Hejsan!
Ha tålamod, jag är både ny på detta forum och inom området hus *suck*. Jag och min sambo håller på att leta hus och letar företrädelsevis efter avstyckade gårdar i Malmö-regionen; d.v.s. hus som har 100 år på nacken eller så. Nu har vi hittat ett hus som vi tycker är väldigt intressant: en Skånelänga (korsvirke/tegel) från omkring 1830. En köpare la ett bud med förbehållet att detta kunde justeras efter en överlåtelsebesiktning. Efter denna besiktning backade köparen ur (köpare och säljare kunde inte enas om ett pris) bland annat p.g.a. av fukt i en vägg i ett badrum. Vi har inte fått se besiktningsprotokollet, men mäklaren hävdar att det även var förhöjda fuktvärden i golven.

Nu till min fråga: Vad kan man räkna med för fuktvärden i en gammal Skånelänga från denna tidsepok? Vad innebär det för risk? Huset har ju stått där ganska länge och enligt mäklaren hade inte besiktningsmannen sagt att golven var tvungna att åtgärdas, utan bara noterat de förhöjda fuktvärdena. Är det ALLTID förhöjda fuktvärden i golven på gamla hus? Vad ska man räkna med så att säga?
Tack för ett kanon-forum!
/Kristian
 
Kosta på dig en seriös besiktningsman. Generellt: har huset inte genomgått några större renoveringar de senaste 50 åren kan man säga att huset borde vara 'bättre' ;). Moderna isoleringar som gjort på 70-80-90-talen har i många fall givit problem (det är detta den seriösa, duktiga besiktningsmannen ska kunna!). En aspekt som heller inte är oväsentlig är om huset varit bebott hela tiden - hus som stått tomma kan hinna bli väldigt 'sjuka'.

Beroende på vilken grundkonstruktion huset har är det svårt att sia om 'förhöjda fuktvärden'.
 
Tack för svaret!
Jo, självklart ska en riktig besiktning göras och som sagt är en sådan gjord av den köpare som just backat ur affären. Problemet är ju att vi inte får ta del av besiktningsprotokollet så jag kan ju bara återge vad mäklaren sagt, viljket var att besiktningsmannen gjort en anmärkning på det. Jag vet inte hur höga värdena var. Mäklaren i sin tur hävdar att detta är "normalt" på gamla hus och att det är något man inte ska lägga så mycket vikt vid, men mäklaren är ju å andra sidan djävulens advokat så sådana uttalanden får man väl ignorera *hrmf*

Till syvende och sist handlar det, som jag ser det, om att utröna om de förhöjda fuktvärdena är så höga att man skulle behöva gräva ut golven och göra om allt, och vad det då skulle kosta.

Vad jag vet har huset inte stått ubebott en längre tid. Några större renoveringar verkar inte ha gjorts, i alla fall inte av väggar eller golv/grund. Däremot har man lagt in parkettgolv i några rum där plankgolvet inte är bevarat, och badrummet är omkaklat 2004 vilket måste åtgärdas eftersom där är en fukt i en av väggarna, men det är en helt annan historia...
 
Vi köpte i sommras ett hus från 1800-talet som hade svåra fuktproblem beroende på ett antal olika saker. Allt går att åtgärda samtidigt som man inte ska förvänta sej samma standard som i ett nytt hus. Åtgärderna som krävs är beroende på var skadan finns och varför den uppkommit. Problem med en 170 år gammal trossbotten i en torpar grund i ett hus som inte eldats i dagligen de senaste deceniumen är nog något man får räkna med.

Det låter dock lovande att inga stora renoveringar genomförts (samtidigt som det låter otroligt.) Hus i orginalskick brukar hålla längre.

Vårat hus var helt och hållet i bränt tegel, vilket räddade det. Korsvirke som angripits är mer kompliserade att fixa då korevirket är del i den bärande konstruktionen. Kolla detta noga.

Gamla hus som renoveras och där man behåller torpargrunden måste eldas i. Här är oftast VP uppvärmning ofta skadligt för konstruktionen på sikt. Byt hellre olja till pellets om man vill spara pengar samt elda friskt i kaminer och kakelugnar.

Våran skånelänga är stor (240m3) och självdraget (plus mekanisk ventilation från badrummet) räckte inte på långa vägar att byta ut luften i huset vilket var en av faktorerna som medförde den höga luftfuktigheten vi hade när vi köpte huset. Vi intallerade ett FXT system med mycket gott resultat. Kan låta drastiskt, men har klätt in alla rören reverterat och kvastputsat alla rör så de ser ut att tillhöra murstocken.

Som svar på din fråga. Man ska inte räkna med för förhöjda fuktvärden i en gammal Skånelänga (Utslaget på ett år, gamla hus varierar mer med årstiderna) än ett nytt hus. Om huset hade varit fuktigt hela tiden hade det inte blivit så särskilt gammalt. Höjda fukthalter i gamla hus är något som uppkommit det senaste 30 åren.

mvh plexi
 
Tack för synpunkterna Plexi!
"Problemet" är att att jag som sagt inte vet exakt hur höga fuktvärdena är, utan det jag vet är det som köparen (som drog sig ur) sa till mäklaren vilket var att det var högre fuktvärden än de hade räknat med i den typen av hus. Vi får ta ställning till det själva efter vår egen överlåtelsebesiktning (om vi bestämmer oss för att gå vidare med detta hus).

Lite frågor: Du skriver att "Problem med en 170 år gammal trossbotten i en torpar grund i ett hus som inte eldats i dagligen de senaste deceniumen är nog något man får räkna med. " Hur menar du då? Vad är det för typ av problem man får leva med?

Jag pratade med en kollega idag som sa att torpargrund är smart på det sätt att skorstensstockarna så att säga går ner i grunden vilket gör att fukt hålls borta med den värme som sprids ner i grunden via skorstenarna när man eldar dagligen i dom. Men samtidigt skulle detta väl kunna vara en risk nu i det moderna samhället när man inte eldar i en öppen spis för nyttans skulle på samma sätt?

Angående huruvida stora renoveringar gjorts eller inte vet jag inte riktigt det; det beror väl också på hur man definierar det. Elen är ju bytt på modern tid (infälld osv.) och som sagt har ju nya golv lagts. Det jag däremot tror INTE är åtgärdat i modern tid är grunden och väggarna. Mäklaren hävdar att golven/grunden inte är uppbilad och omlagd, och jag tror inte innerväggarna är tilläggs-isolerade. Bra eller dåligt? En tanke jag har är att så pass gamla hus inte är byggda för att vara så isolerade som nutidens hus vilket gör att för "bra" isolering kan skapa problem med fukt och luftgenomströmning, men jag är lekman så det är bara mitt suna förnuft som talar.

Du skriver: "Här är oftast VP uppvärmning ofta skadligt för konstruktionen på sikt. ". Vad är VP? Detta hus är uppvärmt med direkt el...låter dyrt, eller? Ägaren har uppgett totala driftskostnader till att vara 30' per år (exklusive försäkring) men jag tycker det känns lågt när det ska innefatta uppvärmning via direkt el, eller?

Sist men inte minst en fråga direkt till dig Plexi eftersom du har samma typ av hus: Jag har i en annan tråd här behandlat ett annat problem med huset vi är intresserade av, nämligen fukt i en innervägg och du skrev att ni hade stora problem med fukt så jag tänkte kolla om det även gällde denna typ av fukt? Besiktningsmannen som besiktigade huset för den köpares räkning som backade ur hittade fukt i en vägg i badrummet vilket gör att man kommer att vara tvungen att bryta upp kaklet på den väggen för att kontrollera var fukten kommer ifrån. Jag har inte sett protokollet utan detta är bara vad mäklaren har sagt. Problemet som sagt att man inte vet VARIFRÅN fukten kommer. Är det ett rör som sprungit läck? Har det att göra med den skorstensstock som går genom väggen (en skorsten som inte används längre)? Är det brist i fuktskyddet i badrummet innan renoveringen 2004? Tja, vem vet...och hur sjutton ska man kunna göra en vettig riskanalys när man inte vet VARFÖR där är fukt? Svårt det här....
 
Kristian,du får gärna mail mej personligen via forumet, du verkar ha många frågor om gamla skånska hus och det kanske är lättare om man pratas vid per telefon. Ni är också välkomma ut och titta på vårt projekt, vi bor i utkanten av Lund.

mvh plexi
 
cy_berg skrev:
Mäklaren i sin tur hävdar att detta är "normalt" på gamla hus och att det är något man inte ska lägga så mycket vikt vid, men mäklaren är ju å andra sidan djävulens advokat så sådana uttalanden får man väl ignorera *hrmf*
Japp!

/Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.