funderar på att lyfta taket men har inte fått svar från några av de större takyftts firmorna i stthlm området än då jag ej ansökt om bygglov, ville bara ha en hint om vad detta skulle kunna gå loss på, jag har idag ett enplans  i soutteräng med speciell takbrytning. jag skulle efter lyftet få mellan 70-80 kvm vet någon hu mycket ett sådant LYFT skulle kosta på ett ungefär ( ni får gärna ta i överkant det gör ingenting)
husets yttermått är 11.26 x11.26

 
nixxon37 skrev:
funderar på att lyfta taket men har inte fått svar från några av de större takyftts firmorna i stthlm området än då jag ej ansökt om bygglov, ville bara ha en hint om vad detta skulle kunna gå loss på, jag har idag ett enplans  i soutteräng med speciell takbrytning. jag skulle efter lyftet få mellan 70-80 kvm vet någon hu mycket ett sådant LYFT skulle kosta på ett ungefär ( ni får gärna ta i överkant det gör ingenting)
husets yttermått är 11.26 x11.26
Skulle gissa på 350'-400' inkl trappa exkl. inredning.
Jag valde bort det och bygger vinkel istället.
 
tack för att någon äntligen svarar, nu får man ett bättre hum om vart det kan landa, Vart i Svedala har du gjort detta lyft och vilka har du anlitat, gjorde du några tillval såsom balkong, kupa eller annat ????

Ha det bra nicke
 
400.000:- för ett taklyft är ju rena rånet.
 
För tre år sedan så hjälpte jag min kompis att höja taket ca en meter. Hans tanke var att lyfta befintligt tak med block och talja, domkrafter mm. Nu visade sig taket och befintliga takstolar var så dåliga att han fick byta rubbet.

På mindre än en vecka hade han ett nytt tak som var en meter högre upp än det andra. Vi hade inga kranbilar eller liknande utan allt gjordes för hand.

Detta är en del i en större renovering så det är alltid svårt att beräkna kostnaden.

/Zeb
 
Hej!
Vi funderar också på att bygga på höjden, ca 70-80kvm boyta. Jag pratade med en lokal hantverkare (Ekerö) som sa att han skulle bygga för 700 000 exklusive golv+ytskikt. Med tanke på vad det kostar att bygga nytt i Sthlm så är det väl ok. Men jag undrar om Borkas+Åtvidabergs landar på ett lägre pris om man läser deras hemsidor.

/Fredrik  
 
Kostnaden för ett taklyft kan nog vara lika svår att svara på som hur långt ett snöre är.
Allt beror nog på ambitionsnivå, vad göra själv, inredningsstandard (endast sovrum eller ska det byggas badrum också?) mm mm mm.

Jag kan ge en liten hint av vad vår påbyggnad kostat men jag har säkert glömt en massa saker.
Rivningen av gamla övervåningen och bortforslingen har vi gjort själva.
Huset har ca 80 kvm byggyta.

Byggställning köpte vi - och sålde senare, med en liten vinst.

Ca 50.000 trästomme inkl GU och glespanel insida (väggar)
Ca 60.000 för det falsade plåttaket, rännor, skorstenar, entrétak och balkong (lejt)
Ca 15-20.000 takstolar (byggt själv då fabrikerna hade semesterstängt)
Ca 10.000 innerdörrar (dooria addera - lite dyrare än normaldörr)
Ca 35.000 fönster *(tillverkade av snickeri - för att se lika ut som gamla fönstren)
Ca 500-1500kr/kvm puts (stor prisspridning hos entreprenörerna)
Ca 50-100.000 badrum (Vågar inte tänka efter hur mycket det blev, kakling gjorde släkting billigt)
Ca 500 kr/kvm golv inkl allt = ca 40.000 kr (lagt allt själv - lejt slipning)
Ca 15.000 vvs (gjort allt själv, innefattar även radiatorer och kopparrör)
Ca 10.000 el (gjort allt själv utom elcentralen, som en kompis gjort gratis)
Ca 20.000 trappa (ek - kompispris)
Ca 30.000 isolering - väggar och tak - ekofiber som ABIS gjorde.

Summa ungefär 430.000 - 500.000
+säkert 20% för lister, tapeter, garderober (dyrt!), färg, spackel, skruv, dörrtrycken, dörrkarmar, smågrejor, verktyg, förbrukningsvaror, oförtusedda utgifter mm
 
En granne höjde sitt våren -05.Det gick på närmare 500' och dom lejde allt utom iredningen inne. Huset var innan på 120 kvm och är som"två" huskroppar.Vet inte om deras närmare 500 är ink det dom gjorde själva.

En annan granne höjde sitt för 4 år sedan o gav då 350' och med det dom själva gjorde hamnade det på straxt över 400'. Deras var på ca 90 kvm innan.
 
Ca 50.000 trästomme inkl GU och glespanel insida (väggar)
Vad ingick i dessa 50 000? Det mesta av trästommen står ju takstolarna för.
Är även inneväggarna med i detta. Det låter väldigt dyrt, men du har ju facit i hand så du vet väl ;)
 
Tja, det är en del k24-virke för ett par avväxlingar, en balkong samt stomvirket. Det är också även reglar för ytterväggar, innerväggar samt osb och gips - även takgips.

Jag höftade en hel del eftersom inköpet gjordes för några år.
 
Den här offerten fick jag för några dagar sen från borka takvåningar (tycker den verker intressant eller ????? )

1 Taklyft oinredd i storlek 11,26 x 11,26 m med 63/27 graders mansardtak
anpassat till vårt system.
4 st vitmålade fönster.
Klarlackad L-svängd furutrappa.
Uppreglad uppbyggnad, p ga olika nivåer på tak.montering av betongpannor
Ihopbyggt med verandatak, plåt ingår ej.
Kupa 3,6 meter utflyttad till yttervägg med 2 st fönster samt 1 st dörr. Stommonterad balkong, 3,6 x 1,4 meter
Eventuell förstärkning av bef. yttervägg och förlängning av samt avväxling för bef. skorsten ingår ej.
Baspris. 622 000
2 22,5 m förstärkningsbalk längs huset för golvbjälklaget. Ev. för-
stärkning i grund och håltagning för stolpar tillkommer och bestäms
vid tekniker kontroll. 31 600
3 Ställning erfordras vid montaget som hålles av kunden.

TOTALPRIS SEK inkl. mervärdeskatt 653600
 
Jag tycker att det sämsta med borka-lösningen är förstärkningsbalken som gör att mellanbjälklaget blir typ 30-40 cm tjockt. Att man sedan låter bli att byta fasadpanel så huset får en skarv på gaveln gör också konstruktionen lite....oestetisk.

Husen blir dessutom lite oproportionerliga då takpåbyggnaden har lite konstig takfot och brant takvinkel för att maximera utrymmet.

Detta är min erfarenhet efter att ha sett 5-10 takpåbyggnader i vårt villaområde. Husen är lättidentifierade iallafall.

...men visst. Ser man på Borkas referensbilder så kan ju en aktiv kund få lite snyggare lösningar.

 
Vi har varit intresserade av ett taklyft länge nu och fick en liknade offert från Borka för ett år sedan. Vi valde efter en tid att gå vidare med den och vi fick fram en hel del lösningar. Vi har valt att knappt göra någonting själva (frånsett inredning) och hela kalaset går loss på dryga miljonen. Vårt hus är idag 120 m2 (byggyta 137) och vi ville ha ett lyft med 45 graders taklutning.

Så långt allt väl, men när grannarna skulle säga sitt blev de långt ifrån glada. Den tänkta påbyggnaden följer detaljplanen sånär som på att huset hade 17 m2 byggyta för mycket från början. Nu har vi som senast fått godkännande av länsstyrelsen så nu är det bara att hoppas på att grannarna inte får för sig att överklaga igen!

Vad jag har förstått det som är det inte säkert att man behöver förstärkningsbalken, utan det bestäms vid en senasre teknikerkontroll men att de räknar med den i anbudet.
Om jag minns rätt (vilket inte är säkert då detta disskuterades i oktober-noveber 05) så kan vi slippa balken tack vare att vårt hus endast är 7.75 m brett och vi har en bärande vägg i mitten.
 
Ni valde alltså att göra ett " nyckelfärdigt " taklyft om jag förstått saken rätt.
Har ni gjort något badrum eller annat som kan göra att kostanaden kan "springa " iväg??.
Tacksam för svar Nicke
 
Ja, mer eller mindre. Dock är det en hel del saker som inte ingick i offerten.
Offerten stannade visst på 991000 :- men då saknas dragning av el, vvs, målning exteriört, all sorts inredning, sophantering, ställning runt huset och säkert en del saker till.
Så nej, badrummet är inte heller med i kalkylen.
Det som vi framför allt betalar för är inbyggnaden av inredningspaketet som går loss på 398000 :- enligt vårt anbud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.