Tråkigt
! Men min kära moder införskaffade sig en ny Elctrolux spis (ca 12000:) för 2 år sedan....Ingen reparatör från Elec.....har fått den att fungera bra, bara fel, fel ,fel men så en dag tog de kontakt med den lokala firman som skickade ut sin reparatör.....(de köpte inte spisen där) Killen fixade problemet på mindre än 2 timmar(han visste tydligen mera än Elctrolux killarna)"Shit happends" Skulle själv krävt att spisen bytts ut efter alla år(2) av problem.......
Kontentan av det hela..... Hon kommer att fortsätta byta ut vitvaror med tiden men då från lokala företaget......
Spelar tydligen ingen roll om man köper Siemens eller Elctrolux:blushing:
Se till att köpa lokalt det ger bättre service! Något dyrare men de lokala firmorna verkar vara mera angelägna om att ha kunderna kvar, så de fixar problemen oftast mycket snabbare.....
 
Tiden går och har fortfarande inte fått några nya reservdelar. 3 veckor utan häll nu. q(;^;)p
 
Idag är det 3 veckor sedan hällen gick sönder. Förra veckan var reparatör här och vi besked om att det ev. var fel på den nya delen som beställts och ytterligare en ny skulle beställas och komma senast på torsdag, dvs igår. Tror ni att det kommit några delar, nej då och siemens har inte hörts av . Jag undrar om reservdelsleveranserna går med häst och vagn mellan lagerplats och mottagare.............mitt tålamod håller på att ta slut:@
 
Huskul skrev:
Idag är det 3 veckor sedan hällen gick sönder. Förra veckan var reparatör här och vi besked om att det ev. var fel på den nya delen som beställts och ytterligare en ny skulle beställas och komma senast på torsdag, dvs igår. Tror ni att det kommit några delar, nej då och siemens har inte hörts av . Jag undrar om reservdelsleveranserna går med häst och vagn mellan lagerplats och mottagare.............mitt tålamod håller på att ta slut:@
Enligt konsumentköpslagen behöver du bara acceptera 2 försök att reparera spisen (om det är under reklamationstiden). Läs på dina rättigheter så att du inte blir omkullpratad och kräv en ny häll. Hade problem med en dator jag beställde för ett tag sen, först ville inte företaget alls hjälpa till men med lite klipp och klistra från diverse lagtexter så att de fattade att jag visste vad jag pratade om så gick de väldigt fort att få dem att ändra sig.
 
Besvärande långa leveranstider på reservdelar måste jag säga. Bilbranschen klarar ju att leverera till 7:00 nästa morgon i nästan hela Sverige. Skulle även se över elsystemet. Om man bor på landet med luftledningar eller nära större industrier etc kan det komma korta spänningsspikar på flera 1000V hem till huset. Överspänningsskydd behövs då i fasadskåpet och/eller gruppcentralen för att skydda elektronik. Kabelbrott till transformatorstationen kan också orsaka att nollan försvinner och då kan det bli 400V över kretskortet istället för 230V.

Har själv Siemens på alla vitvaror i huset jag byggde för 12 år sedan. Bara fått byta fjädern i kylskåpets dörrhandtag 2 ggr och rengöra köksfläkten "på djupet", annars funkar allt fortfarande. Diskmaskinen t.o.m. bättre än när det var nytt eftersom jag själv åtgärdade ett konstruktionsfel i locket till diskmedelsbehållaren som förde lite oljud i flera år.
 
Josth skrev:
Besvärande långa leveranstider på reservdelar måste jag säga. Bilbranschen klarar ju att leverera till 7:00 nästa morgon i nästan hela Sverige. .
Nja, jag fick vänta 2 månader för en givare till oljenivån till en V70II -09 (alltså Sveriges vanligaste bil)....
 
Min far har två st Siemens kyl/frys som är 3 år gamla och
har gått sönder två gånger vardera, nu har den ena gått sönder igen.
Att båda gått sönder visar på att det är rent skräp enligt mig, vad är oddsen
för att det är en ovanlig kvalitetsavikelse?
 
Josth skrev:
Bilbranschen klarar ju att leverera till 7:00 nästa morgon i nästan hela Sverige.
Gäller absolut inte Volvo i alla fall, försök få ett drag till en S80 -03 till dagen efter...q(;^;)p

Men åter till tråden, som det skrivits tidigare så har vi en 3-årig reklamationsrätt såm även säger att man bara behöver acceptera 2 reparationsförsök... Kräv en ny häll...
 
Raceman skrev:
En bild säger mer än tusen ord. :)
Så här kommer en bild av hur en korrekt montering av en induktionshäll ska se ut.
.
Om det skall bli någon ventilation så måste ju luften cirkulera. I denna skiss finns ju inte angivet vare sig var luft skall komma in (underifrån) eller komma ut ovansida. Fattar inte vitsen med luftsplaten bakom skået om utrymmet är tillstängt.
 
Dagens trådväckning?
 
NilsOskar1 skrev:
Om det skall bli någon ventilation så måste ju luften cirkulera. I denna skiss finns ju inte angivet vare sig var luft skall komma in (underifrån) eller komma ut ovansida. Fattar inte vitsen med luftsplaten bakom skået om utrymmet är tillstängt.
En självcirkulationen uppstår i det slutna systemet runt hällen och ned i sockeln. Induktionshällar är ganska svala av sig, och en sluten cirkulation är fullt tillräcklig förutsatt att luftspalten är tillräckligt bred och djup. I hällarna finns även inbyggda fläktar som slår på och hjälper till med cirkulationen om så behövs.

Det viktiga för funktionen är att utrymmet strax under induktionshällen inte är helt tilltäppt.
 
Missnöjda kunder skriker högst...
Jag skulle rekommendera Siemens alla dagar i veckan, sjukt nöjd med våra vitvaror! Skulle likaså rekommendera Electrolux för jag har aldrig någonsin haft problem med deras produkter heller.

Vad jag däremot blir skeptisk till är de som höjer vissa märken till skyarna och mer eller mindre hävdar att allt annat än Miele, Festool mfl är dåligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.