Hej,

Fick ett beslut i handen idag och tänkte höra vad ni anser om det.

Bakgrunden är att vi har en mindre stuga, ca 20-25 m2 plus tillhörande utedass trädgård, uteplats osv. Nu ville vi bygga ett lite större hus och sökte därför om dispens.

Jag har haft flera möten med kommunekologen som handhar dispensansökan, och han ville inte ge med sig när vi ville få till ett hus på ca 60 m2. Han sa ökningar upp till 50% är ok, men om man vill gå över där så krävs det "mer".

Vi ansökte då om att i första hand få ersätta med 50 m2 och i andra hand 30 m2, dvs inom dessa 50%

Idag fick vi beslutet med avslag på bägge alternativen... Argumentationen är att "hemfridszonen i båda fallen kommer att utökas på ett sätt som ökar den avhållande effekten."

Hur skall vi reagera?
 
Överklaga till länsstyrelsen.
 
Finns det några vägledande dommar eller liknande som säger att ökningar inom dessa 50% skall godkännas?
 
Egentligen borde jag inte uttala mig, för jag kan inte tillräckligt om strandskydd.

Men som jag har förstått det när det gälle dispenser så kan en kommun ha RÄTT att bevilja dispenser inom vissa mer eller mindre skrivna gränser. Men kommunen är inte skyldig att bevilja dispens över huvudtaget. Och vid ett överklagande så prövas inte om länstyrelsen tycker att man borde få en dispens, utan om kommunen har gjort fel, fattat ett olagligt beslut, och att neka en dispens kan aldrig vara olagligt, däremot så kan en alltför vidlyftig dispens vara olaglig.

Dvs om vi antar att ni inte har en rätt att bygga, utan bara kan bygga genom att få en dispens beviljad, då tror jag inte att ett överklagande hjälper.

Och såvitt jag förstår så har man inom strandskyddat område bara rätt att bygga exakt lika stort som innan (inte säker på att ens det är en rättighet). Dvs så fort du vill bygga en kvm mer än den befintliga byggnaden så blir du beroende av kommunens välvilja.

Men som sagt jag kan ha fått det om bakfoten.
 
Nja, kommunen kan säga Nej men kan bli tillrättavisad av länsstyrelsen om man anses vara för nitisk eller inte följa regleverket för t.ex. hemfridzon om det redan är i anspråktaget. Se länk från tidning;
http://www.vimmerbytidning.se/article/view/43358/

Om kommunen tillstyrker dispens så skickas beslutet till länsstyrelsen och Lantmäteriet för yttrande, åtminstone för oss när vi fick dispens godkänd utifrån att en utbyggnad inte påverkade hemfridzonen som redan var anspråktagen.
 
Hempularen har helt rätt, det är kommunen som beslutar om dispens för strandskydd, men det är helt klart en sanning med mycket krydda. I verkligheten är det extremt ofta som länsstyrelsen prövar/överklagar beslut om strandskyddsdispens så det är egentligen Länsstyrelsen som indirekt är ansvariga för strandskyddsdispens, är verkligen ett helt vansinnigt dåligt system.
 
Mr rättstvist skrev:
Idag fick vi beslutet med avslag på bägge alternativen... Argumentationen är att "hemfridszonen i båda fallen kommer att utökas på ett sätt som ökar den avhållande effekten."

Hur skall vi reagera?
Överklaga och argumentera att hemfridszonen inte alls blir utvidgad. Ligger det nya huset på samma ställe är det ju ett lite konstigt resonemang.

Ni kan ju eventuellt erbjuda er att sätta staket, skyltar, buskar etc för att allmänheten inte skall känna att dom inte kan gå i närheten.
 
Du kallar dig "Mr rättstvist" och jag tror alla dina 118 inlägg handlar om tvister.
Det stinker rättshaverist lång väg...
 
haavard skrev:
Du kallar dig "Mr rättstvist" och jag tror alla dina 118 inlägg handlar om tvister.
Det stinker rättshaverist lång väg...
Ja, vi har en fastighet som bildats via avsöndring på 1850 talet. I samband med generationsskifte började vi försöka reda ut vad man får göra med fastigheten. Det har med åren blivit 6 st ägare och det finns fem bostadshus.

I och med att det inte fanns klara gränser, fornminnesmarkeringar samt en 2 km lång grusväg som ej var reglerad har det blivit en del tvister.

Grannar vi aldrig träffat har överklagat allt de kan överklaga och så långt det går, för att de är rädda för vad som kan komma ske med vår fastighet. Så pga dessa tvister samt ett par mindre begåvade handläggare på kommunen är jag inne på sjätte året nu, och ser åtminstone två år till framför mig innan detta är klart.

:S
 
Ett sidospår kanske men är det inte märkligt att om man överklagar ett myndighetsbeslut så är man en rättshaverist om man blir arg för att man spik nykter hamnar i fyllecell för att man ifrågasätter en polis som misshandlar någon då är man rättshaverist är man däremot känd eller har en kompis som jobbar på aftonbladet och råkar ut för samma saker då är man en hjälte och är med i ett snyftreportage
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi överklagade till lst och fick nu svar att de registrerat ärendet och att "handläggningstiden för er typ av ärende är ca 15 månader"....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.