Hej,

Står inför köp av ett hus, där badrumsrenovering gjordes (1-2 år sen) av en bekant till säljaren och mest troligt svart. Kan man som köpare kräva någon slags garanti på renoveringen?

- Om säljaren personligen lämnar garanti (t ex ett avtal där det står "... fel inom x år åtgärdas av säljaren..." eller dyligt), funkar det så?

- "Dolda fel försäkring" som säljaren tecknar, omfattar försäkringen sådant som gäller för våtrum som renoverades privat (dvs icke-byggföretag)?

Synpunkter och erfareheter tas emot mycket tacksamt!
 
Stickan56
För mig skulle det kännas bättre om säljaren kan visa hur renoveringen utförts med bilder, kvitton på material etc. Sen kan man ju alltid förhandla om priset.

MVH Stickan
 
Hade jag som säljare inte suttit i sjön hade jag väntat in en ny köpare ;-)
 
PCLarsson skrev:
Hade jag som säljare inte suttit i sjön hade jag väntat in en ny köpare ;-)
Haha, jag med. ;)
 
Varför köpa om du är orolig, säljaren har ju redovisat att badrummet är gjort av bekant och inga dokument därför finns. Säljaren behöver inte göra någonting,du däremot kan strunta i köpet.När eller hur hade du tänkt att en doldafel försäkring skulle gälla säljaren har ju upplyst dig om badrummet.
 
PCLarsson skrev:
Hade jag som säljare inte suttit i sjön hade jag väntat in en ny köpare ;-)
Men hade ni som köpare vad hade ni tänkt göra? Jag antar att mitt blivande försäkringsbolag skulle inte ersätta mig om det skulle hända nåt i badrummet efter jag flyttade in?
 
Scirocco skrev:
Men hade ni som köpare vad hade ni tänkt göra? Jag antar att mitt blivande försäkringsbolag skulle inte ersätta mig om det skulle hända nåt i badrummet efter jag flyttade in?
Ditt försäkringsbolag skulle ersätta dig om arbetet var gjort enligt för tiden gällande branschregler.

Vänd på steken och se dig som säljare, med utgångspunkt i att du anlitat en firma med med behörighet från en branschorganisation för att renovera badrummet. Skulle du sen senare vilja skriva under på att du tar på dig alla eventuella skador under X år. Sannolikt inte, för du vet inte hur allt är gjort in på detaljnivå oavsett om det är en behörig person som gjort det eller inte.

Eller försök att få till rent generellt att säljaren tar på sig alla eventuella fel som uppstår på huset under nästkommande X åren.
 
Jag vill absolut avråda från en sådan formulering. Den skapar en väldig osäkerhet om vad som gäller. Dvs. så länge badrummet (enl. din tolkning) fungerar så är det inga problem.

Men en dag så anser du att det är fel på badrummet, där börjar tvisten. När ni efter i värsta fall åratal av bråk och processer kommer fram till att du har rätt, det läcker. Då skulle alltså säljaren på sin bekostnad åtgärda. Till vilken standard? Den standard han väljer (tätskikt från Biltema, andra sorterings kakel från Erikshjälpen... Eller den standard du väljer (katastrof för säljaren).


Det går inte att skriva en sådan garantiförbindelse så att den säkert fungerar för båda parter.

Som sagt UNDER FÖRUTSÄTTNING att den bekante har gjort rätt, men det blir ändå en skada, då skall de flesta förs. bolag ersätta. Vissa bolag (de flesta??) har en friskrivning så att de inte ersätter ytskikt i badrum oavsett om något är fel. Vissa bolag säljer ett tillägg som ersätter lite generösare.

Om jag vore köpare så skulle jag för det första begära uppgifter om exakt vilket tätskikt som använts, säljaren borde ha kvitton på materialet, även om det var svart. Framförallt om det verkligen var en bekant och inte en ren svartfirma. Här kan man dels kolla att korrekt mängd tätskikt har köpts in (vanligt med fusk med för tunnt), dels att det skall ha köpts in godkända väggskivor.

Sedan skulle jag göra en extra grundlig kontroll av badrummet, se till att leta efter tätskiktet överallt där det går att se det, dvs öppna eldosor, kolla vilka väggskivor som använts, om det var 2009 så får det inte vara vanlig kartonggips någonstans i badrummet (blev återigen tillåten 2010). Kolla att tätskiktet är uppdraget mot tröskeln. Och frmaförallt kontrollera att det är rätt gjort vid golvbrunnen med klämringen.

Om det visar sig att det inte är en bekant utan en ren svartfirma som gjort jobbet så tror jag att jag skulle förutsätta att det är felgjort. En firma som vet hur man gör har ingen anledning att jobba svart idag, iom. ROT.
 
Redigerat:
Tack för era synpunkter!
 
Är inte risken stor att det kommer bli vattenskada, oavsett vem, vad eller hur badrummet är gjort? Nästan så man kan förutsätta det. Framför allt kan man förutsätta att badrummet är gjort enligt en metiod om inte kommer vara godkänd dom fem år. :D

Våra badrum på ovanvånignarn är från 60-talet. Så länge man inte duschar på golvet eller spolar vatten på väggen, så är det ingen panik.
 
-MH- skrev:
Är inte risken stor att det kommer bli vattenskada, oavsett vem, vad eller hur badrummet är gjort? Nästan så man kan förutsätta det. Framför allt kan man förutsätta att badrummet är gjort enligt en metiod om inte kommer vara godkänd dom fem år. :D

Våra badrum på ovanvånignarn är från 60-talet. Så länge man inte duschar på golvet eller spolar vatten på väggen, så är det ingen panik.
Jag håller med. Är evinnerligt trött på denna panik runt alla badrum ständigt. Det är faktiskt inte raketforskning. Vattnet skall ner i golvbrunnen, gärna via rör direkt ner genom golvbrunnsgallret. Denna skall sedan vara tätad mot omgivande golv med manschett och erfoderligt tätskikt, som skall täcka väggar och golv.

Undvik pianobowling på golvet
Undvik timslånga bad direkt på golv och väggar
Undvik maratonduschar i timmar direkt på golv och väggar utan skaffa isf cabin
Undvik att blockera eller ej skaffa tillräcklig bortledning av fuktig luft

Detta kommer man väldigt långt med. Torkar man sedan upp eventuellt vatten från golvet efter sig efter varje bad/dusch blir det ännu bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.