Jag har en nyinstallerad Focus eco nature 40 med 2*750l ack. isolerade med formpressad pur-isolering Tjocklek: 40. Huset är på 130 kvadrat i ett plan och ganska oisolerat. Automix 30 installerad som fungerar bra. Inomhustemp ställd ca 21 grader. Nu till själva problemet. Om jag eldar upp tankarna till 80 grader i topp och botten vid 22-tiden på kvällen. Så ligger nog tempen på 40-45 grader i både topp och botten dagen efter vid 10 på morgonen. Utetempen på natten ligger ju inte mer än runt nollan. Så jag tycker inte att jag borde tappa så mycket. Övrigt: Rören mellan pannan och tankarna är oisolerade men avståndet är nog inte mer än två meter. Sparar det mycket om man isolerar dom? I så fall vilen typ av isolering? Mineralull? Pur? Gullfiber?
Cirkulationspumpen är en 3-fas grundfos som jag inte kan justera hastigheten på. Det verkar som om den går lite för snabbt för om jag har en framledningstemperatur på 45 grader så är nog returtempen 44. Kan det vara det som är problemet?

Tacksam för förslag på åtgärder.
 
2x750l ÄR för lite till allt utom ev passivhus. 40mm pur ÄR för lite. bygg in tankarna o tilläggsisolera. Isolering av rören gör nog skillnad men marginell.
Vet inte vad automix är, men har du en enkel vvb i tanken och använder mycke varmvatten?
Det tömmer acktanken snabbt det med.
 
Låter som lite mycket åtgång ja, men du bör nog byta till en pump du kan reglera, den lilla skillnaden i framledning o returtemp är inte bra.
Är alla element genomvarm när du har 45 grader i framledningstemp och 44 tillbaka?
 
Ja elementen är genomvarma.
 
Finns det ingen strypventil efter cirk.pumpen så du kan justera ner flödet?
 
Redigerat:
Har provat det men gjorde ingen större skillnad. Sen så började det komma missljud från rören med smällande och pysande så jag öppnade ventilen fullt igen.
 
Antingen har du väldigt varmt i pannrummet, eller går det åt så mkt energi i huset.

Kan nämna att min 3000l tank räcker 2 dagar nu när det är kring nollan. Ca 150m2 som är 22grader orginal isolering från -54. Ca 4,5kw i timmen.

Ditt hus drar 5,8kw så helt orimmligt är det inte.
Eldar du tankarna till 95grader och lyckas få ner returtemperaturen till 30grader så kommer värmen räcka 19h istället för 12h.
 
kulle
Vilken skillnad bör man ha mellan fram o retur temp ?
Jag har cirka 2-3 graders skillnad
 
Optimalt är väl om man får ner retur till nära rumstemperatur-
då har man överfört all värme som vattnet kan ge.
kräver stora radiatorer och lågt flöde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.