Tycker du gjort ett klipp som hittade en grävmaskinist för den summan.

4 timmar är från en antagen timkostnad på 700/h.
Vattenfall tog tex 70.000 bara för att koppla in oss mot nätet, de behövde gräva 50meter. Där kan jag tycka att det var väl saftigt, men mot monopol har man inte mycket att säga till om!


Mikael_L skrev:
Var hittade du att det tog 4 timmar?


Ja roligt att du säger så.
För den killen som grävde vår grund tar ca 2800:- för just 4 timmars jobb. Och då tar han med sig en 15tons grävmaskin som ingår i timpenningen.


Du behöver inte ursäkta, vi gillar att gnugga olika åsikter mot varandra här. Skulle vara jä*** tråkigt om alla tyckte likadant.
Och tårna är inte det minsta ömma, dom är rätt härdade vid det här laget. :)
 
Mikael_L
-PLM- skrev:
men mot monopol har man inte mycket att säga till om!
Nä, det är ju ett av problemen ... :)
 
Mikael_L skrev:
Men på ett kontor så räcker en sekreterare eller likn för att ombesörja ett flertal kontorsmänniskor med verksamhetsstöd.
Nu är det ju trots allt myndighetsutövning, det skall (förhoppnigsvis! :cool:) granskas, gås igenom, fattas beslut, kollas i register, kollas mot lagar etc. Överklagande skall hanteras (det kostar inget extra va)?

Vad tar LM, runt tusenlappen per timme?
 
b8q skrev:
Men som skrevs ovan, bygglovskostnaderna kan kännas höga eftersom de ska bekosta inte bara handläggarens nedlagda tid, utan även registrator, arkivarie, chefer, byggnadsinspektör, kontor, arkiv, programvaror och licenser, städpersonal, posthantering, vaktmästeri, reception osv.
Om någon får för sig att överklaga ett bygglov, springer kostnaderna för kommunen iväg rätt ordentligt skulle jag tippa.
 
Mikael_L
-MH-
Ja det är nog en anledning. Att vissa lov springer iväg rejält i kostnader, som sen sprids ut på alla andra.
 
Mikael_L skrev:
Jag förstår inte varför vi skulle bli tvungen att betala nästan 1500:- för att anmäla att vi satt in kamin.
Kommunen kunde inte neka på något vis då det endast krävs en bygganmälan. mao ett rent arkiveringsärende. Så jag undrar lite hur det kunde ta 2-3 arbetstimmar att stämpla vår ritning och bära ner den i arkivet.
Jag tror en viktig bonus för samhället är att då måste också den som ska sätta in kamin ha besök av sotaren. På så vis förhindras många bränder.

Kommunen kan som oftast inte neka, men jag tror det är möjligt att göra det i de fall kraven inte uppfylls. Och kanske kan det också krävas bygglov för skorsten om den blir för dominerande.

(Och så skulle du haft en straffavigift om du gjorde anmälan EFTER installationen... ;) )
 
Mikael_L
haavard skrev:
(Och så skulle du haft en straffavigift om du gjorde anmälan EFTER installationen... ;) )
OK, jag skrev fel. Vi la alltså in en anmälan att vi ville installera kamin.

Fast i ärlighetens namn så hade jag lagt en dryg kvm klinker på golvet redan, men det är väl inte förbjudet. ;)
Och så hade jag även satt mineritskiva på väggen bakom och målat med silikatfärg, men det är väl inte heller förbjudet. ;)
Och så hade jag förberett mellanbjälklaget för en framtida skorstensgenomföring, men det är väl inte heller förbjudet. ;)
Och så förvarade vi kaminen på exakt denna plats, och jag vill också minnas att jag provat ut att röret för tilluften skulle passa så att just denna kamin skulle gå att använda, men det är väl inte heller förbjudet. ;)

Och så kom jag plötsligt ihåg att en bygganmälan måste ju också in, så den skickades in och startbesked kom två dagar senare, så jag kunde börja bygga en skorsten. :D
 
Dökti pöjk! :)

Själv fick jag sotarens intyg i dag så nu är första brasan avklarad! :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.