Eftersom man är i branschen och lite utav en prylbög så går jag nu i funderingarna på om jag ska börja lite smått med ett KNX-system i huset men jag tycker att prylarna är lite dyra.

Just för tillfället så är det FTX-aggregatet som ska få sig en uppdatering vad gäller styrsystemet så det blir mera lätthanterligt (läs, jag ska inte behöva bry mig :p ) och samtidigt ska det dras en styrning till VP för lite fest/vädringsfunktion.

Frågan är om jag ska sätta en liten PLC som styr detta eller om man ska dra till med att påbörja ett KNX-system i huset, egentligen så har jag inte så mycket behov av ett KNX i övriga huset då jag har dragit om all el och fått i stort sett alla styrningar som jag vill ha dom, däremot så är det lite grejor såsom styrning av värme i garage osv. som jag skulle vilja förbättra funktionerna på.

Vad säger ni, KNX eller en enkel PLC?
 
KNX alla gånger eftersom en PLC inte tillför extra värde som KNX gör.
Till ditt KNX så kan du ju ansluta radio på ett enkelt sätt samt expandera och styra andra saker som komma hem funktion..
 
Jo, det med ljuddistribution är ju inte dumt och man får ju med en hel del till möjligheter med KNX

Mera tips och fördelar/nackdelar tas tacksamt emot
 
Ljuddistribution är väl nåt man kan lösa med "fm-sändare för mp3-spelare" bakom varje ljudkälla, och radioapparater där man vill lyssna? ;)
 
yxis skrev:
Ljuddistribution är väl nåt man kan lösa med "fm-sändare för mp3-spelare" bakom varje ljudkälla, och radioapparater där man vill lyssna? ;)
Njae, FM-sändare är så svaga i signalerna så det är ingen jättebra lösning.

Legrand SCS är ju något system som liknar KNX, någon som har erfarenheter av det?
Fördelar/nackdelar mot KNX?
 
Med tanke på antalet svar i tråden, är det så lite erfarenhet av KNX(SCS? Jag har bara gjort några enstaka KNX och det verkar som att kunskapen inom detta är bristf'ällig, eller är det så att man löser det mesta på konvetnionellt sätt?
 
Ja, jag har inga erfarenheter alls av KNX. Men i stan så är firman jag jobbar på lite i framkant med det. Har kollegor som har gjort några jobb.
Men innan jag har gjort något KNX-jobb och satt mig in i det hela så är inte jag så särskilt intresserad av det.
Samma sak gällde med halogenspottar och LED. Ganska så ointresserad tills att jag började göra lite såna jobb och få lite kunskaper.

//Patrik
 
Men fråga på fluxio.se, där kommer du garanterat få några svar. Där finns även Roger Georgson från KNX-avdelningen på ABB att fråga ut.

//Patrik
 
ullberg
Om du inte ska göra något mer än att styra FTX:en tror jag du borde fundera ett extra varv kring KNX, overheaden är ganska stor, ska du göra det själv tillkommer ex. en licens på ETS för ca €1000... Hager har iof. en lösning där man kan driftsätta deras prylar med lite lägre ingångskostnad, har aldrig provat så jag kan inte säga något om det.

Har du däremot större planer tycker jag KNX är rätt väg att gå. Se dock till att ta in priser från olika leverantörer och jämför även med köp från utlandet (främst DE), man måste dock i en sådan jämförelse fundera på möjlighet till support också, ibland kan det vara kinkigt har jag hört. Men peppar peppar har jag än så länge inte stött på problem som inte går att lösa mha dokumentation och/eller internet.

/U
 
Jag funderar i olika varv på det här... som det är nu så fungerar ju allt med styrningar i övrigt som jag vill ha det, det är bara FTX:en som jag vill styra lite bättre men så vet jag ju hur jag själv är...nöjd just nu men sen kommer det mera "vill ha" funktioner som KNX/SCS kan erbjuda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.