Utan att känna till prisbilden så känns det lockande att lämna in de gamla fönsterbågarna på renovering.

Har nån här på forumet gjort det?
Vad tänka på?
Finns det normer och praxis?
Hur dyrt blir det?
Någon att rekommendera?
Storstad vs småstad - pris/prestanda?
osv osv.


 
Bor du i Norrköpingsområdet finns det en firma som heter NYAB. De är bra och auktoriserade fönsterrenoverare. Firman finns i Norsholm.
 
Jag är också intresserad!
Har lyssnat med några "glasmästare" och det enda de var villiga att göra var att kitta om glaset, inge annat. Ta bort färgen, grundolja, grunda och färdigstryka gjorde de inte. Kommer inte ihåg priset.
Fick ett tips och det var att hitta en gammal målare för de både kan och gör allt till ett hyfsat pris. Har dock inte hittat någon gammal målare.
 
Om det är gamla träfönster som du vill få i stånd så rekomenderar jag att du vänder dig till en byggnadsvårdsbutik eller till ditt lokala museum. De borde kunna rekommendera bra hantverkare som förhoppningsvis får jobbet gjort på rätt sätt.

Prisbilden kan variera väldigt beroende på vilken storlek det är på fönstret, på vilken firma du anlitar och hur stora ingrepp det rör sig om. Är fönstren mycket dåliga kanske du måste byta understycke och delar av spröjsen. Det kan röra sig om allt från ett par tusenlappar och upp till tio. Själv tycker jag att ca. 3000-4000 kr per fönster låter som ett rimligt pris om de målar och kittar om dem och kanske byter enstaka trasiga rutor. Självklart kan du kanske hitta någon lokal snickare som gör det billigare, se bara till att det är någon som vet vad de gör.

Visst kan det vara billigare att sätta in nya budgetfönster, men ett par gamla träfönster i god kvalité kan lätt hålla åtskilliga decennier till. De brukar dessutom vara mycket vackara och ge byggnaden ett lyft.

ps. för er som bor i Skåne finns det en förening som heter Bevis (byggnadsvård i Skåne) dit leverantörer och hantverkare kan bli medlemmar om de fyller kraven på god byggnadsvård.
 
Fick offert på att kitta och måla 4 st 2+1 fönster(ej karm) från glasmästaren i södra sthlm.
Det skulle landa på ca 22 000 kr. När man vet att för samma pris får jag 4 st nya H-fönster med 3-glas från SP-fönster så var valet enkelt.

 
Hägerstens glasmästeri verkar göra helrenovering av fönster.
 
Vi har begärt in offerter på fönsterrenovering enligt gammal hantverksprincip (byggnadsvård). Ett riktmärke är då 400 kr/kittmeter på fönstret, vilket innebär att det är ganska dyrt. Jämfört med att köpa nya fönster kan man inte räkna hem att låta någon fönsterhantverkare göra jobbet, men ibland kan man ju tycka att alternativen inte är bra (nya fönster eller att göra jobbet själv).
 
W
Jag har två polacker som är fantastiska målare, de håller på att renovera alla (nästan) mina orginal fönster från 1904 och de gör ett makalöst fint jobb och kostar nästan inget. Hade gärna gjort det själv men det e inte lönt när de jobbar så bra och billigt.
Försök hitta utlänsk arbetskraft som är här i sverige, de har mycket duktiga målare.
 
Hm, kan man få kontakt med dig eller dina hantverkare Wester? ingelaholm@hotmail.com

Det finns ett företag som heter NF Nya Fönster som jag varit i kontakt med. De sätter även in gammaldags glas, "valsat" eller vad det heter. Där kan du begära offert. Ev kanske man ska slå sig ihop, för man verkar få bättre priser ju fler fönster man har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.