Hej! Har en Whirlpool AWZ 850 som har slutat fungera. Den "låter som den skall", men är kall o torkar således inte tvätten... Jag tog ut värmeväxlaren för att rengöra o med följde då fläkthjulet i tusen bitar... Kan detta ensamt vara anledningen till att maskinen inte funkar som den skall? Kan jag byta detta själv tro? Det är en ganska gammal maskin så jag vill inte lägga pengar på en reparatör eller köpa nytt fläkthjul om det inte funkar ändå eller inte går att byta själv.. Bör jag kolla ngt mer innan jag agerar? Tilläggas kan att det var massa vatten som forsade ut när jag drog ut värmeväxlaren trots att vi har slang som ska leda torkvattnet ut.. Min fråga alltså: är den död?;) ALLA råd mottages tacksamt!
Maria
 
Om fläkthjulet är kass så har den nog också löst ut överhettningsskyddet. På flera maskiner jag sett så finns en återställning för detta på baksidan. Den är någon form av "knapp" som även kan sitta infälld så man får stoppa in något smalt i ett hål för att återställa (dra / koppla ur maskinen innan).
Att det forsar ut vatten när du drar ut värmeväxlaren tyder på att dräneringshålet är täppt så vattnet inte rinner ner i behållaren/pumpen. Det brukar hända att det kommer ut lite ludd där särskilt om man inte tömmer luddet ut värmeväxlaren ganska ofta. På mina tumlare (ej Wihrlpool) har dräneringshålet suttit lätt åtkomligt i framkant när man tagit ur värmeväxlarplattorna.
 
Har själv bytt fläkthjul på en gammal bosch som även fanns som Whirlpool och electrolux, kostade 95:- sedan dess gick maskinen ytterliggare 5 år innan lagerna i trumman gav upp.
 
Hej igen o Tack för alla råd. Har nu skruvat loss bakstycke och hittade inget anmärkningsvärt tyvärr.. Undrar nu hur jag kommer åt att sätta in ett nytt fläkthjul då det ju sitter på framsidan till höger om värmeväxlaren. Verkar vara att skruva isär hela maskinen...? Vidare undrar jag hur överhettningsskyddet ska se ut. Hade hoppats på en stor röd knapp som jag lätt kunde trycka in, men fann inget sådant... Snälla kom med fler råd till en novis innan alla julklappspengar ryker till en ny torktumlare...
 
Kolla dessa små gynnare (bilden) de har en tendens att gå sönder (lösa ut?) på dessa maskiner.

Finns att köpa på nätet för några hundra, under benämningen termostat-kit

Du får ta bort bakstycket på maskinen för att komma åt dem.

Jag hade samma symptom som du, bytte dessa och sedan gick maskinen ett par år till.

Lycka till!
 
  • 315172.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Men om fläkthjulet e sönder måste jag väl iaf byta detta o hur kommer jag isf åt det? Verkar sitta väldigt oåtkomligt till...
 
Jag fick ta bort trumman och lite annat smått och gott för att komma åt fläkten (jo min gick också sönder)

Ett troligt scenario i ditt fall är ju att fläkten gått sönder med överhettning som följd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.