Hej!
Jag undrar om någon har eller känner till pelletskaminen Ecoforest hydrocooper vattenmantlad med 22 kw effekt. Kaminen kostar dryga 50000 så det vore kul att få lite information. Vi har idag en ecotectyr pellets/ved kamin som funkar bra men den används inte längre pga att jag har lagt in vattenburen golvärme som körs på en liten elpanna.Tanken är att köpa en vattenmantlad pelletskamin som klarar golv+tappvatten.
 
Har du ett jättehus? En pelletskamin behöver inte, som en vedpanna, ha såpass stor effekt att den klarar husets värmebehov på en 3-timmars eldning. Kaminen kan ju brinna dygnet runt om det behövs och har energin redan lagrad i pelletsform. 20 kw behövs kanske i ett oisolerat skjul på 300 kvm, men det är säkert inget felköp kvalitetsmässigt sett och fungerar säkert bra om du kör den mot ackumulatortank men det kanske hade räckt med en kamin på 10 kw?. Ecotecen ligger runt 6 kw nominär eldning.
 
Hej!
Vårat hus är på ca 120 kvm men jag tänkte ta bort varmvatten beredaren och även sätta upp vattenradiatorer i under o övervåning.Så tanken är att jag kör kaminen mot ackutank för golvvärme o radiatorer +tappvatten då är frågan om den här kaminen är vettig.Det kanske går att köra med en mindre pelletskamin men jag har fått rekomend att inte ha en mindre än 15 kw.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.