Hej på er!

Hoppas detta är rätt forumdel att skriva detta - vi har tidigare kunnat vända oss till styrelsen i föreningen (bostadsrätt) när det gällde saker som altan- och altantakbygge; nu sedan ett tag tillbaka ska vi vända oss till kommunen, och det gjorde vi då i och med att vi ville bygga ett altantak.

Efter några vändor med ansökan/formulär/bilagor osv fick vi tillstånd utan större problem, men då helt plötsligt fick vi även besked om att detta skulle kosta oss 2600kr, och separat faktura skickas :x

Visst det borde vi säkerligen tänkt på, inget är gratis i livet i princip. Men 2600kr!?

Uppbyggd på följande sätt:

* Bygglovsavgift 800kr
* Kungörelseavgift 200kr
* Grannhörandeavgift 800kr
* Startbesked 800kr

Det verkar vara en ny lag att alla sådana ärenden måste ske via tillstånd från kommunen, ser man sedan en faktura som denna förstår man mer eller mindre varför :S Bra sätt att dra in massvis med pengar!

Det jag undrar är: är detta rimligt och ok? Vi har ingen koll på sådant, aldrig tidigare haft liknande ärenden uppe. Vi är givetvis beredda att helt enkelt bita i det sura äpplet och betala och sedan njuta av altantaket framöver, men lite surt när detta kostar mer eller mindre lika mycket som själva bygget.

Mvh
//Joris
 
Hittade detta om bygglovskostnader i Karlstad:
Tillbyggnad < 50 m2 3 698 – 6 574 kr
Komplementbyggnad, garage,carport, forrad < 50 m2 3 082 kr
Komplementbyggnad, garage, carport, forrad ≥ 50 m2 6 163 kr
Fasadandring, mindre 2 157 kr
Fasadandring, storre 4 314 kr
Mur och eller plank vid enbostadshus 4 725 kr
Balkonger 1-5 st 3 338 kr
Balkonger > 5 st 6 677 kr
Inglasning av balkonger 1-5 st 3 338 kr
Inglasning av balkonger > 5 st 6 677 kr
Inglasning av uteplats/uterum (Oavsett storlek) 3 338 kr
Skarmtak 15 – 30 m2 2 568 kr
Skarmtak ≥ 31 m2 5 136 kr
 
Redigerat:
Det är väl inga pengar att bråka om?
Finns så mycket annat som är dyrare!
 
Det handlar inte om pengarna egentligen, mest att vi inte riktigt tänkte på det/räknade med det (eftersom det var gratis förut, när det gick via tillstånd från föreningen) så det kom lite som en överraskning (visst, blåögd av oss :)) samt att - med hänsyn till det "jobbet" som kommunen har lagt på det, 2600kr känns lite väl saftigt.

Menmen, sätt till priserna som mape17 hittade är det alltså fullt rimligt och som jag tidigare skrev bara att acceptera och tänka på vid framtida ärenden.

Tack för svaren i alla fall!
//J
 
Mikael_L
-PLM- skrev:
Det är väl inga pengar att bråka om?
Finns så mycket annat som är dyrare!
Bra, då kan du skicka mig 2000 spänn ...

Jag PM'ar dig mitt kontonummer.
 
Du har det bra som "bara" ska bygga ett altantak...
Bygglovsavgift för ett nybygge är inte o leka med.

Man kan ju tycka att man endast skall betala för den arbetstid som handläggare på kommunen har använt för att granska ärendet i fråga.

Vid nybygge vill dem ju driva in pengar för att ersätta kostnaden för nya vägar och så vidare.
 
det har troligen alltid varit krav på att du skall ha bygglov för detta, men man har missat/sett mellan fingrarna tidigare.

Och att du behöver tillstånd från föreningen gäller också fortfarande. Det är möjligt att er föreninge har sagt ngt. i stil med att "om du får bygglov, så är det godkänt, även av föreningen". Men det kan ge oanade konsekvenser för en förening att på det viset avsäga sig kontrollen över föreningens fastigheter.
 
Hempularen du har rätt, det är i princip så som föreningen säger numera. Hur det har varit tidigare vet jag inte, bara det att vi kunde söka och få tillstånd hos styrelsen av föreningen.

@JOW: det kan jag tänka mig, med hänsyn till det vi ska betala.

Aja, lesson learned och vi vet till nästa gång att det kommer att kosta :)

Tack än en gång för svaren!
//J
 
Mikael_L skrev:
Bra, då kan du skicka mig 2000 spänn ...

Jag PM'ar dig mitt kontonummer.

Vad är det för snack?? Jämför med att anlita en hantverkare.
Hade det kostat uppåt 10000 hade reaktionen varit befogad tycker jag.
Eller tillhör du dem som tycker allt ska vara gratis?
 
Mikael_L skrev:
Bra, då kan du skicka mig 2000 spänn ...

Jag PM'ar dig mitt kontonummer.
Haha herregud
 
-PLM- skrev:
Vad är det för snack?? Jämför med att anlita en hantverkare.
Hade det kostat uppåt 10000 hade reaktionen varit befogad tycker jag.
Eller tillhör du dem som tycker allt ska vara gratis?
Att anlita en hantverkare kostar så lite så det är ingenting att bråka om. I alla fall om man jämför med vad det kostar att köpa en ny Mercedes. Och en Mercedes kostar så lite att det är ingenting att bråka om. I alla fall jämfört med att köpa en helikopter...
 
JOW skrev:
Vid nybygge vill dem ju driva in pengar för att ersätta kostnaden för nya vägar och så vidare.
Fel.
 
Då får du gärna förklara hur ett bygglov kan kosta 50.000 kr.
Om det skulle vara en avgift för hur mycket tid de använder till att granska, och man tänker sig en kostnad på 500kr/h så skulle det motsvara 100h. 2½ arbetsvecka.

Eller skriva lite mera uttömmande om vad som är fel.
 
En normal villa borde kosta max 30000. Säker på att det inte är med planavgift i de 50?
Timkostnaden beräknas till ca 800.


För att svara på vad som var fel i ditt påstående: Enligt Pbl 12 kap. 10§ får avgiften inte överstiga kommunens genomsnittliga kostnad för den typ av besked, beslut eller handläggning som avgiften avser.
 
Såja, nu var det bättre svar, jag har inget emot att ha fel, bara man säger/skriver det på ett vettigt sett.

Hur som haver, 800kr/h är ju rätt mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.