I somras köpte jag en hel begagnad köksinredning till mitt garage. Skåpen och luckorna i kvistfri furu var i det närmaste i nyskick, trots att köket var från -76. Det följde också med en bänkskiva i jacaranda. Eftersom jag är gammal nog att veta vad jacarandamöbler kostade när de fanns att köpa kan jag inte förmå mig att använda den som bänkskiva i garaget. Jag bräcker ändå alla jag känner med min garageinredning.

Nägra förslag på vad jag ska använda den till? Den är 200x60x2 cm
 
är den stavlimmad med typ 3cm breda stavar eller bredare.

Pär
 
Den är stavlimmad med ca 10 cm breda stavar.
 
Det låter som du gjort ett riktigt kap, var rädd om jacarandan den är inte lätt att få tag på idag. Är det 10 cm breda helstavar borde du kunna såga isär dem och använda virket till att bygga en mindre möbel (sänbord, sideboard, hylla, smyckeskrin etc) eller använda det som kontrastvirke på något lite större. Har du en bandsåg kan du såga fanér och bygga något lite större helt i jacaranda och fanérade skivor. Känns nästan lite väl lyxigt att bygga något större i massiv jacaranda...

/woodchuck
 
david_l skrev:
Jag bräcker ändå alla jag känner med min garageinredning.
Lite OT.
Men såna kommentarer gör iaf mig nyfiken!
Bilder?
Alltid kul att se hur andra har det.
 
Använd den som en fin bordskiva med svartbetsade ben. Det är väldigt fint tillsammans tycker jag.

Pär
 
En bra ide att göra en bordsskiva, tack för den.
Om jag gör en ram i ett ljusare trädslag kan jag få vettig bredd till ett matbord.

Beträffande garaget återkommer jag när det är 100% klart.
 
Jakaranda (palisander) och borstad aluminium är tidlöst vacker ändå sedan Bang & Olufsen började med det i slutet av sextiotalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.