harry73 skrev:
En modulhus byggs ALDRIG på en gjuten platta. För att kunna koppla de olika moduler behöver man nå huset från undersidan.
Instämmer!

Firmor som bygger med moduler är förutom Älvsbyhus även Smålandsvillan, Modulenthus och Hjältevadshus (de båda sistnämnda ingår i Finndomokoncernen)


Det finns dock ingen vits att bygga moduler i fabrik medan plattan torkar eftersom plattan inte börjar torka ut förrän den kommer under tak.
 
Jag kan bara instämma med övriga. Ska man bygga hus krävs tid och tålamod. Det är absolut inget man kan stessa fram. Har ni bråttom att flytta så ska ni inte bygga nytt, då köper ni ett färdigt hus i bra skick.
 
harry73
volvo skrev:
Instämmer!
...
Det finns dock ingen vits att bygga moduler i fabrik medan plattan torkar eftersom plattan inte börjar torka ut förrän den kommer under tak.
?????
 
harry73
andersmc skrev:
Jag kan bara instämma med övriga. Ska man bygga hus krävs tid och tålamod. Det är absolut inget man kan stessa fram. Har ni bråttom att flytta så ska ni inte bygga nytt, då köper ni ett färdigt hus i bra skick.
Jag vet inte om jag räknas under 'övriga' men jag om du menar att man inte ska bygga modulhus håller jag inte med.
Det är mycket bättre att köpa ett modulhus som byggs under ordnade förhållande en ett hus som byggs på plats i dåligt väder av underentreprenörer man har ingen koll på.

Sen gör det också en stor skillnad att man inte kan/får ändra saker efter kontraktsskrivning i ett modulhus. Då slipper man dåligt genomtänkta ändringar
 
harry73 skrev:
Jag vet inte om jag räknas under 'övriga' men jag om du menar att man inte ska bygga modulhus håller jag inte med.
Det är mycket bättre att köpa ett modulhus som byggs under ordnade förhållande en ett hus som byggs på plats i dåligt väder av underentreprenörer man har ingen koll på.

Sen gör det också en stor skillnad att man inte kan/får ändra saker efter kontraktsskrivning i ett modulhus. Då slipper man dåligt genomtänkta ändringar
Nej, det menar jag inte. Var har du fått det ifrån? Jag menar precis det jag skriver, vilket är en direkt kommentar till TS första inlägg. Om man har så bråttom att flytta att man tycker att ett år är en "ENORM VÄNTAN" så ska man inte ge sig på att bygga ett nytt hus alls, utan då ska man hitta sig ett färdigt hus.
 
harry73 skrev:
?????
Om (läs när) det regnar på betongplattan så tillför man fukt och uttorkningen får börja om från början.
 
harry73
Torkning av ny betong är till stor del en kemisk reaktion som lika bra kan hända under vatten. Visst blir betongytan blött när det regnar och den kan även suga upp lite fukt, men att påstå att uttorkningen får börja om från början är en stor överdrift.
 
För några år sedan, när jag läste till byggingenjör, gjorde vi experiment på betong som fick härda i luft och betong som fick härda under vatten.

Det som härdade under vatten blev betydligt starkare och tätare.
 
Härdning och uttorkning av betong är inte samma sak. Härdning av betong sker i princip under hela betongens livslängd, men man brukar räkna med att den har uppnått sin sluthållfasthet på 28 dygn. Detta kan ske i vilken miljö som helst mer eller mindre och påbörjas direkt efter gjutning...om man tillför fukt får man en betong med betydligt mindre sprickor i och en bättre hållfasthet.

Uttorkningen av betongen gör man innan man lägger på golvet för att det inte ska finnas fukt kvar som man bygger in. Detta kan bara ske när betongplattan hålls torr. Det är detta som är anledningen till att man behöver vänta innan man lägger in golvet. Det har inget med plattans hållfasthet att göra. En normal betongplatta har den hållfasthet den behöver för att bära ett hus inom något dygn om det inte är för kallt ute men behöver vänta flera veckor/månader innan den är torr nog att lägga golv på.
 
Vad är det på väggarna i ett modulhus då? Enkelgips och plåtreglar övverallt eller? Går säkert knappt att hänga upp en tavla.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Vad är det på väggarna i ett modulhus då? Enkelgips och plåtreglar övverallt eller? Går säkert knappt att hänga upp en tavla.

//Patrik
Snaptoggle och enkelgips blir ju 132kg. Vilket borde bli en ganska stor tavla.
 
Patrik_Hed skrev:
Vad är det på väggarna i ett modulhus då? Enkelgips och plåtreglar övverallt eller? Går säkert knappt att hänga upp en tavla.

//Patrik

Vi bor sedan 11 månader sedan i ett nybyggt Modulenthus och som "harry73" skrev så tog vårt hus också bara ca 2 månader att färdigställa innan vi kunde flytta in. Husets innerväggar består av av OSB + gips så det går alldeles utmärkt att hänga upp tavlor, platt-tv m.m.

Vi har haft en hel del mindre problem (som de flesta andra med krackelerade badrumskuckor, trasiga radiator termostater, läckande rörkopplingar m.m). Nu nästan 1år senare så är allt åtgärdat, vi har tjatat och mejlat men när man läser om alla andras problem så ter sig 1år hygligt snabbt. Vi trivs ypperligt i vårt hus nu men har ändå svårt att så här direkt rekommendera att bygga med Modulenthus. Vi får intrycket av att vi har haft tur där ändå det mesta har gott som smort.

Vi har frågat runt bland grannarna som också har byggt med Finndomo och merparten har haft betydligt större problem än vi. Grunden är en egen konstruktion som är ett mellanting mellan platta och krypgrund. Formen är som en krypgrund men den är helt tät utan någon ventilation eller inpektionslucka och är helt fylld med 3 lager av 10cm tjocka cellplastskivor.
Tiden får utvisa om vi gjorde ett bra val med tanke på grundkonstruktionen vs fukt & mögel. Vet inte om jag har varit till någon hjälp men ni är välkommna att ställa mer specifika frågor om ni vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.