Någon som har någon erfarenhet av denna? Ska målas på fururgolv - hyffsat stor yta. Eller några andra rekomendationer? Alla synpunkter tas tacksamt emot!
 
Den är väl inte så nyttig att hålla på med om jag läst rätt, baserad på uretanalkyd, +att det kommer lukta en del en tid efter du målat..
http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/18/Färg Se/Golvfärg Produktblad.pdf

Jag skulle istället gå till flugger/alcro/nordsjö eller nån annan stor färgtillverkare och kolla deras vattenbaserade utbud. Dessutom har dom bättre produkter så resultat och livslängd lär bli bättre..
 
Ah, tack för det! Jag fick för mej att de hade vattenbaserad golvfärg på Byggmax, något annat ger jag mig hellst inte på, tål knappt att kvistlacka med shell lack längre!
Verkar som jag får bege mig till färgaffären o rådgöra med dem om lämplig vattenbaserad produkt! :)
 
Hold your horses...den vita golvfärgen är vattenbaserad, den gråa är alkyd-baserad... lite underligt, men så är det. Dåligt med infon på Byggmax hemsida. Vet detta eftersom jag för ett tag sedan var på jakt efter vit alkydbaserad golvfärg och upptäckte att det bara var den gråa som var alkydbaserad på Byggmax.

Skulle säga såhär: Alpina golvfärgen står sig garanterat bra mot samtliga andra märkens akrylatbaserade färger....dvs, de är inte hälften så slitstarka som alkydbaserade. Möjligtvis Beckers Golvfärg Plus som är uretanförstärkt akrylat...men så är den dyr som guld också..
 
Vilken tur!! Då provar jag nog den i alla fall. Utrymmena där golven ska målas kommer att användas som sovrum så jag tror inte det gör så mkt att färgen inte är lika slitstark..
Just nu är det lackade furugolv i dem. Bävar för att att rugga upp dem - som jag förstått man bör göra - o har funderat på att prova utan.. Men fick idag höra talas om en slags slipsvamp?? Som man kan fästa på ett skaft? (de är inte helt jämna golvplankorna) Något man har till bilar tror jag.. Verkar vara något positivt i alla fall o känns som något jag bör prova..
 
Du behöver nog inte rugga upp dem så mycket, kör bara med 120-papper...finns ledade slipklossar/handtag som man fäster på skaft, funkar bra för golv. Sen kör du över med målartvätt (Kolla så det är av typen du inte behöver skölja av med vatten efteråt bara...). Sen är det bara att rolla ut med lämplig roller...helst inte Byggmax grova rollers bara, köp en filt eller skumrulle någonstan.
 
Tusen tack för tippsen! Får bli en sväng inom Biltema, gissar att de har vad jag behöver i slipväg. Målartvätt har jag en flaska hemma! Och faktiskt även en oanvänd filtroller!
Gissar att lackpensel borde fungera i hörn o närmast väggarna?
 
En fråga till - ni som målat tex lackade furugolv tidigare - har ni kvistlackat innan? All annan panel etc jag har har jag också kvistlackat.. Har inte läst i någon instruktion att man brukar göra detta men skulle ju vara väldigt retiligt att måla allt o sen få kvistgenomslag... :/
 
Kvistlackade våra golv, men de var ju inte lackade.... om det är en gammal lösningsmedelsbaserad lack som ligger där idag tror jag inte det behövs...men hängsle och livrem kan ju vara bra:)
 
Eller hur? ;) Jag tror faktiskt jag testar utan i dessa rum. Så får jag se. Får väl lägga på mattor på fläckarna i värsta fall.. Golvet är gammalt o lacken på det likaså så har jag tur behövs det inte.
 
Vi målade direkt på ett gammalt underlagsgolv av gran i vår klädkammare som var obehandlat och inga kvistgenomslag där inte.
Iofs huset byggt 1939 så kvistarna kanske inte slår igenom när trät är så gammalt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.