Håller på att planera min FTX installation och velar! Skall jag köra utluften genom taket eller gaveln?

Vad är bäst! Antar det hörs mindre genom taket (Har en balkong just under gaveln där den annars kommer gå ut)

Om jag går genom gaveln tänkte jag mig att slänga på en flexdämpare på aggregatet just innan gallret för att minska ljudnivån!
Utluft o tilluft kommer tas genom samma gavel väldigt nära aggregatet kanske ca1,5m!

Så vad finns det för mer för o nackdelar? Vad skall jag välja? Kan nån bestämma åt mig så jag slipper vela:p
 
Ventilation där frånluft mynnar ut på vägg kan ge ful påväxt, dvs varm och fuktig luft.
Om det inte medför orimliga kostnader så drar du självklart ventilationen till takhuv,
 
AndersS skrev:
Ventilation där frånluft mynnar ut på vägg kan ge ful påväxt, dvs varm och fuktig luft.
Om det inte medför orimliga kostnader så drar du självklart ventilationen till takhuv,
Aha den aspekten hade jag inte tänkt på! Hur är det med takhuv det som regnar in i röret är det så lite att det inte spelar nån roll? Nåt annat att tänka på i samband med takhuv?

Det som talar lite mot takhuv för mig är ju också såklart att det är vinter och inte kul att greja på taket i is o minusgrader!:rolleyes:
 
Det är tak på takhuvar så det är inga problem med nederbörden.
 
Inte alla takhuvar har tak, men det blåser ju ut, så det är svårt för regnet att komma in.
Det är en strypning som gör att lufhastigheten ökar, och håller borta regnet.
 
JOW skrev:
Inte alla takhuvar har tak, men det blåser ju ut, så det är svårt för regnet att komma in.
Det är en strypning som gör att lufhastigheten ökar, och håller borta regnet.
Ok, då föll det argumentet för mig också, låter som att det enda som talar mot att använda takhuv är att det är lite mer jobb installationsmässigt. Annars verkar det mest vara fördelar! Jag får krypa till korset och ta mig upp på taket i kylan.... Tack för svar!
 
Gör man det nära nock så får man ju mindre regnbelastning på beslagen/takpapp...
 
En liten bump

ftx system - ska de ha en fläkt som suger ut avluften eller räcker det med en takhuv som leder ut avluften?
Klarar ett nytt ftx system att blåsa ut avluften från vindsaggregatet ut genom en huv på taket?
 
Inga problem med en liten takhuv, det är väl det man har?
 
R Runnis skrev:
Inga problem med en liten takhuv, det är väl det man har?
det låter bra.
Jag och alla grannar (gata med identiska hus) har frånluftsfläkt till ftx.
( dock satt spisfläkten historiskt ihop med ftx systemet).

Men då kör jag nytt ftx aggregat och en avluftningshuv till den.

tack för snabbt svar!
 
Jag läser en hel det trådar i ämnet och jag har nog inte stött på det där med en extra fläkt faktiskt.
Två grannar har till/frånluftsvärmepump precis som vi hade innan vi skaffade FTX. En annan granne har ett gammalt FTX på vinden. Alla har en sån där traditionell ventilationstakhuv. Husen är från början av 80-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.