Jag vill bara tipsa om en bok jag köpte på bokrean.

"Ekologiskt byggande och boende"
Det låter ju kanske inte så spännande men boken är kanonbra.
480 sidor, fakta späckad med info om byggmaterial och uppvärmning.
Minst 20 olika lågenergihus, nollenergihus, mm
Kostade bara styvt hundringen, ett riktigt fynd.

/Johan
 
Har den sedan tidigare och den är kanonbra! Fast man lever inte som man lär. :-X
 
Hemmakatten
Vad heter författaren? Letade just efter den på Bokus, men där finns den inte. Var köpte du boken?
 
Skall man följa alla råd som ges så får man nog bygga huset i trä,sten och kork och binda ihop dessa med någon typ av snöre.

Frånsett dom lite extrema åsikterna om vissa mtrl så är boken mycket intressant och lärorik.

/Johan
 
Hemmakatten skrev:
Vad heter författaren?
8) Thomas Schmitz-Günther, utgiven av förlag: Könemann. ISBN 3-8290-1956-4. ;)

Edit: Attan också, JohanM hann före. Å jag som ville hjälpa till. :-[
 
Immobil:
Jag måste passa på att berömma arbetet du lägger ner på huset.
Det blir kanon.

Tänkte på en annan bok jag köpte, men den har du säkert oxså: "Svenska trähus" kanon fina bilder med massor av inspiration.
(Jag fattar mig inte på dom som köper böcker utan bilder)

/Johan
 
Hemmakatten
Tyvärr var boken slutsåld hos gossist och förlag, gick inte att köpa där. Andra tips?
 
JohanM skrev:
Immobil:
Jag måste passa på att berömma arbetet du lägger ner på huset.
Det blir kanon.
:-[ Tack & bock! :D
 
Hemmakatten skrev:
Andra tips?
8) Boken finns med i Bokia´s katalog för 129:-. Där finns också: Svenska trähus för 149:- :D
 
Hemmakatten
Tack Immobil! ;D Hjälpsam och gullig som vanligt är du. :) :-* Tar en vända förbi Bokia i morgon (ingen nätförsäljning hos dem inte :()
 
Hemmakatten skrev:
Tar en vända förbi Bokia i morgon (ingen nätförsäljning hos dem inte :()
Lycka till, hoppas att de har sparat ett ex. åt dig. ::) Nät bör du hitta i en sportfiskebutik nära dig. ;D
 
Hemmakatten
Tack JohanM och Immobil! Nu har jag fått tag i boken! I fredags kom jag inte iväg. Sonen hade lånat min bil, men å andra sidan fick jag den tvättad (se teknik-tråden) :).
I går var vi till Bokia i Barkarby (Sthlm). Där var den slut. Ringde till Farsta, där var den också slut. Sista Bokia-butiken i Sthlms-området vid Skanstull på Södermalm hade kvar den. De la undan en bok tills idag. Maken körde (är HELT omöjligt att parkera i de trakterna) och jag sprang in o köpte den.
Boken verkar riktigt bra!!  Inte alls så mycket flum-flum som du indikerade Johan. Utan snarare en genomgång från tyska Råd&Rön om allt från material till ventilation till inredning. Mycket glad att jag fick tag på boken! Tack igen! ;D

Kan rekommendera en annan bok som heter "Livning dreams - om ekobyggande, en hållbar livsstil" av P.G: Berg, M. Cras-Saar och M. Saar. Den handlar om två bostadsområden i storstaden som är byggda efter ekologiska principer, Understenshöjden i Stockhom och Hågaby i Uppsala. Vad som är intressant med den boken är att man inser att det faktiskt finns stora samhällen idag och kommer att finnas i framtiden och att det faktiskt går att bygga på ett hållbart sätt till en låg byggkostnad även i större bostadsområden.  Den går också mycket systematiskt igenom hela processen från start till färdiga hus. Möjligtvis finns boken på bokrean.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.