt mycket och vet nog inte vad man håller på med.

//
 
JonasFapejo skrev:
Hej, Det låter som du blir grundlurad. det tar omöjligt 400 timmar att råsponta och lägga ett tak på 85-100 kvm. Då maskar man otroligt mycket och vet nog inte vad man håller på med.

//
Vad är rimlig tid som det här jobbet bör ta?
 
Med rännor/stuprör/takläggning/vindskivor/ränndalar/byggställning/råspont skulle ta MAX 240 timmar tar det mer får man fan skämmas om det gäller 100kvm spelar ingen roll vad det är för vinklar och brytningar på taket.

Ställningen fick du betala den på fastpris eller löpande ? för en träställning tar ju betydligt mkt längre tid att bygga mot en haki/modul ställning.

Fuktskadan ska han betala och ta in en besiktning för blir det nerslag så är det utföraren som får stå för det och han har ju lyckas med att få ditt tak att läcka så det kommer bli nerslag.

//
 
Vi gjorde ett tak på cirka 100kvm med råspon, papp, läkt och tegel. Tog en vecka för 2 pers.
 
Jo allt handlar ju om vad det är för typ av tak är det ett enkelt sadeltak och man kan göra med råspontsluckor så går det ju på en vecka utan problem. men är det brant och med brytningar ränndalar osv så tar det ju längre tid. men 395 timmar är en ren blåsning
 
Lundwall skrev:
Enligt offerten så ingår faktiskt uterumstak, men inte arbetet under (ett par extra reglar).
Efter en liten uträkning så kom jag fram till att det jag bör betala är ca 90 500 kr.
65 500 (offert)+35 000 (tillägsarbete, godkänt per telefon)+15% - 25 000 (ROT) = 90 632,50.
Frågan är om det vettigaste är att hålla inne betalningen helt tills han åtgärdat fuktskadorna.
Ska man godkänna att han bara fixar det ytliga eller kan det finnas risk att det är mer skador inne under, vilket gör att han borde riva ner på de ställen det han blivit fuktgenomslag?
Vad skulle det kosta att ta dit en besiktningsman som kollar så allt är riktigt gjort och att det inte är några dolda fuktskador? Måste jag betala en så besiktningsman?

Mycket olika frågor, men jag har verkligen grubblat på det här hela helgen. Det är mycket pengar det rör sig om...
Har du fått ett fast pris på 65500 så är det det priset som gäller. Det får inte höjas med några 15%. Möjligen att de 35000 kan anses som ett ungefärligt pris, som får höjas med 15%. Så du ska betala högst 65500+35000+35000*15% = 105750 (före ROT).

Precis som du säger, ett pris till en konsument innefattar alltid moms. Har han "glömt" räkna in momsen är det enbart hans problem, inget du behöver bekymra dig om, eller betala extra för. (Han får ta det som lärpengar. Han kommer garanterat aldrig att glömma det igen.)

Om du är bekymrad för fuktskadan - ta dit en besiktningsman som besiktar skadan. Han kan också ge dig en uppskattning om vad det kostar att återställa efter skadan.

Sedan betalar du dina 105750 minus kostnaden för skadan, minus kostanden för besiktningen, minus ROT.

Ang. tiden för att spika råspont: jag, som är amatör, lade helt ensam, utan byggnadsställningar, 100m² råspont på två dar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.