800 är mycket. Men tänk på att handläggarna ska dra in pengar till hela avdelningen. Chefer, assistenter, städpersonal, lokaler, datorer, datorprogram/licenser osv.
Om det borde varit 500 eller om 800 är ett lagom nivå vet jag dock inget om... (Har mer än nog med att ha koll på min personliga ekonomi.)
 
Mikael_L
-PLM- skrev:
Vad är det för snack??
Det var bara ett kort och lätt humoristiskt svar på det löjligaste inlägget jag läst i december.

Men jag får väl ta den långa versionen då ...

Ditt inlägg är en åsikt som bara kan delas av de människor som har så mycket pengar att pengar helt har slutat ha någon betydelse. Men mig veterligen så verkar t.o.m de direktörer med årslöner på tiotals miljoner fortfarande vara väldigt intresserade av pengar, så jag undrar lite vem som, förutom du, tycker att 2800:- spelar rock'n'roll ...
Någon Mahatma Ghandi typ, som helt vänt sig från det världsliga kanske ...


Eller tillhör du dem som tycker allt ska vara gratis?
Nej, men jag tillhör de som tycker att något kan vara gratis och resterande prisvärt, motiverat och inte påtvingat.

Allt kanske inte måste kosta något.
Jag är av åsikten att vi medborgare bör ha en hel del rätt att förfoga över våran egen egendom. Inte hur mycket som helst och på vilket sätt som helst.
Men överförmynderi behöver inte vi vuxna människor. Ge oss frihet och ansvar istället, tack.
Att en kommun överhuvudtaget vill och kan kräva 2800 :- för att ge mig tillstånd att bygga en altan tycker jag har gått på tok för långt.
Antingen bör regler lättas upp eller så bör kommunen (som är vår egendom eg) inrätta ett förenklat förfarande som gör att ärendet bör kunna klaras av på en kvart, egentligen mest en arkivering, typ.
 
Glöm inte driftkostnad för arkivet ;)
 
Mikael_L
haavard skrev:
800 är mycket. Men tänk på att handläggarna ska dra in pengar till hela avdelningen. Chefer, assistenter, städpersonal, lokaler, datorer, datorprogram/licenser osv.
Om det borde varit 500 eller om 800 är ett lagom nivå vet jag dock inget om... (Har mer än nog med att ha koll på min personliga ekonomi.)
Ja det är nog totalt omöjligt att dra runt verksamheten på mindre än 500:-/timme för de som sas "tjänar in pengarna". Jag håller med dig om intervallet 500 - 800, någonstans där bör sådan här verksamhet hamna när all overhead i form av lokaler och "sidopersonal" är inräknad.
Som exempel har en läkare, tandläkare och advokat mer sidopersonal, ungefär lika många avlönade timmar som sina egna, dvs timpenning * 2 för läkarens tjänster.

Men på ett kontor så räcker en sekreterare eller likn för att ombesörja ett flertal kontorsmänniskor med verksamhetsstöd.
 
skärmtak under 15kvm skall vara gratis... hur stort har TS tänkt sig?.
 
Mikael_L
TS har en bostadsrätt, så det är kanske radhus eller flera lägenheter, och 15kvm måste väl gälla för hela byggnaden totalt.
 
Mikael_L
JorisS.
Tyvärr är det nog bara att bita i det sura äpplet, antar jag.
Dom har nästan garanterat lagen och alla regler på sin sida. Och de har monopol så du kan inte vända dig till någon som fixar det billigare.

Du kan väl iofs försöka att dels ifrågasätta avgiften, och kanske fråga vad dom egentligen gör i de olika stegen som tar så lång tid att göra.
Kanske fråga om du själv kan fråga grannar om en underskrift och därigenom slippa de 800:-.

Men räkna inte med att lyckas. :|


Nä, alla dessa avgifter och grejer, samt kommunernas planmonopol måste nog angripas på ett helt annat plan. Men jag har inget intryck av att det finns några partier som ens har en tanke på att rubba dagens system.
 
Måste nog säga att jag håller med Mikael_L att bygglovskostnaderna är i saftigaste laget.
Köper man ett hus för ett antal årslöner så är man nog i många fall intresserad av att inte förstöra det alltför mycket. Så lite frihet här skulle inte skada.

Det är ju trots allt en kommunal verksamhet som jag redan borde betala med skatten, så mycket kan det inte kosta att hålla några personer med lön att det ska krävas alla dessa avgifter.
 
Mikael_L skrev:
TS har en bostadsrätt, så det är kanske radhus eller flera lägenheter, och 15kvm måste väl gälla för hela byggnaden totalt.
Om jag minns rätt gäller bara bygglovsfrihet för 15 kvm skärmtak om det är en- eller tvåbostadshus. Radhus måste ha byglov. Samma sak med friggebod.
 
Mieron skrev:
Det är ju trots allt en kommunal verksamhet som jag redan borde betala med skatten, så mycket kan det inte kosta att hålla några personer med lön att det ska krävas alla dessa avgifter.
Det var det en som skrev i lokaltidningen här också, men redan nästa dag fick han svar.
Det var visst inte aktuellt att skatten skulle användas så att de som hade råd att bygga skulle få subsidierat sina byggen...
 
andersmc skrev:
Att anlita en hantverkare kostar så lite så det är ingenting att bråka om. I alla fall om man jämför med vad det kostar att köpa en ny Mercedes. Och en Mercedes kostar så lite att det är ingenting att bråka om. I alla fall jämfört med att köpa en helikopter...
Skicka gärna ett PM så jag vet vilka hantverkare jag ska anlita.
Denna summa var för ca 4 timmars jobb, det tycker jag är helt ok med tanke på vilken ineffektiv institution kommunen är.
Hantverkare tycker jag däremot ofta är så dyra att man får svårt att hålla sig för skratt.

Ber om ursäkt för de ömma tår jag verkar ha trampat på.
 
Mikael_L
haavard skrev:
Det var det en som skrev i lokaltidningen här också, men redan nästa dag fick han svar.
Det var visst inte aktuellt att skatten skulle användas så att de som hade råd att bygga skulle få subsidierat sina byggen...
Nä precis.
Det tycker inte jag heller, att man ska "ta" skattepengar från ensamstående mammor som bor i miljonprogramsområdet för att subventionera husbyggande.
Men det bör nog ändå gå att göra en hel del förändringar, men en del lagändringar kan också krävas, då tjänstemännen naturligtvis är bundna till att följa lagen.

Vi har ju under årens lopp fått se en del förändringar till det bättre.
För en 20 år sedan kom ju friggebodsregeln, som det tydligen visade sig att det Svenska folket var vuxet nog att hantera så vi häromåret fick våra egna befogenheter utökade till 15kvm.
Sen har vi en viss frihet i staket, altaner och altantak upp till 15 kvm.

Jag förstår inte varför vi skulle bli tvungen att betala nästan 1500:- för att anmäla att vi satt in kamin.
Kommunen kunde inte neka på något vis då det endast krävs en bygganmälan. mao ett rent arkiveringsärende. Så jag undrar lite hur det kunde ta 2-3 arbetstimmar att stämpla vår ritning och bära ner den i arkivet.
 
Mikael_L
-PLM- skrev:
Skicka gärna ett PM så jag vet vilka hantverkare jag ska anlita.
Denna summa var för ca 4 timmars jobb, det tycker jag är helt ok med tanke på vilken ineffektiv institution kommunen är.
Var hittade du att det tog 4 timmar?

Hantverkare tycker jag däremot ofta är så dyra att man får svårt att hålla sig för skratt.
Ja roligt att du säger så.
För den killen som grävde vår grund tar ca 2800:- för just 4 timmars jobb. Och då tar han med sig en 15tons grävmaskin som ingår i timpenningen.

Ber om ursäkt för de ömma tår jag verkar ha trampat på.
Du behöver inte ursäkta, vi gillar att gnugga olika åsikter mot varandra här. Skulle vara jä*** tråkigt om alla tyckte likadant.
Och tårna är inte det minsta ömma, dom är rätt härdade vid det här laget. :)
 
Mieron skrev:
Måste nog säga att jag håller med Mikael_L att bygglovskostnaderna är i saftigaste laget.
Köper man ett hus för ett antal årslöner så är man nog i många fall intresserad av att inte förstöra det alltför mycket. Så lite frihet här skulle inte skada.

Det är ju trots allt en kommunal verksamhet som jag redan borde betala med skatten, så mycket kan det inte kosta att hålla några personer med lön att det ska krävas alla dessa avgifter.
Kanske fel tråd, men det kommunerna gör är att kostnadsbelägga vissa tjänster utifrån vårt nyttjande och inte ta av pengarna som behövs för "mera" samhällsbehövande tjänster som t.ex. skola, vård och omsorg, speciellt med den nu kommande 40-talistbommen i omsorgen.
Några personer här och där, blir det klassiska många bäckar små blir.........

Tycker inte att beloppen som anges är avskräckande, utan betalade själv 3500:- för en strandskyddsdispens utan besök på platsen. Nu har jag fått ett formellt godkännande av Kommun, Länsstyrelsen och Lantmäteriet och har papper på det om någon senare skulle ogilla vårt utbygge eller kanske själva på ett avslag.
 
Mieron skrev:
Det är ju trots allt en kommunal verksamhet som jag redan borde betala med skatten, så mycket kan det inte kosta att hålla några personer med lön att det ska krävas alla dessa avgifter.
Väldigt vanlig åsikt, precis som att det finns många som tycker "men JAG har ju inga barn så varför ska jag vara med och bekosta kommunens skolor, förskolor, lekparker och fritidsgårdar?"
Men nu är det en gång så att vi demokratiskt har bestämt att vissa kommunala verksamheter ska vara skattefinansierade (det är sådana som man anser att alla har nytta av eller lagstadgad rätt till, t.ex. snöröjning på kommunala vägar, utbildning, social omsorg etc). Men sådant som bara kommer enskilda till godo, t.ex. bygga ut sitt eget hus eller vattenräkningen till sin privata pool, är finansierat av taxor.

Tänker man bara efter lite grann så inser man rimligheten i detta, inte så många skulle vilja finansiera andras privata bygglov, vatten- och elräkningar osv.

Taxorna måste dock vara rimliga i förhållande till kostnaderna, kommunen får t.ex. inte höja bygglovstaxan för att subventionera skolorna,
Men som skrevs ovan, bygglovskostnaderna kan kännas höga eftersom de ska bekosta inte bara handläggarens nedlagda tid, utan även registrator, arkivarie, chefer, byggnadsinspektör, kontor, arkiv, programvaror och licenser, städpersonal, posthantering, vaktmästeri, reception osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.