Einhell har en dammsugare som på pappret är väldigt bra nästan för bra för den pengen är väl testvinnare i gör det själv tidningen. Spräcker visserligen din tänkta budget men som flera har skrivit så är dammsugaren viktigare än man vill tro.

Pär
Ps den har väldigt billiga påsar och det finns hepa filter som tillbehör åxså väldigt billigt.
 
pär h skrev:
Einhell har en dammsugare som på pappret är väldigt bra nästan för bra för den pengen är väl testvinnare i gör det själv tidningen. Spräcker visserligen din tänkta budget men som flera har skrivit så är dammsugaren viktigare än man vill tro.

Pär
Ps den har väldigt billiga påsar och det finns hepa filter som tillbehör åxså väldigt billigt.
Ja den får stå kvar på listan som ett alternativ. Jag behöver ju inte dammsugaren förrän om två månader så det finns tid att hålla utkik efter riktigt bra erbjudanden.

Jula-dammsugaren borde kunna fungera också. Men bruksbon för 400 på rusta går bort .. ingen automatik.
 
Skummade igenom tråden... jag har en 25-21 sedan 4 år, har funkat bra men om jag skulle köpa idag och inte välja festool så skulle jag ta denna, "Nilfisk-ALTO Multi 30 T VSC INOX"

Finns här för ca 1995:- (vet inte om det är en vettig site att handla från dock):
http://shop.bollnasbilvard.se/nilfiskalto-vattorrdammsugare-multi-30t-vsc-inox-p-1351-c-595.aspx

Detta pga variabelt sug, nödvändigt för en del slipmaskiner (just festools då ;-)), dessutom har jag läst att den "eftersuger" kort efter man stängt av elverktyget...

Magnus
 
Monkamannen skrev:
Skummade igenom tråden... jag har en 25-21 sedan 4 år, har funkat bra men om jag skulle köpa idag och inte välja festool så skulle jag ta denna, "Nilfisk-ALTO Multi 30 T VSC INOX"

Finns här för ca 1995:- (vet inte om det är en vettig site att handla från dock):
[länk]

Detta pga variabelt sug, nödvändigt för en del slipmaskiner (just festools då ;-)), dessutom har jag läst att den "eftersuger" kort efter man stängt av elverktyget...

Magnus
Jag har handlat ovanstående maskin från ovan nämnda företag och har inget att anmärka på. Har, i spridda skurar, recensera maskinen och detta borde komma upp vid en forumsökning på "Multi 30 T VSC".
Jag garanterar att jag inte är en dammsugarförsäljare även om det kan låta så ;)
 
Det blev julas billigaste lilla plast-rappel, just nu på kampanjpris. Den verkar uppfylla min kravspec:

pelpet skrev:
  • Ska ha verktygsuttag, helst med fjärrstyrning.
  • Ska vara möjlig att koppla till min Bosch GST 90 E
  • Ska vara möjligt att koppla sliphanddtag till.
  • Ska användas till slipdamm, sågspån och skidvalla.
  • Ska inte vara katastrofalt kass och gå sönder efter en vecka.
  • Påsarna får inte kosta svinmycket.

Kompromisser

  • Utseende oväsentligt.
  • Hög ljudnivå ok.
  • Märke ointressant.
  • Får ha nackdelar som kort sladd, dålig slang, dålig byggkvalitet etc.
  • Dåligt filter ok.
  • Får vara begagnad
Tiden får utvisa om den är katastrofalt kass, men för 299:- så borde den ju vara hyfsat prisvärd oavsett hur dålig den är. Och kommer jag fram till att jag behöver en bättre dammsugare kan jag köpa en sådan senare.
 
Jag köpte en sådan Julasugare när jag hyrde en giraff för att slipa spackel, tänkte att för samma pengar det kostar att hyra en dammsugare kan jag köpa denna, men ja, jag skulle ha hyrt en. Julasugaren höll max en timme, sen slog det en stor eldsflamma ur den och den dog.
 
Jag inser förstås att alla har olika prioriteringar och förutsättningar, men man kommer inte ifrån att det är miljömässigt förkastligt att resonera så, dvs. att köpa något man nästan vet är skräp, bara för att det ändå är så billigt att det "bara är att köpa nytt".

I mitt fall är det mycket därför detta forum är så värdefullt, jag kan handla prylar med omsorg, och göra mycket mer medvetna, långsiktiga val. Säger som Argan Snickaren - köp hälften så många prylar, men lägg ner lika mycket pengar :)

Sorry för OT!

/A
 
Jag testade julasugaren idag för att suga upp slipdamm då jag tog bort rost från ett element, och jag kan säga att hörselskydden jag köpte samtidigt var en bra investering. Sugeffekten var bra, men det visade sig att eluttaget på maskinen enbart är ett dumt uttag utan styrning av dammsugare.

Hyfsat prisvärt för 299:-, men inget att rekommendera för den som grovdammsuger mycket.
 
pelpet skrev:
Ja den får stå kvar på listan som ett alternativ. Jag behöver ju inte dammsugaren förrän om två månader så det finns tid att hålla utkik efter riktigt bra erbjudanden.

Jula-dammsugaren borde kunna fungera också. Men bruksbon för 400 på rusta går bort .. ingen automatik.
Den dammsugaren har jag, fungerar väldigt bra och kan styra el-verktyg genom uttaget, och dammsugarpåsarna kostar 39kr för ett trepack. Bra sug också, men rätt hög ljudnivå dock.
 
Om jag letar något 1000-2000kr
Är det denna som gäller Nilfisk Multi 30 T VSC INOX
eller finns det billigare och bra alternativ. Det är inte för proffsanvändning men jag vill ha något som håller några år.

Provade någon gul ca 1300kr Kärcher utan påse för att suga spackeldamm och efter 5min så blev sugeffekten halverad sen gick det att köra 5min till innan det var totalt stopp.
Kaercher-A2604.jpg



  • Påslös och gärna klara att ta vatten/snö i mindre mängder
  • Ska ha verktygsuttag, helst med fjärrstyrning.
  • Ska vara möjligt att koppla sliphanddtag till.
  • Ska användas till slipdamm, sågspån grus på golv och annat
  • Ska inte vara katastrofalt kass och gå sönder efter ett år eller två
 
Redigerat:
Glöm påslös om du vill ha vettig sugkapacitet. Möjligen att cyklon är ett alternativ för bättre påsekonomi.
 
phl skrev:
Glöm påslös om du vill ha vettig sugkapacitet. Möjligen att cyklon är ett alternativ för bättre påsekonomi.
Hur blir det om man ska suga vatten t.ex. Funkar inte det med påsmaskiner eller måste man ändra något då?

Dessa med påsar är det någorlunda lätt att tömma och återanvända påsarna? Tänkte att det är synd att använda upp en påse för 20kr? för att dra i sig en massa spån eller skräp från garagegolvet.
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Dessa med påsar är det någorlunda lätt att tömma och återanvända påsarna? Tänkte att det är synd att använda upp en påse för 20kr? för att dra i sig en massa spån eller skräp från garagegolvet.
Vad sägs om en sop + sopskyffel då?
 
Påsen är ju ett filter och del av sugarens konstruktion. Utan det filtersteget presterar sugaren sämre och du sätter igen finfiltret vilket kostar mycket mer än några påsar.
 
Man tar bort påse och filter när man skall suga vatten. Jag har en fulsugare (alto Aero 840) när det skall sugas vatten och allmänt äckel och en CTL22 med minicyklon när det skall sugas torra saker.

Våtsugare är bra att ha till hands när man mekar med vattenfyllt värmesystem. En radiator innehåller en hel del vatten, och det rinner fort. Gissa hur jag vet detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.