Hej

Vi har ritat ett hus för ett detaljplanelagt område och lämnat in handlingarna för några veckor sedan. I planen för området står att huvudbyggnad "ska placeras i förgårdslinje" (egenskapsgräns) längs huvudgata. På den aktuella tomten är marken 6 m mot gatan s.k. prickmark, dvs mark som inte får bebygga. Endast vindfång vid entré el dyl får medges på denna s.k. prickmark.

Vi förhöll oss alltså till detta när vi ritade vårt hus. Resultatet blev som bifogat, dvs vi har en köksgavel på ca 6 m som ligger an mot förgårdslinjen.

Nu vill kommunen att vi flyttar ut huset 2 m mot gatan för att det gör att huset kommer att ligga mer i linje med övriga hus. Detta kommer att påverka vår utsikt på den norra sidan negativt och det blir betydligt mindre utrymme mot gatan och insynen i köket ökar. Dessutom måste karta och ritningar anpassas vilket kostar oss pengar och tid. Kommunen kräver alltså att vi ska bygga ca 12 kvm av huset på prickmarken vilket jag tycker strider mot de egna planbestämmelserna. Dessutom kommer vårt hus att sticka ut mer än övriga om det flyttas ut.

Jag har frågat kommunen på vilka grunder de kan begära att vi flyttar huset men jag har endast fått till svar att det helt enkelt är den linjen de tänker hålla. Någon hänvisning till ev. lagtext har vi inte fått se och i plankartan står som sagt inte mer än det jag nämnt ovan. Vi har ännu inte fått något avslag att överklaga eftersom kommunen väntar på att vi kommer in med ny situationsplan med huset flyttat enligt vad kommunen vill.

Min fråga är nu om kommunen verkligen kan kräva att jag flyttar ut huset på prickmarken?

Bör jag inte kunna rita huset som jag vill under förutsättning att jag håller mig till planbestämmelserna?

Mycket tacksam för svar från alla ni som vet mer om bygglovsprocessen eller varit med om något liknande.

Bifogar vår situationskarta, entrefasad och delar av bestämmelserna i plankartan.
 
  • Entrefasad 1002 kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Urklipp situationskarta kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Från plankarta kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har aldrig hört om det där med "förgårdslinje(egenskapsgräns)" men det kan verka som om den bestämmelsen gör att kommunen har tolkat bestämmelserna rätt och att ni har tolkat dem fel.

Du har rätt att få ett beslut på dina ritningar för att så överklaga ett ev. avslag till Länsstyrelsen. I Västra Götaland tar det över ett år innan de kan handlägga ärendet, hur det är Jämtland kan ju du undersöka före du väljer vad du ska göra.
Är det viktigt för dig att få bygglov snabbt ändrar du ritningarna så som kommunen vill.
Är det viktigare att få bygga där du vill ska du låta det gå hela vägen.
 
Överklaga så de får utveckla det hela skriftligen om hur och varför. Har endast varit med om det motsatta där en granne inte fick bygga sitt garage på den plats det varit parkering sedan långt innan någon hittade på prickig mark.Trots att det av oförklarade själ var prickig mark mellan två tomter också 6m till tomtgräns. vi fick bygga garage 2 m från samma tomtgräns för där var inga prickar.
 
Men förstår jag rätt att de vill att ni skall flytta ut huset till prickade området? Det borde vaar värt att överklaga.

Problemet kan vara er timing. Ett överklagande kan ta tid.
 
Jodå, förgårdslinje har jag stött på, det brukar kommunen ta in i planen i de fall när man vill få alla husen längs gatan att ligga i linje med varandra, på samma avstånd från gatan. Någon stadsarkitekt som tycker det är snyggt och ordnat helt enkelt.
I ert fall ligger ju utbyggnaden i linjen, men inte huskroppens "huvudlinje" längs långsidan, och det är väl det kommunen vill. Så frågan är nog NÄR en utbyggnad som er anses bli så stor att den kan utgöra huskroppens "huvudsakliga fasadline" eller vad man ska kalla det. Kanske när dess längd utgör mer än 50% av fasadens längd mot gatan? Jag vet inte, men det är nog där ni ska lägga krutet om ni tänker överklaga.
 
Hempularen, du har förstått rätt. Kommunen vill att huset ska flyttas ut på prickmarken. Som sagt, problemet är att ett överklagande lär ta tid och vi vill dra igång nu.

Jo, b8q, visst är det för att husen ska ligga i linje. Det är också det argument vi fått från kommunen. Hur stor del av huset som bör ligga mot denna linje kunde man ju ha klarlagt när planen upprättades. Hade gjort det hela lite mer förutsägbart. Att nu våran gavel kommer att sticka ut två meter kommer också att se lite märkligt ut. Det jag saknar är ett sakligt argument från kommunen, dvs någon slags regel att hänvisa till. T.ex . det där med 50% av fasadens längd mot gatan. Gör imorgon nytt försök att nå kommunen.
 
Som jag ser ritningen och kommunens beskrivning har de i princip rätt. Det där är ju inte en gavel utan en farstu, gavlarna är ju på kortsidorna.

Fast å andra sidan står det "minst", så egentligen borde ni lika gärna kunna flytta bak huset tre meter om ni skulle vilja?
 
Anna_H Förstår nog inte vad du menar. Det som sticker ut är inte någon farstu, det är vårt kök. Entredörren är inskjuten i denna byggnadsdel. Skickar med en bild av planlösningen så ser du.

Vad menar du med att vi kan flytta bak huset 3 m? Då ligger det ju inte längs förgårdslinjen.
 
  • a-hus planlösn 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad som är rätt tolkning är svårt att ha en klar uppfattning om. Ett sätt att se det är att hustypen med den här utstickande delen helt enklet inte passar till den givna detaljplanen. Men det är anmärkningsvärt att husfirman eller arkitekten som jag antar har varit med i processen inte har reagerat över skrivningen i planen.

Det borde varit en stor hjälp för er om jni hade kunnat få reda på kommunens tolkning i god tid. Och för en arkitekt borde det inte vara helt solkart att man kan göra så här med den detaljplan som finns.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Tycker bygglovshandläggaren tolkat detaljplanen korrekt, om syftet med detaljplanen varit att husen ska ha samma avstånd från gatan så är det helt klart att den "utbyggnad" som sticker ut inte är fasadlinjen utan snarare att betrakta som utbyggnad.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Men som sagt det borde arkitekten/husleverantören vetat, eller iallafall misstänkt.
 
jonengs skrev:
Anna_H Förstår nog inte vad du menar. Det som sticker ut är inte någon farstu, det är vårt kök. Entredörren är inskjuten i denna byggnadsdel. Skickar med en bild av planlösningen så ser du.

Vad menar du med att vi kan flytta bak huset 3 m? Då ligger det ju inte längs förgårdslinjen.
Hmm, läste fel, läste att huset skulle stå MINST 4 meter in, men jag var på fel ställe och läste.

Dock vidhåller jag att det som sticker ut definieras som farstu, burspråk eller utbyggnad, att ni råkar ha köket där spelar ingen roll i det avseendet. Det är så de har tolkat det. Någon gavel är det ju inte. Det är ju helt klart husets ordinarie långsida som är den linje de pratar om.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag skulle akta mig för att bygga på prickmark oavsett vad kommunen säger. Om några år när du vill ansöka om något litet bygglov för något på tomten, så kan det hända att bygglovet avslås för att ert hus är "planvidrigt". Vårt hus petade ut med en hörna 20 cm på prickmark. Det stod i handlingarna att vi inte kunde söka bygglov eftersom det var bygt så, fast det fanns bygglov. Som "tur var" överklagade våra grannar ett bygglov vi fick i efterhand för en liten bod vi ställt mot husväggen och som då behövde lov. Länsstyrelsen menade på att vår lilla avvikelse med hörnan hade varit nödvändig för att huset alls skulle ha kunnat byggas. Så nu har vi papper på det för framtida byglov. Men därför skulle jag inte våga bygga på prickmark. Handläggare och chefer byts ut.... Huset byggdes alltså 1958.
 
N
Jag har inte läst allt i detalj men funderar på om ärendet tas upp i nämnden, om det kan finnas möjlighet att prata med någon politiker som är med där?
 
Fairlane
Jag hoppas ärendet är avklarat sen länge, annars tycker jag riktigt synd om TS...
 
  • Gilla
Nylenskavillan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.