I samband med att vi tog över huset så anlitade vi Anticimex för en sedvanlig besiktning.

Eftersom huset har krypgrund så ville de sälja på oss deras 40 000-kronors-avfuktare; en så kallad sorbtionsavfuktare. Nu går sådana att få tag i för lite dryg 10 000 kr så deras har aldrig varit aktuellt.

Men vad jag inte förstår är följande:

  1. Enligt Anticimex kan man inte använda en "vanlig" avfuktare, som kostar någon tusenlapp, eftersom den måste kunna fungera även när det är kallt.
  2. Enligt Anticimex så är mögel i krypgrund ett sommarproblem då varm utomhusluft kondenserar ut fuktighet i den svalare krypgrunden.
Slutsats enligt Anticimex: Alltså måste man ha en sorbtionsavfuktare

Dessa två premisser får jag inte ihop. Varför behöver jag ha en avfuktare som kan jobba i låga temperaturer när det är ett sommarproblem?

Jag har nu mätt temperaturen i krypgrunden under ett år och kommit fram till:

  • Januari-februari: temperaturen bottnade på 1 grad under de värsta köldknäpparna men steg raskt upp mot fem grader vid blidväder.
  • I mitten av april ca 10 grader i grunden
  • Under sommaren runt 15 grader i grunden
  • Faller tillbaka på hösten och går under 10 grader i mitten på november
  • Nu den 9 december är temperaturen 5,6 grader i grunden.
Jag bör tillägga att vi bor i Västerås och har "mälardalsklimat".

Jag har hittad "vanliga" avfuktare för ca 2000-3000 kr som ska fungera ned mot 5 plusgrader då de stänger av sig själva. Till exempel denna.

Varför kan jag inte använda en sådan? Senaste 12 månaderna hade jag kunna kört den 10 av 12 månader eftersom temperaturen varit över 5 grader.

Jag måste ju rimligtvis tänka fel någonstans. Kan någon reda ut? Jag trasslar bara till det :)
 
Jag tänker som du, att det är på våren och sommaren man verkligen behöver en avfuktare. Men jag vet för lite för att svara på dina frågor.

Här är ett alternativ till avfuktare, som jag skulle föredra om du inte har stora fuktproblem i nuläget:
http://www.trygghetsvakten.se/trygghetsvakten-krypgrund/
 
Pongu skrev:
Jag tänker som du, att det är på våren och sommaren man verkligen behöver en avfuktare. Men jag vet för lite för att svara på dina frågor.

Här är ett alternativ till avfuktare, som jag skulle föredra om du inte har stora fuktproblem i nuläget:
[länk]
Precis o den säljs bland annat av Solidukt
 
@Carl-Johan: Ett tips är att surfa in på http://www.lfs-web.se/

Där finns det en mängd artiklar om krypgrunder och avfuktare. Vilken variant som man ska köpa beror på de förutsättningar som du har i din egen krypgrund. Man brukar säga att alla krypgrunder är olika/unika.

En anledning till att man inte bör satsa på de allra billigaste avfuktarna är att de ofta inte är anpassade till att stå år ut och år in i en krypgrund, vilket kan ibland krångla till det när man ska utföra det årliga underhållet (byta filter etc). Sen får man naturligtvis väga in energiförbrukning, avfuktningskapacitet, arbetstemperaturområde, underhållsbehov osv.
 
carl-johan skrev:
Jag måste ju rimligtvis tänka fel någonstans. Kan någon reda ut? Jag trasslar bara till det :)
jag tycker du tänker rätt eller har vi fel båda två :).

Det finns dock fall att sorptionstorken gör nytta om man har dålig lukt i krypgrunden som tränger till boytan. Då är den bättre för den kan skapa undertryck i grunden, blåsa ut fuktig luft och hindra lukten att nå boytan.
Har du inga såna bekymmer så är en kondenstork helt OK att ha gående under den varma årstiden.
gaia
 
Vad menar ni är nackdelen med trygghetsvakten i det här fallet?
 
Gillar inte dessa dyra avfuktare som drar massa ström :@


Fins andra lösningar ;)

Jag har plast på marken och valt att markisolera med cellplast under plasten. Det blir då varmare under huset på sommaren då marken då annars kyler och då ökar luftfuktigheten . Är det varmare så blir luften torrare d^_^b
Isoleringen håller livet ut antar jagd^_^b det gör inte en dyr avfuktare q(;^;)p
Isoleringen drar ingen ström heller d^_^b det gör avfuktare q(;^;)p
och isolera är billigare d^_^b

Detta har jag valt att göra på vår villa med kryprumsgrund

Dock var det lite jobb att göra detta . Men det tyckte jag det var värt ! ;)
 
I så fall så tänker jag nog vara järv och prova med en "vanlig" avfuktare, kanske inte just den jag länkade till. Det var något jag snabbt hittade för att ha ett exempel.

Jag har inga andra problem där nere vad jag kan se. Sen jag städade ur grunden så är luftkvalitén bra och jag kan inte se någon mögel hur noga jag än tittar, även om Anticimex kunde se "viss mikrobiologisk tillväxt". Huset har stått i 70 år utan avfuktare :)

Det som avskräcker förutom priset på en sorbtionsfuktare är driftskostnaden.

Jag har också varit en flitig besökare på http://www.lfs-web.se och jag kanske är lite orättvis som sorterar in dem i samma fack som Anticimex, men precis som Anticimex så verkar även dessa ha "rädsla" som främsta försäljningsargument, komplett med skräckbilder på totalt söndermöglade hus.

Jag har läst på om trygghetsvakten tidigare. Finns det något bevis för att den fungerar?
 
Anticimex har även försökt skrämma mig då de var här i ett annat ärende .
Min markissolering gillade de inte att tala om :D

De vill bara sälja dessa dyra lösningar .

Lät allt de sa gå in genom ena örat och ut genom det andra ;)

Fd virkestorkare ;)
 
carl-johan skrev:
Jag har läst på om trygghetsvakten tidigare. Finns det något bevis för att den fungerar?
Bevis och bevis, den funkade för mig :)
Egentligen är gör ju den samma sak som gamla tiders murstockar gjorde, dvs värmer upp grunden. Och när värmen går upp kan luften binda mer fukt och då går den relativa luftfuktigheten ner. Skillnaden är att TV har någon sorts givare + datorgrej som mäter luftfuktighet och temperatur så den värmer bara när det behövs (allt enligt reklamen).
 
Håller med föregående,lyssna inte på Anticimex o dyl
 
harry73
Vi har ett nybyggt hus med krypgrund inkl. avfuktare och fuktighetsmätare.
När Anticimex kom förbi tyckte dig inte om vår avfuktare och försökte sälja in sin egen.

Vi har ingen fuktproblem och allting funkar som det ska, så vi kunde bara skratta och tacka nej
 
Viktigt att mäta även luftfuktigheten i krypgrunden, inte bara temperaturen!! Vad är det för relativt luftfuktighet i krypgrunden under olika årstider och väderlek och vilken är fuktkvoten i blindbotten resp syllarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.