Hej!

Någon som har någon prisidé på vad det kostar att höja taket så man utnyttja hela golvytan uppe ellervad det kan kosta att bygga kupor?
 
Om jag tillåter mig själv att sitta o gissa lite så kommer jag fram till följande.

Att höja taket kommer att kosta er mellan 500'-1000' kr beroende på hur mycket ni gör själva. Takkupor kostar cirka 100'-400' kr.

Med andra ord tror jag det blir mycket billigare att göra takkupor
 
Totte_S
lastkaj har en stor poäng ;)
Höja taket är ungefär samma sak arbets- och kostnadsmässigt som att bygga ett halvt nytt hus. (Been there done that...)
Kupor tar bara rummet innanför i anspråk, och lite bråte på tomten så klart ::) till en lägre kostnad.
 
Totte_S skrev:
lastkaj har en stor poäng ;)
Höja taket är ungefär samma sak arbets- och kostnadsmässigt som att bygga ett halvt nytt hus. (Been there done that...)
Kupor tar bara rummet innanför i anspråk, och lite bråte på tomten så klart ::) till en lägre kostnad.
Vilken läcker förvandling ert hus genomgått! Får man fråga vad kalaset kosrtade och om ni lejde bort allt? Vi står just nu och velar mellan att bygga nytt eller att lägga på en extravåning på vårt 125 m2 lilla hus. Offerten vi fått, NF, övervåning ligger på 1 miljon. Målar vi ut- och invändigt själva kan vi nog få ner priset till 800.000. Dyrt/billigt?
Med facit i hand: var det rätt val att lägga på en våning???
 
birgi skrev:
Med facit i hand: var det rätt val att lägga på en våning???
Gav det ett hus som ni trivs ännu bättre i? Bättre än vad ni troligtvis skulle göra i ett nybygge?

För det är väl inte bara en rent ekonomisk optimering?
 
Vi har inte själva fått in alla offerterna i skrivande stund..så jag vet inte vad vi själva väljer.
Men 1 mille låter otorligt mkt :surprised:
Våra grannar hade krypvind och lyfte hela sitt tak (mansardtak)och det kostade drygt 350. ink allt utvändigt + en balkong och en 6 kantig entré med plåttak.Allt invändigt gjorde dom själva.
 
jessica skrev:
Vi har inte själva fått in alla offerterna  i skrivande stund..så jag vet inte vad vi själva väljer.
Men 1 mille låter otorligt mkt :surprised:
Våra grannar hade krypvind och lyfte hela sitt tak (mansardtak)och det kostade drygt 350. ink allt utvändigt + en balkong och en 6 kantig entré med plåttak.Allt invändigt gjorde dom själva.
Men i "vår miljon" ingår allt invändigt, helt NF, plus ny panel till hela kåken, bör väl inflikas.
 
Vad är NF? Jag tycker ändå det låter mkt.. ;)
 
jessica skrev:
Vad är NF? Jag tycker ändå det låter mkt.. ;)
NF=nyckelfärdigt! :)
 
Våra grannar hade krypvind och lyfte hela sitt tak (mansardtak)och det kostade drygt 350. ink allt utvändigt + en balkong och en 6 kantig entré med plåttak.Allt invändigt gjorde dom själva.
Fråga dem vad slutnotan blev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.