Tillverkare av golvbeläggningar med flera föreskriver att man ska lägga en platsfilm, ångspärr under parketten/laminatgolvet för att förhindra att fukt från golvbjälklaget stiger upp och tränger in i golvbeläggningen.

Jag har ett 100 år gammalt hus med krypgrund. Det gamla golvet har jag blivit tvungen att riva ut eftersom det lutar, knarrar och sviktar. Jag passar på att förbättra grunden, lägger plast på marken och monterar ventiler.

Det blir ett helt nytt golv och det känns naturligt att lägga in vattenburen golvvärme under golvspånskivorna. Vad som inte känns riktigt bra är att lägga in plastfilmen som föreskivs mellan golvspånskivan och parketten.

Fukt finns överallt. När jag börjar värma golvet på höstkanten kommer fukten som narurligt finns i bjälklaget att vilja gå uppåt men kommer inte ut någonstans pga plastfilmen. Är tanken att fukten ska vandra neråt? Det tror jag inte kommer fungera så bra.

Kom rekommendationen att lägga en ångspärr enbart till för att skydda golvbeläggningstillverkarna så att deras produkter klarar sig? Kommer det kanske en ny föreskrift om ett par år nar man upptäcker att det kanske inte var så lyckat att hålla kvar fukten i golvet?

Jag tycker det talar emot sunt förnuft att ha denna ångspärr. Fukt bör alltid ventileras ut. Jag använder ångspärr enbart när jag vill stoppa varm inomhusluft från att strömma ut i ett kallare utrymme. Då uppstår ju kondens som bekant. :cool:

Idéer och tankar kring ämnet någon?
 
Jag tycker du är helt inne på rätt funderingar. Det är ofta gamla hus stått i 100 år och allt fungerar fint. Men när man ändrar på ventiltion etc enligt dagens normer när resten av huset ej är konstruerat för detta kan man få problem. Åtskilliga tak börjar mögla när oljepannan slängs ut och murstock blir kall.

Diskutera saken med en fackman, gärna på försäkringsbolag.
 
cameljointen skrev:
Jag tycker du är helt inne på rätt funderingar. Det är ofta gamla hus stått i 100 år och allt fungerar fint. Men när man ändrar på ventiltion etc enligt dagens normer när resten av huset ej är konstruerat för detta kan man få problem. Åtskilliga tak börjar mögla när oljepannan slängs ut och murstock blir kall.

Diskutera saken med en fackman, gärna på försäkringsbolag.
Tack för ditt svar cameljointen! :)

Många som åtgärdar sina gamla hus orsakar dramatiska förändringar som ofta leder till skador. Man ska vara försiktig med plast.

Förra sommaren fick jag hindra min granne från att sätta plast bakom ytterpanelen på sitt hus. :eek: :eek: :eek:

Med lite sunt förnuft och kunskap om att vatten rinner neråt * , varm luft stiger, varm luft kondenserar när den kyls av så kommer man långt. Om man dessutom lär sig lite om vad svampar och mikroorganismer tycker om så kommer man ännu längre.

* (Kapillärkrafter kan få vatten att krypa uppåt)

Hur som helst. Oavsett ålder på huset så tror jag att det är en dålig idé att lägga en ångspärr under parketten när man har värmegolv. Den instängda fukten under plasten kommer att orsaka problem och då kommer man nog att göra andra rekommendationer. Utan ångspärren kommer parketten att ta skada av den uppåtstigande fukten. Vilket är värst?
 
Hej,
Ja det är ju ingen bevisad vetenskap det där, många olika teorier. Men läser man rapporten borde det ju i vilket fall som helst, med eller utan fuktspärr finnas risk för att marken under värms upp och mer fukt transporteras på sommaren. Detta skulle ju då kunna skada bjälklaget.
 
Hej

Jag försöker väcka liv i denna tråden då jag står inför exakt samma situation. Har ett gammalt hus med krypgrund där jag ska bryta upp dom gamla golven och lägga in golvvärme. Ska fixa till krypgrunden (rensa ut allt skräp och lägga plast på marken - har redan bra ventilation i grunden).

Kommer att bygga upp nytt bjälklag med isolering och sedan lägga glespanel på bjälklaget där golvvärmen läggs i värmeplåtar. Sedan 10mm golvspån och laminat.

Nu till problemet: Alla golvvtillverkare och golvvärme-leverantörer (Uponor) säger i sina specar att man ska lägga ångspärr direkt över golvvärmen eller direkt under laminat-golvet.

Så är detta rätt - Ska jag ha 2st ångspärrar (en på marken i krypgrunden och en ovanför golvvärmen)?
 
Eftersom du ska isolera golvbjälklagen, vilket är nödvändigt för golvvärme, kommer förutsättningarna för krygrunden att ändras väldigt mycket. Att göra ett nytt tätt golvbjälklag med plast på den varma ovansidan kan inte bli fel. Krypgrunden måste dock göras om för att passa ihop med det nya isolerade golvbjälklaget och även dräneringen utanför runt huset bör ses över. Ett lager dränerande tvättad singel inne i krypgrunden med plast över. Eventuellt tunn isoleringsmatta på plasten. Blindbotten av lämpligt material. Plus någon form av avfuktare som säkerställer att den relativa fuktnivån inte kan bli för hög samtidigt som grunden tätas. Om trots allt "källarlukt" i huset kan det även krävas konstant undertrycksventilation av krypgrunden.
 
Redigerat:
Tack för svar.
Jag tror inte att förutsättningarna kommer att förändras drastiskt då det redan är isolering i det befintliga bjälklaget. När det gäller dränering runt huset så gjordes det förra sommaren då vi la plattor runt huset. Jag tycker inte det känns bra att täta grunden och sätta in avfuktare då det är väldigt bra cirkulation där. Jag hade en inspektion av Anticimex för 2 år sen då dom kollade grunden och allt såg jättebra ut. Så min tanke är nu att göra dessa förändringar och sedan måste jag självklart kolla grunden regelbundet så att det inte sker något skumt där nere.

Men att ha 2st Ångspärrar ska då vara OK (en på marken i krypgrunden och en ovanför golvvärmen) och det i sig ska inte skapa några problem.
 
Om det inte är lika varmt i krypgrunden som ute på sommaren kommer det att bli väldigt fuktigt särskilt juli-augusti med öppna ventiler och utan avfuktning. Ibland klarar golvbjälklaget att absorbera mycket av fukten från luften men det märks oftast genom att blindbotten hänger neråt som små vågdalar mellan golvbjälkarna. Förhoppningsvis hinner det sedan torka ur tillräckligt på vintern men under sommarhalvåret blir det oftast mikrobiell påväxt och risk för mögel i materialet. Kan leda till större problem och därför kallas det riskkonstruktion. Installera givare och mät temp plus RF% samt kryp ner och mät fuktkvoten i virket emellanåt, särskilt i slutet av sommaren.

Läs gärna mer om krypgrund på http://www.lfs-web.se/krypgrund.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.