Hej.

Håller på med totalrenovering av ett rum. Vi valde att sätta upp taklister innan tapetsering denna gång.

Vi har satt upp 15*43-hålkäl och därefter sprutmålat detta med takfärg. De större glappen där vägg/tak varit lite ojämt har jag innan detta latexfogat.

Nu har det uppstått några missprydande sprickor längs över-/underkant av listerna. Se bild.


Några förslag hur jag skall åtgärda detta innan tapetsering?
 
  • list1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mera latex och mera takfärg.
 
Underkantsprickan försvinner vid tapetsering då du skär tapeten så att den täcker vinkel mellan vägg och list.
När du skär med tapetkniven så går någon millimeter av tapeten ut över listen. Så du ska inte skära tapeten i exakt i vinkel.
 
Fogat en gång till, sprutat en gång till. Nu ser allt bra ut, men det gjorde det i förrgår också..
 
Kommer nog spricka igen, trä rör sig med årstiderna.
 
ja, det tror jag också. Men några större årsvariationer har inte hänt de senaste två dagarna. Egentligen inser jag att många av våra ytor kommer få lite sprickor i skarvar och vinklar.

Men det är så tråkigt att ha "dysfunktioner" precis när allt annat är som finast (nytapetsserat, nya möbler etc..)
 
TryBran skrev:
Fogat en gång till, sprutat en gång till. Nu ser allt bra ut, men det gjorde det i förrgår också..
Vad använder du för latexfog? Jag har mycket dåliga erfarenheter av Byggmax fog. Billig är den men där slutar det positiva. Har fått en hel del sprickor. Finns andra trådar om det här. Jag vågar mig dock inte på att rekommendera ett "bra" fabrikat, men det finns det nog andra som kan.
 
Byggmax tar +- 10% enligt deras beskrivning. Vilket inte funkar så bra när trä är inblandat. Sten och gips funkar den bra för.

Antar att det är bättre ju dyrare man köper. Såg att beckers hade en på 15-20%. Kostar ju därefter.
 
Jag har använt tremcos massa. De anger 12,5%. Bra skit eller skit?
 
Stickan56
Generellt sett är ju Tremco ett bra fabrikat. Jag har dock bara använt fönsterkitt och PL-serien.

MVH Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.