Ja det tror jag absolut, det är ju "så man gör".

Du ställs dock inför några problem.

1. Hitta lämpligt material att slå ner i backen.
2. Att slå ner det i backen. Demoleringsrobot a'la Husqvarna DXR 140 med en betonghammare är "standard-lösningen". När man pålar gamla hus slår man ner stålrör i backen typ 10-20-50-80 meter ner i leran, då oftast med en storlek större maskin, typ Husqvarna DXR 250 eller 310. Har sett några sådana jobb här i göteborg.
3. Att få upp det ur backen igen. Alternativ låter du det sitta kvar och gjuter in det i plattan. Men min gissning är att det kan bli ganska dyrt.

Kolla med hyrbolagen, dom kanske har något att hyra ut för ändamålet. Jag skulle tro att de som används vid större byggen är lite för grova för ditt projekt, men det kanske finns mindre varianter. Tänk också på att om du ska slå ner dom en meter i backen så kommer dom en meter upp när du börjar, och från den höjden ska du ha marginal nog att klippa till med rejäl kraft.
 
Okej ja det låter som en bra ide det där. Jag ska kolla upp detta närmare. Men det är ganska så "mjuk" sand i backen. Typ 0-4. Så jag tror faktiskt inte att det skulle vara så svårt att slå ner något i marken. Jag är mer fundersam kring om t.ex markduken klarar att stå emot trycket från sanden så det inte trycker ihop singeln så att sanden så att säga rinner ut från sulansunderkant. Krasch!!!
 
P
Låter som det blir enklare och biligare att bygga till huset ovan mark med en tvättstuga ?
 
Hej Kromo.

Om du gör som du tänker, så har du ett rimligt stort arbete framför dig.
Dels måste du gräva ut invändigt, men du måste även gräva utvändigt, för att förhindra att sanden rasar in, men även för att dränera. Alternativet, att påla ner balkplank, är förmodligen dyrare än att bygga ett nytt hus.
Dessutom, om du sänker grundmuren, så som du har tänkt, så måste du även sänka dräneringen, annars kommer väggen att suga upp vatten och vips, så har du fuktproblem.

Mitt tips, med 217cm takhöjd, är: gräv tio centimeter, men inte närmare sulan än 25cm. Lägg sedan i två centimeter sand, för avjämningen, fem centimeter isodrän, tio centimeter cellplast och sju centimeter armerat betonggolv med golvvärme. Om vi antar att ditt befintliga golv är fem centimeter tjockt, så har du förlorat ca10cm. Du har alltså kvar en takhöjd på 207cm och har 15cm isolering nedåt.

Visst, en kompromiss, men ibland måste man leva med dem :(

/ Fredrik
 
Jag har inte tänkt att sänka grundmuren utan bara en skiva som håller massorna vid urgrävningen samt innan gjutningen är klar. Så skivan jag funderar på att slå ner blir alltså i innerkant av sulan. Gräver sen ur, skivan håller sanden under sulan. Markduk i "golvet" upp på skivan. På med eventuellt lite singel, Cellplast, Bort med skivan. Håller nu markduken singel samt cellplast "kvar" sanden under sulan, eller komprimerar det ihop sig för mycket? Varför måste jag sänka dräneringen? Jag kommer ju inte inte lägre nu än innan egentligen utan i trolig dräneringshöjd på insidan blir cellplast eller annan isolering. Fara fukt? Jag har prov grävt ett hål i mitten av rummet (60cm ner) ingen vidare fukt, inget vatten syns, och sanden fortsätter neråt. Känns som den dränerart bort vattnet tillräckligt bra? Men det är en tanke som jag också tänkt att göra som du säger Tornhill 2, kompromiss men kan nog vara det rätta ändå!!!
 
Jag skulle aldrig vågat gräva ned och lägga i isolering, utan att mura under grunden.
Sidokrafterna som kommer att verka på cellplasten kan bli ganska stora. Skulle mycket väl kunna knäcka cellplasten uppåt, speciellt innan du fått på betongplattan.
Åtminstone MÅSTE du ha en konstruktör att räkna på det innan du gör som du beskriver.

Om du inte har några fuktproblem i det väder vi har nu, 60cm ner, så är kanske dränering överflödig. Annars, om du gjuter under sulan, så bör du normalt även sänka dräneringen.

/ Fredrik
 
Gjort precis det du håller på med. Valde att inte gräva närmast sulan utan "släntat av" ut från i nivå under sulan. Eftersom det är sand så behöver du inte gräva ut och ersätta med singel. Gräv och jämna av i rätt nivå, lägg isodrån 100 underst och cellplast ovanpå se pdf i min tråd http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/172472-kallarprojekt.html

Närmast väggarna är det bara 100 mm isolering neråt pga av avsläntningen, men det är en kompromiss som vi tyckte var enkel att göra. Källaren är ju dessutom isolerad och dränerad 200 mm på utsidan med isodrän.

/M
 
Väcker en gammal tråd.

När du säger "slänta av", menar du då att du grävde djupare än sulans nederkant i mitten av rummet och gjorde ett fall från sulan till den lägre nivån? Sedan sågade du till isodränet för att passa mot sulan?

Vad körde du med för vinkel isåfall, 45?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.