Hej!

Tacksam för all all hjälp! Blir bara allt mer förvirrad och de vi har runt oss att rådfråga säger bara att vi ska regla och stopa in glasull; nej tack. När man inte är fantastiskt huskunnig, men försökt läsa på i böcker och här på forumet( jättebra) är det otroligt svårt att stå på sig och veta vad som är rätt. Skönt att se att många verkar dela just dessa aber med isolering.

Har just köpt ett hus med okänt byggnadsår men gissar på sent 1800-tal. Huset ligger i inte så vinterkalla södra Sverige men det är mycket blåsigt. Det ska bli åretruntboende.
Det är ett timmerhus, med liggande timmer, och där jag lyckats mäta timret, vid ett fönster där det fattas trä runt ramen, är timret ungefär 8 cm.

På två ytterväggar har vi tagit fram timret och den stora frågan är hur vi ska göra nu. Timret sticker ut olika mycket, men jag tycker inte det är förfärligt, vet dock inte hur det skulle se ut om man inte skulle regla upp dem, utan sätta något direkt på dem? Är det ens rimligt? Men om man pappspände förr, direkt på timret, kan väl inte heller det sett så rakt ut?
Väggen är inte klinad, det finns små tapetrester, som suttit direkt på timret. I enstaka skarvar finns något vitt jag gissar är kalk, då det är vanligt här.

Vet inte hur väggarna ser ut utanpå mer än träpanel. I öppningen i fönstret, där jag mätte timret, kan man se svart vindpapp, men jag vet ju inte om det sitter över hela huset. Vi vill förstås renovera byggnadsvårdsmässigt och har börjat lindreva.
Hur ska vi tänka med isolering sedan? När vi känner på timmer och golv känns det inte kallt. I golvet är det spån/kutter men jag gissar att det är ganska ihopsjunket, detsamma i innertak. Helst vill jag inte ha något alls men vad är då nästa steg? Och kommer vi ångra det när det blir midvinter?
I framtiden ska det in en luftvärmepump, tänker vi, men för ett bra tag framåt kommer huset värmas på elelement och eldning i en konstig liten minikamin och en emaljerad femtiotalsspis.


Mycket tacksam för svar, tankar och hjälp!
 
Bo in er ett år, eller en vinter innan ni tar några beslut.

OM äldre timmerhus överhuvudtaget ska tilläggsisoleras ska det göras utvändigt, och gärna med ett isolermaterial som i möjligaste mån efterliknar naturmaterial som trä. Själv har jag kört med ekovilla som är cellulosafibrer. De har en viss förmåga att ta upp och avge fukt. Ekovilla finns bla som en blåsvariant med klisterinblandning som fungerar perfekt till ojämna underlag. Man kan alltså regla upp först, sedan blåsa i den här självklistrande isoleringen, sedan rakar man av det hela längs med reglarna.

Men som sagt, bo minst en vinter innan ni tar några beslut. Att dreva eventuella otätheter är dock en bra idé, lindrev är ett bra material.
 
Tack för svar och tips! Låter ju mycket vettigt förstås. För tillfället går det inte att bo i huset då det inte har kök eller badrum, det kommer först nästa år, så vi kan inte bo där i vinter. Men vi kan ju se till att vara där så mycket det bara går och känna efter så gott det bara går i alla fall.
Och ja, lindrev känns jättefint, snyggt blir det också!
Bör man regla upp timmerväggar alltså?
Vad kostade det dig ungfär, om man får fråga?

Tack igen!
 
Vi har ett hus byggt i början av 1900 i södra Småland och det är liksom ert byggt med 8-10 cm tjockt timmer. Vårt hus var tilläggsisolerat (70 mm gullfiber) och teglat när vi köpte det men vi har faktiskt plockat ner både tegel och isolering och istället noggrannt satt upp vindpapp och sedan ny träpanel. Alternativet att isolera igen på utsidan med följden att takutsprång och annat försvinner var inte aktuellt för oss. På insidan har vi låtit den tretex som sitter vara kvar och sedan pappspänner vi eller panelar väggarna. Vi har bott här 1,5 år men tog bort isoleringen i somras så det återstår väl att se om vi kommer att ångra oss :D Vad vi däremot gjorde redan första hösten var att spruta upp cellulosa på vinden. Vi sprutade upp ca 30 cm ovanpå den spån som redan låg där i ett 10-15 cm tunnt lager. Den isoleringen var väl värd pengarna och vi märkte direkt att värmen stanande längre i huset. Vi har även bytt fönster från dragiga 70-tals perspektiv och 30-tals kopplade fönster till gamla men renoverade (snart ialalfall) enkelfönster med lösa innanbågar och dessa är drevade med lindrev. Vi upplever huset som betydligt trevligare att bo i nu, vi har fyllt på spån i de golv vi tagit upp men det var förvånansvärt lite det hade sjunkit ihop faktiskt. Det finns en hel del åtgärder man kan göra som inte kostar mängder och som kan göras byggnadsvårdsmässigt.

Jag tycker det är en bra idé att bo in sig och eftersom ni inte har den möjligheten kan det vara lite svårt att få en riktig känsla för hur huset fungerar. Om ni bara är där ibland kommer ni kanske inte ha på full värme och då är huset utkylt mellan varven vilket ökar förbrukning och även gör att huset känns kallare. Det tar tid att värma upp murstockar och även väggarna som ackumulerar en del värme men ni kan ju få en uppfattning ändå om husets svaga ounkter.
 
Bra tips från Sophie. I vårt fall kan jag berätta att huset är byggt runt 1860 och det är ett timrat hus. Vi har ingen tilläggsisolering, vare sig utvändigt eller invändigt. Vi bor på nedre botten under renoveringen av detta hus och vår värmekälla är 2 st kakelugnar på bottenvåningen. Med dessa 2 ugnar har vi till dags datum en medeltemperatur på 19 - 23 grader. Vi eldar just nu 1 gång per dygn och det räcker så länge utetemperaturen är "snäll". Vi kommer absolut inte att plocka ner träfasaden för att tilläggsisolera. Det vi kommer att göra är att spruta upp cellulosa på vinden och täta på de ställen där det behövs tätas. Som andra är inne på är att boa in er något år och analysera huset och känn efter var det drar osv. Med allt detta sagt så gå inte på branschen ständiga indoktrinering om att tilläggsisolera till förbannelse. Ett gammalt välbyggt timrat hus håller värmen mycket bra, som i vårt hus. Visst, har det alltid funnits "fuskbyggen" så i ditt fall kan inte vart fall jag avgöra om det är ett "fuskbygge" eller inte. Var rädd om ditt gamla hus och riv inte bara för att du kan. Blir lätt så att rivningshystering tar överhanden och man tappar helhetsynen på varför man äger sitt gamla hus. Ska nämnas att vi just nu håller på att renovera badrum och i vårt fall har vi oxå sågspån under golvbrädorna och inte hade det sjunkit ihop heller.

Kolla in vår blogg.

http://bjorkhagagnesta.wordpress.com/

Lycka till!
 
Tack för jättebra och intressanta svar! Många kloka synpunkter. Ska helt klart fundera på det här med att hålla ut med väggarna och känna efter. Det väger ju dock alltid mot tålamod och vilja flytta in på riktigt någon gång. Men så länge det inte finns kök och badrum är det ju ingen total panik ändå ännu.
Intressant det här med att era sågspånsgolv inte sjunkit ihop, man kanske kan lita på dem mer än man tror/läser om. Tänker också att om man märker att det drar i golv och innertak är det ju möjligt att åtgärda senare, utan att behöva riva upp allt. Så som ni båda ger bra tips på!
På så vis är det ju lite mer meck med väggar, när man väl bestämt sig och fixat dem, vill man ju inte gärna riva upp dem och tapeter och socklar igen, då får det ju sitta där det sitter.

Mikael_Raymond, hur gjorde du med innerväggarna sedan, vad sitter på timret?
 
Innerväggarna på övre våningen har pärlspont från hedenhös tid och någongång har någon satt upp spännpapp och på det tapeter. När vi flyttade in var hela övre plans väggar uppsatta med Tretex, Tretexen är nu borttaget. På bottenvåninge finns det tunna gipsskivor i köket, bakom det sitter det masoniteskivor och bakom det, vete tusan. Tretex i vardagsrum och nuvarande sovrum direkt på timret. När vi kommer till renovering av bottenvåning så åker Tretexen ner, och sedan har vi funderingar på att lerklina väggarna, vi får se när den dagen kommer. Kom ihåg att timmer har en väldigt bra förmåga att buffra värme, under förusättning att murstocken används. har ni planer på att använda er murstock så är det helt klart värt kostnaden för eventuella reparationer. Har ni kvar kakelugnarna ?

Bra idé att hålla ut, det är det defintivt värt. Jag har sett så många gamla fina hus som har blivit "förstörda" av dagens isoleringsiver.
 
Mikael_Raymond skrev:
Kom ihåg att timmer har en väldigt bra förmåga att buffra värme, under förusättning att murstocken används. har ni planer på att använda er murstock så är det helt klart värt kostnaden för eventuella reparationer. Har ni kvar kakelugnarna ?

Bra idé att hålla ut, det är det defintivt värt. Jag har sett så många gamla fina hus som har blivit "förstörda" av dagens isoleringsiver.
Du menar att timmer buffrar värme om huset är varmt, att värmen kommer via eldning i murstocken är väl sekundärt, eller tänker du på något annat sätt?
 
Håller med om det mesta som föregående talare skrivit förutom att att timrets värmebuffrande förmåga skulle vara så hög och att det på något sätt skulle kunna kompensera för timrets dåliga isolerförmåga. Men faktum är att det inte gör så mycket. En så pass liten del av värmen försvinner genom väggarna att det bara är under väldigt speciella förhållanden som man skulle kunna tjäna in det. Bättre då att göra de åtgärder som beskrivits ovan som är billiga, enkla och ger minst lika mycket tillbaka var för sig som den dyra och komplicerade tilläggsisoleringen av väggarna.

Gratistips som kan spara väl så mycket energi: Äggklocka som säger till när det är dags att hoppa ur duschen! :)
 
Mina erfarenheter som boende i Lappland i ett timmerhus med oisolerade väggar och golv och med vintertemperaturer på ner mot -40 är att värmekomforten är väldigt bra när det är kallt. Asdålig när det blåser, då försvinner värmen med en gång. Nu har vi inte vindtätat de mest utsatta väggarna ännu och vi måste dreva och täta kring fönstren, men det är en väldig kontrast mellan kyla och blåst vad energiåtgången anbelangar.

Precis som Sophie har vi lagt till isolering på vinden.
 
Håller med. Kyla, inga problem! Kyla och vind = kallt som fanken. Vi har ett putsat hus så det hjälper, men om det blåser kraftigt så pressas det in luft i minsta springa. Det gäller att täta ordentligt åt den del av fasaden. Så tätning men säkert även ökad konvektion utav vinden gör huset kallare.
 
Redigerat:
Tack för fler tips och tankar!

Ja, det där med att äggklocka duscharna, får det verkligen bli. Speciellt när man är bortskämd från en lägenhet!

Känns som om vi alla tänker ungefär samma sak, om jag ska försöka sammanfatta, det försvinner inte mycket värme genom själva väggarna. Känns bra.
Var i huset i dag, en ganska blåsig dag, och tyckte ändå det kändes helt ok, med bara element, inget eldat ännu. Nu försöker vi hålla huset någorlunda uppvärmt, är 10 grader rimligt eller måste det vara varmare, när det ska stå men inte bebos?
Drevade runt ett fönster och skillnaden blev ju markant på en gång!

Det finns tyvärr inga kakelungar i huset eller någon nedplockad heller någonstans, det vore ju förstås drömmen!

Men säg att vi drevar loss och tycker att det räcker så. Vad är då nästa steg; vad gör vi med väggarna?
Det ska inte vara en allt för tidskrävande metod, för då tror jag vi hinner tappa hoppet lite :)
Vad säger ni om renoveringsgips? Har både läst mycket positivt och negativt om det, i timmersammanhang. Den tunnaste då, 6 mm, vill säga.
Och pappspänna? Svårt att avgöra hur avancerat det är, tycker jag.
 
Är en myt att timmer inte skulle isolera särskilt bra. Ett välbyggt timmerhus med vindpapp på utsida, panel och lerklining på insida funkar hur bra som helst. Bara att kolla vårt hus och min åsikt är att denna myt är skapad av en bransch som har sett ett bra sätt att tjäna stora pengar på. Ska tilläggas att vårt hus inte är lerklinat.

Nåja....

Det funkar bra med 5 grader oxå i kåken, men visst 10 är ju bättre. Min åsikt är att gips inte har något i gamla hus att göra, ett jäkla skitmaterial enligt mig. Varför inte lerklina? Inte svårt att göra själv och ganska kul att "slabba" omkring med leran. Frågan är dock, är det raka väggar ni är ute efter? Annars är ju tunn masonite en väg att gå om ni vill ha ett material som följer timmerväggen på ett bra sätt.

Med enkla medel går det att skapa en bra boendemiljö, som att dreva runt fönster och skillnaden märks direkt. Själv var jag iväg idag och skaffade fönsterremsa för att täta bågarna in mot rummet. Blåste mer eller mindre storm mot väggen och efter att remsorna kom på plats att det som natt o dag. Enkelt som tusan och min filosofi är det enkla brukar funka bäst.

Synd det där med kakelugnarna. Vore jag du skulle jag kolla Blocket eller dylikt efter ugnar och du kan hitta ugnar för 4 - 5 000 och en uppsättning går på 20 - 25 000. Då har du en ugn som håller i 30 - 40 år med rätt eldning. Denna kostnad är det lätt att räkna att den har man igen på ett antal år. Något att tänka på i dagens energihysteriska värld.
 
Mikael_Raymond skrev:
Är en myt att timmer inte skulle isolera särskilt bra. Ett välbyggt timmerhus med vindpapp på utsida, panel och lerklining på insida funkar hur bra som helst. Bara att kolla vårt hus och min åsikt är att denna myt är skapad av en bransch som har sett ett bra sätt att tjäna stora pengar på. Ska tilläggas att vårt hus inte är lerklinat.
Det du säger har ju inte med isoleringen att göra, utan vindtätheten, och den är som sagt avgörande. Att sedan timmer isolerar dåligt betyder oftast inte så mycket i praktiken
 
Läste igenom senaste kloka hem, http://www.klokahem.com/, som ju har inriktning eko egentligen, men det faller in en del byggnadvsård i det ofta. De hade en fin sammanställning av isolermaterial från musselskal till cellplast, kändes väldigt sakligt. http://www.klokahem.com/artikel/varis-bokalders-guide-till-schyssta-isoleringsmaterial det kan ju vara en guide att börja med, sen vart du behöver isolera är ju en annan femma!

Angående väggarna så har jag fascinerats av Sophies blogg, där hon visar bilder på pappspänning. Det ser inte så svårt ut men jag har inget trähus så det har jag aldrig provat. Renoveringsgips på en ojämn yta är rätt bökigt, den följer inte väggen så bra och skruvarna går igenom. Det har jag provat och tror att gipsskivorna nu egentligen hålls uppe av garderobsväggen =)

I kloka hem stod det också om masugnar som värmekälla. Bilder på fantastiska skapelser.. Och ett reportage från ett flyttat timmerhus. Gillar den tidningen skarpt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.