-MH- skrev:
Hade jag vetat att jag haft avstängningsventiler hade jag nog slitit ner radiatorerna! :)
Jo, jag gjorde det i min nuvarande bostad. Lämnade dem på lackering så de är som nya när jag ändå hade dem nere.
Men det är ju så mycket lättare när man är sin egen hyresvärd :)
 
jenssoderberg skrev:
För att komma åt och måla bakanför? Sen om det nu ska renoveras så skruvar man naturligtvis ner allting som inte sitter löst, det blir enklast så... :|
Vad är bakanför för ord egentligen?:x Hittat på själv eller dialektalt? Aldrig hört förut, själv kallar jag det för bakom helt enkelt...
 
Hubbe2 skrev:
Vad är bakanför för ord egentligen?:x Hittat på själv eller dialektalt? Aldrig hört förut, själv kallar jag det för bakom helt enkelt...
Klockren norrländska. Kan vara bra om man ska ange en persons position. "Han ä' litt' bakanför." Om man använder "Han ä' litt' bakom" så kan man ju tro att han är lite bakom flötet. Man kan även säga bakerom. Om vi ska fortsätta dialektskolan så kan du bli uppmanad att "flytt' de' åtta bak", dvs flytta dig bakåt. ;)
 
Litt norrländska är det jo. Nu vet jag att man inte ska använda talspråk när man skriver. -Men jag bryr mig int :p

(Det kunde ha varit värre, ett stenkast uppåt landet till så har dom så konstiga dialekter så jag vet varken ut eller in) Det var en gammal gubbe halvvägs mellan Sundsvall och Indal, men jag förstod han inte när han talade.
 
För att inte tala om dialekten från Liden. Eller Tandsbyn utanför Brunflo/östersund. Helt obegripligt.
Och då är vi ändå bara mitt i Sverige. Tänk hur det blir i de norra delarna.

När vi drar norrut passerar vi området med O. Okommit, Oi, Oslut, Obra, Ohemma etc till en av favoriterna, "nu är det bara slut kvar"
 
Redigerat:
Fast där måste jag protestera lite, efter färdigskivat bröd så är väll negoationen "o" en riktigt bra uppfinning? I stället för att slå i ordlistan så slänger man bara på ett o i början. Helt klart dubbelplusbra.

Värre är nog Umeborna och deras tendens att använda "Är det så" i dagligt tal, det när man vanligtvis nickar eller säger jo för att visa på att man hänger med i en konversation. Ni kan bara börja ana hur störd jag blev i bilen när jag satt och vardaligt talade med en ny bekant därifrån.

På väg till Sundsvall från Kramfors:

-Den här raksträckan är nog en flygraka
-Är det så?

-Fint väder i dag, solen lyser.
-Är det så?

-Nu är vi snart framme vid Mittlanda, Midlanda (Sundsvalls/Härnösands flygplats)
-Är det så?
 
Redigerat:
mape17 skrev:
När vi drar norrut passerar vi området med O. Okommit, Oi, Oslut, Obra, Ohemma etc till en av favoriterna, "nu är det bara slut kvar"
Okvällspinkad hörde jag en Norrlänning säga på fullt allvar.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.