Jag ska sätta in en ny WC och vill samtidigt flytta den något så jag slipper slå min högra armbåde i väggen hela tiden. WC-avloppet sitter för nära sidoväggen (en klack i hörnet), så nu behöver jag forumets hjälp med bästa lösningen...

Helst ska ju stolen flyttas åt höger, men även framåt är möjligt så man inte slår i klacken i hörnet (är inte så känslig för utrymme bak).

Alt 1. WC med dolt S-lås och Jafo stos 40. Detta ger dock bara 4 cm förflyttning och det räcker knappt för att rädda min armbåge.

Alt 2. WC med öppet S-lås och större Jafo stos, tex 130. Problemet här är att utlopp från WC då måste sluta 55 mm ovan golv och så är det oftast inte på stolarna (tex IFÖ 6860 slutar 20 mm).

Alt 3. WC med P-lås och Jafo stos flexibel.

Både alt 2 och 3 blir förmodligen ganska fult. Men funderar då på att bygga en hylla som går ner runt och bakom stolen och dölja det hela lite.

Bästa lösningen? Andra idéer?
 
  • wc-avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägghängd toa kanske? Ger dig möjlighet att komma ut från väggen samt dold böj på avloppet.
 
Redigerat:
Det finns toa avsedd för hörnmontage. Du kan då ställa den diagonalt ut ur hörnet. Svårt att bedömma om det skulle se konstigt ut i förhållande till resten av rummet.
 
Om du inte vill eller kan flytta avloppet så är Snurres tips klockrent. Med en vägghängd toa med dold vattentank, monterad i en stålfixtur, får du en snyggare och bättre lösning samt kan justera stolen precis som du vill ha den utan att det syns att avloppet sitter fel. Lätt att städa också. Kostar litet mer än den billigaste vanliga stol som man köper på Bauhaus, men klart att föredra även om man inte har ditt problem med felplacerat avlopp. Jag har valt denna lösning till alla de fyra badrum som jag gjort till mig själv under de senaste 20 åren.
Med denna lösning kan du välja att bara flytta stolen åt höger och behöver inte flytta fram den, alternativt att bara flytta fram den men inte flytta åt höger. Valet är dit.
 
Tack för synpunkter.

Vägghängd toa blir det inte, möjligen diagonal placering - har funderat på det tidigare men man måste nästan prova för att få rätt uppfattning om det ser ok eller helt för j-vligt ut.

I alt 1 ovan så tänkte jag mig alltså använda JAFO WC-stos Offset 40. Fick uppfattningen att denna skulle fungera till normala stolar med utlopp som slutar 20 mm ovan golv. Men så är det inte (vilket iofs säger sig själv om man tänker efter), enligt JAFO´s kundtjänst måste det vara minst 30-35 mm - innebär alltså kapning av utlopp på WC och då kan jag lika gärna köra alt 2...

Vi får se, tar en sväng till Hornbach och pillar på deras stosar.
 
Finns ju även vägghängd med cisternen i rummet. Men båda varianterna av vägghängd betyder ju merarbete iom montaget.
 
slår du i hörnet då? tänker att vattenbehållaren bygger ut en del...
Har varit på ställen med ett liknande hörn, kanske inte så stort iof kanske 200*200, och där är det inga problem.
 
nino skrev:
slår du i hörnet då? tänker att vattenbehållaren bygger ut en del...
Har varit på ställen med ett liknande hörn, kanske inte så stort iof kanske 200*200, och där är det inga problem.
Ja, precis. 200x200 hade nog inte varit några problem, men här blir det för nära.

Allra bäst hade varit om jag hittat en WC som var lite djupare - cistern med rejäl kulmage... :)
 
ok
det går inte att göra trumman mindre då?
eller öppna golvet och flytta avloppet lite?
 
nino skrev:
ok
det går inte att göra trumman mindre då?
eller öppna golvet och flytta avloppet lite?
Nej på båda tyvärr.

------
Alt 3b. :D
Har precis tittat på Gustavsberg ARTic med P-lås. Den är iofs avsedd att placeras väldans nära bakre vägg, men iom att bakdelen är lika bred som cisternen och går enda ner borde jag kunna flytta den lite i sidled och lite framåt med någon lämplig stos/böj och samtidigt slippe se anslutningen. Några mm här och några mm där blir snart flera cm!

Artic.wc.4310.HS_rdax_152x203.jpg
4310S.gif
 
är det ett bef. badrum alltså?

Om du gör en låda som är lika djup som trumman och kanske 40-50 bred, klär den med samma ytskikt som övriga badrummet, köper en wc med avlopp bakåt, antar att det är det på den du länkat till, då kan du flytta avloppet som du vill, stolen kommer iof längre fram men det spelar kanske ingen roll
 
nino skrev:
är det ett bef. badrum alltså?

Om du gör en låda som är lika djup som trumman och kanske 40-50 bred, klär den med samma ytskikt som övriga badrummet, köper en wc med avlopp bakåt, antar att det är det på den du länkat till, då kan du flytta avloppet som du vill, stolen kommer iof längre fram men det spelar kanske ingen roll
Ja, det är ett befintligt badrum. Inte så sugen på att bygga ut väggen (är rädd om mina m2).

Det lutar nu åt diagonal placering som nog ändå kommer bli ganska snyggt och lite unikt. Återkommer med bild när det är klart.
 
Vi har en Artic med P-lås på gästtoan. Stolen är framdragen ett par cm för att tillåta avloppet att gå ut till höger. Vi tycker att det ser riktigt bra ut.
 
  • IMG_1250.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mycke_nu skrev:
Vi tycker att det ser riktigt bra ut.
Det tycker jag också. Snyggt! d^_^b

F-n, kanske man får omvärdera sina diagonala planer igen :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.