Nån som vet vilka tilluftsdon som är tystast på marknaden?

Vi betalade extra till husfirman för bättre tilluftsdon samt extra ljuddämpare men ljudnivån ligger på 29,4dB vid nominellt flöde, dvs 0,6dB under gränsvärdet. 0,6dB är knappt hörbar skillnad så vi tänker kräva marknadens tystaste don och se om det hjälper. De don vi fick nu är från systemair, runda med skumplast i locket.

Det känns som att man borde ha strypning först och ljuddämpande material EFTER för att få en tyst konstruktion, inte att strypningen leder ut i det fria som det är nu. Ljud från just strypningen dämpas ju inte då.
 
Jag har installerat en st anslutningslåda ALSc-125 och till det CTVB-don. Detta på rek av en granne som är ventilationskonsult och installerade samma grejor i sitt eget nybygge. Lådorna i sig är dämpade och strypningen sker inne i lådan medans donet lämnas ostrypt. Detta ska i sig hålla ner ljudnivån. Sen är anslutningen in på lådan 100 mm medans donet är 125 vilket sänker hastigheten på luften. Har installerat ett don än så länge och är så nära ljudlöst man kan komma...
 
Bra tips! Dom där lådorna är ju dock inte så lätta att få dit utan att riva i lösull och annat. Frågan är hur mycket bättre det blir om man bara byter donen.
 
Skotta lite lösull är bara kul :), Skämt åsido, har du bara kallvind man ryms uppe i så är det ganska simpel manöver. Men jag är kanske skadad då jag eftermonterar hela tilluftsstammen i lösull just nu...
 
Nackdelen (iaf enligt mig) är att ctvb-donen inte vinner några skönhetspris...
 
Nej , dom är inte diskreta el snygga men välbyggda i lackad plåt, sen ska det synas att man har FTX :)
 
Hehe, jag vet inte om frugan håller med om att det ska synas...
Finns några andra likvärdiga don eller är dessa "the shit"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.