Jag renoverar en skånelänga och ska gjuta ett frigolitisolerat betonggolv i nästa vecka. Därefter följer invändig isolering av ytterväggarna som nu består av en och en halv stens-tegelvägg med invändig puts. Det bör vara soltorkat tegel och därmed bättre isoleringsförmåga än brännt (enligt en arkitektkompis).
För att undvika framtida fuktproblem så kommer jag att isolera med luftspalt och jag har fått tips om att lägga följande lager räknat från putsen: luftspalt ca 2cm, tunn mineritskiva för att hindra kontakt mellan isolering och puts, reglar (trä eller metall) och 45mm glasullsisolering, åldersbeständig plast och gipsskiva.

Nu undrar jag om det finns synpunkter och erfarenheter av detta på forumet? Jag vill helst hitta ett billigare alternativ till minaritskivan som är dyr. Jag funderar på om jag istället för mineritskivan kan ta ett finmaskigt "hönsnät" för att förhindra kontakt mellan puts och isolering. Skulle bli mycket billigare. En annan idé är att isolera med frigolit istället för med glasull då frigolitskivan är styv och inte får kontakt med putsad vägg och därmed skulle det ej behövas en skiva eller nät. Hur låter detta?
Ytterligare en idé är att bara köra med Wedi, Lip eller Lux-skivor? Dyrt men kanske sparar det arbetstid då man får allt i ett om jag nu fattat det rätt?!
 
Redigerat:
Ja, jag har åsikter. Har precis gjutit igen min krypgrund och tilläggsisolerat invändigt med lättbetongblock och luftspalt. Blir superbra.

Tänk inte bara på kostnaden på kort sikt, att tilläggsisolera en tung konstruktion från insidan medför oftast bara problem. Kolla upp träullsplattor, de är visserligen organiska, men cementbundna så de klarar av fukten från luftspalten.

Tänk på att när du isolerar invändigt stänger du även ute den värmelagrande effekten i tegelstenarna.

Läs gärna den här tråden http://www.byggahus.se/forum/isolering/183409-tillaggsisolera-tegelhus-inifran-new-post.html
 
Obränt lertegel isolerar inte så bra som man tidigare har trott. Däremot är leder det fukt.

Du kan läsa mer om detta i denna skrift på sidan 5. Artikeln av helhel är kanske också av intresse för dig eftersom många putsade skånehus har korsvirke i stommen.

http://www.skanskagardar.se/bladet/4-2001_1-2002.pdf

Dessutom sägs att det finns en risk med att gjuta golv i ett sådant gammalt hus, nämligen att markfukten (som normalt har fått vandra upp genom brädgolvet )pressas upp i väggarna i stället. Jag skulle tänka mig noga för och höra mig för med byggnadsvårdsexperter.
 
Redigerat:
Precis som ett vanligt murat hus måste det finnas luftvägar ut från luftspalten. Dvs den måste vädras. Annars riskeras fuktpåbyggnad och mögel. Minerit är ju bra men ganska dyrt men om du har råd ett utmärkt material som motstår det mesta.
 
R Göran skrev:
Precis som ett vanligt murat hus måste det finnas luftvägar ut från luftspalten. Dvs den måste vädras. Annars riskeras fuktpåbyggnad och mögel. Minerit är ju bra men ganska dyrt men om du har råd ett utmärkt material som motstår det mesta.
Jag antar att du menar att luftspaltens vädring ska gå ut ur huset. Hur blir det då med luftspaltens + ytterväggens isolerande förmåga om det är fritt blås genom luftspalten?
(ursäkta om det är en dum fråga, men jag är genuint nyfiken)
 
jag hade aktat mig för mineralull mot en stenvägg, även med luftspalt. Du kan ju sätta 80mm (samma tjocklek) med siporex eller liknande så får du en helt fuktbeständig vägg.
 
Tack för alla tips, tyvärr så spretar svaren åt olika håll (inte bara svaren på detta byggforum). Känns som att det inte finns en metod som man kan vara helt säker på. Möjligtvis att sätta siporex eller liknande sten, men då måste man sätta så tjockt för att det ska isolera ok. För visst är isoleringsförmågan sämre med byggblock än med mineralull...
 
Vi hade ull i väggarna innan. Nu har vi lättbetongblock(50mm), men det är för tidigt för att säga vad som hände med energiförbrukningen. Organiskt material innanför en stenvägg leder oftast till mögel och det kan vara värt någon krona i uppvärmningskostnad för att slippa det. Om du har svårt och behålla värmen kanske den sticker ut genom taket?

Det här med luftspalten är ju onekligen intressant. Med organiskt material i väggarna är det ju bråttom för fukten att ta sig ut. Men om man bara har sten i väggen, hur blir det då? Är det inte bättre att låta fukten vandra genom stenen och hålla så hög temperatur i luftspalten som möjligt.

Kan tillägga att min luftspalt mellan enstens tegel och 50mm lättbetong är dyngsur och det rinner i princip vatten insida tegelvägg, men vi har å andra sidan endel byggfukt på väg ut just nu. Tänk på det om du ska isolera invändigt nu. Med gjuten platta inomhus kommer det att bli extremt fuktigt. Om du inte funderat på avfuktare eller värmefläktar och ventilering så gör det nu!
 
Nu är plattan gjuten och nästa steg blir att bygga väggar och sätta klinkers i värmecentralsrummet så att jag kan installera luft/vatten-pumpen. För att undvika att stänga in byggfukt och för att hitta rätt isoleringsmetod i lugn och ro till övriga huset så avvaktar jag att isolera övriga väggar tillsvidare. Dock måste jag ha en lösning för värmecentralsrummet omedelbart. I rummet kommer endast pumpen samt tvättmaskin och torktumlaren att stå så inte lika mycket fukt som i det angränsande badrummet.
Så vad är era bästa tips om vi skippar prislappen då det inte rör sig om så många kvadratmeter i värmecentralsutrymmet?

Mina två olika lösningar som jag laborerar med är följande (räknat utifrån och in):

1. tegelvägg, luftspalt, mineritskiva, metallreglar, mineralull (räknas väl inte som organiskt?!), åldersbeständig plast eller vindpapp, gips.

2. tegelvägg, luftspalt, metallreglar, LUX-byggskiva ( http://www.kgcverktyg.se/sv/byggskivor-och-byggmaterial/byggskiva-100mm,-element-el.php )

Kom gärna med kritik och egna förslag. Väggen måste börja byggas i början på nästa vecka.
 
Luftspalten skall finnas men det finna ingen anledning till superblås. Den är ju till för att inte bygga upp och stänga inne onödig fukt mot innerväggen.
 
Hur blev det?
Vi håller på att gräva ut en grund och ska gjuta platta. Idag har huset panel på utsidan. Jag ska riva av panelen och kolla om träet på korsvirket ser friskt ut. Är det friskt har jag planer på att fixa till det.
Eftersom det hade varit trevligt med lite isolering har jag funderingar på att riva bort lerstenen och mura upp en ny vägg med leca eller siporex med en luftspalt från ytteeväggen.
Är korsvirket helt kasst tilläggsisolerar jag utsidan och putsar på isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.