Hej, mitt första inlägg här, hoppas att jag hamnar i rätt kategori.

Vi har ett hus från slutet av 1800-någonting, där någon tidigare ägare har inrett vinden. Huset är på 38m2, så halvplanet är ett väldigt välbehövligt tillskott.

I sommar kommer vi att lägga om taket. Pannorna ska återanvändas, men råspont och papp byter vi. Eller byta pappen,,,, det finns ingen papp alls i dag. Halvplanet (inredda vinden) ska vi renovera, och ta fram de små fönstrena som är förisolerade nu. Det finns ingen ventilation där uppe i dag, men murstock som blir varm varje kväll efter jobbet.

Hur borde vi göra med ventilation nu när vi är på väg att göra om där uppe? Och så frågan som kanske berättigar att tråden hamnar i den här kategorin. Ska vi isolera, som tidigare ägare har gjort. Alltså vanlig takisolering med plast, luftspalt osv.?
 
Hejsan

Jag har ett hus från 1908, där jag har gjort om och isolerat snedtak på övervåningen. Jag har isolerat med polyuretan som sprutas på, och jag är riktigt supernöjd med det. Kommer att göra mer isolering med den metoden kan jag lova. Polyuretanen är diffusionstät och sluter dessutom helt tätt runtom mot takstolar, bjälkar etc då man sprutar på den, och därför behövs ingen plast på insidan och man måste inte heller ha luftspalt. Dessutom har den ett lambda på runt 0,023 att jämföra mot t.ex. glasull på 0,037-0,040. Kan verkligen rekommendera detta, även om det är lite dyrt, men helt klart värt pengarna.
 
Tack för ditt svar! Nu har jag kikat runt lite, och jag blev faktiskt rätt sugen på det där. Såg en del videos, och det verkar smidigt och bra :) Har du någon aning om hur mycket det kostar m2? På ett ungefär.
 
Det är bäst att du kollar upp priset själv, kan variera en del beroende på vad dom tar för material resp. arbetstid om du anlitar någon. Räkna med ROT också. Alternativet är att spruta själv, sök t.ex. på xpandi-foam.

Jag kommer att beställa därifrån troligen i januari.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.