R
Jag är spekulant på ett underbart hus nu. Det finns bara ett litet problem med det. I princip hela tomten består av "prickmark" vilket innebär att jag får bygga ungefär 5 meter framför nuvarande väggen på entrésidan och cirka 1 meter på alla andra sidor av huset. Detta innebär att jag också i praktiken inte kan bygga ett garage utan att bygga det framför ytterdörren med bara 1 meter spalt emellan (vilket inte ens är att tänka på).

Jag behöver garage till en bil jag har. Frågan är vad jag har för alternativ. Att förhandla med kommunen om att revidera detaljplanen är väl inte ens att tänka på...

Jag har försökt läsa på lite trådar här om bygglov för husvagnar och annat. Min fråga är helt enkelt om man kan ta in en container eller liknande och ställa på lämplig plats? Sedan behöver jag ju egentligen bara hävda att jag använder den i mitt företag för transporter då och då? Har kommunen verkligen med att göra hur ofta jag använder min container? Merparten husvagnsägare använder ju sin vagn bara några veckor per år ändå, samma princip borde väl gälla mig då?

Och om kommunen kräver att den flyttas borde det väl räcka att flytta den någon meter för att den skall anses som flyttad?

Tilläggas bör att det inte finns några grannar i närheten som kommer störas av den. Det ligger lite halvt avsides huset och gränsar mot kommunal skogsmark på 3 sidor av 4.

Som parantes kan nämnas att en släkting till mig haft en husvagn ståendes på tomten i 6 år. Den är inte besiktigad på 7 år heller och har stått där sedan hennes man dog. Själv har hon inget körkort och husvagnen går inte att flytta eftersom den inte är besiktigad (och inte kommer gå igenom heller). Hon bor i tätbebyggt villaområde och ingen, varken granne eller kommun, har sagt ett ljud om det.
 
Att ha en container stående på gården är väl kanske inte det snyggaste heller?

Har du källare på huset? Då kanske du kan konvertera en del av källaren till garage och bygga en nedfart. Eller kanske en utbyggnad som kombinerar garage och en ny hall? Man behöver alltid en större hall för att få plats med alla kläder och skor och annat skit.

Kan du lägga ut lite bilder på huset?
 
R
Jag skall se efter rörande bilder.

Källare finns icke och huset är dessutom "q-märkt" med lilla q som innebär att jag måste bevara husets utseende och stil. Där jag får bygga ut 5 meter är dessutom på den del av tomten där det finns gräsmatta och sol dygnet runt. En såda utbyggnad skulle förstöra den bästa delen av tomten.

Containern kan jag ställa bakom några buskar.

Huset är verkligen underbart, men utan garage/förråd så blir det svårt att bo där.
 
En annan idé kan ju vara att du smickrar kommunens tjänstemän genom att hänvisa till deras expertis. Kontakta dem och förklara att du vill bygga ett garage och fråga hur de tycker att man kan lösa det inom befintlig detaljplan.
 
Har du prövat att få dispens för att bygga på prickmarken?
 
R
Eftersom jag inte äger huset ännu så är jag lite bakbunden, å andra sidan köper jag ju inte det om jag inte får bygga garaget. Men jag kanske skulle ringa bygglovsenheten och fråga?
 
Du får söka bygglov fast du inte äger fastigheten, vem som helst kan ansöka om bygglov var de vill.
Mitt hetaste tips är att du ringer tjänstemännen på kommunen för det kan vara möjligt att de ändå tänkt revidera just den detaljplanen inom en snar framtid, eller så kan en mindre avvikelse vara möjlig, men egentligen endast till 10%.
 
Du kan utgå från att om du måste vara kreativ har du ett problem.
Fördelen med en container är att den är flyttbar om någon protesterar.
(Men om den måste flyttas räcker det inte med någon meter - den måste till en annan fastighet.)
 
Det absolut coolaste vore ju att ha ett underjordiskt garage med en hiss där du tar upp och ner bilen, samt en trappa med underjordisk gång inifrån huset. Gör du det tillräckligt djupt så kan du ha vanlig tomtmark eller en altan ovanpå. Med några schyssta ljustunnlar så får du in massor med dagsljus.

Kanske inte det billigaste att bygga, men iallafall kreativt.

Vem äger tomten på andra sidan vägen? Kanske går det att köpa en bit mark och bygga garaget där?
 
R
Jag får ringa tjänstemännen.

Det låter fräckt med underjordiskt, men det blir alldeles för dyrt. Det är bergig mark, att spränga är dyrt. Och märks.

Vägen tar slut vid huset. RÄTTELSE, privatvillan har tomtgräns mot huset. På andra sidan ligger radhus i bostadsrättsform, deras baksidor (med alltaner) ligger åt det hållet. Och alla annan mark runtomkring tillhör kommunen.
 
Redigerat av moderator:
R
Bifogar plankartan där jag ringat in fastigheten jag funderar på.
 
  • plankarta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara två små friggebodar. Riv dem och bygg en friggebod du kan använda som garage.
Du skriver: "Jag behöver garage till en bil jag har". Jag tolkar ditt sätt att skriva det på som att det inte är nån Svensson-bil, utan en entusiastbil. Då borde 15 kvm vara stort nog.
(Friggebod kan byggas på prickad mark.)
 
R
Nej, det är äldre uthus som det finns bygglov för. enligt q-märkningen får jag inte riva dessa. Däremot är det enda som nog går under friggebodslagen ett vedskjul, som jag kan montera ned.

Problemet är att den enda garagetillverkare jag hittar som levererar friggebodsgarage är Mellby och problemet med Mellby-garaget är att invändig längd är 4,61 meter och bilen jag skall ställa där är 4,66 meter lång... Det är inte min bruksbil, det har du rätt i. Jag tar inte ut den varje dag utan sparar på den av olika anledningar.

Är du säker på att friggebod kan byggas på prickad mark? I så fall är vi hemma! Ett garage åt den bilen och så kan jag (i brist på lagliga metoder) snickra ihop ett litet demonterbart carporttak i anslutning till det som jag kan ha bruksbilen under. För om det går att montera ned taket (och jag gör det med jämna mellanrum) borde det väl inte vara mer bygglovspliktigt än partytält eller markis?
 
M
Du kan inte be att få köpa eller arrendera en bit av kommunens mark väster om tomten? Skulle det funka att bygga ett garage där?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Richard Andreasson skrev:
Är du säker på att friggebod kan byggas på prickad mark?
Ja, det får den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.