Tiger79 skrev:
Angående golvvärmen så är nog det bästa att inte koppla in den i centralen innan den får användas...
Hyres folk som fryser bryr sig nog inte om någon lapp.

Just det av hyresgäster i en fjällstuga kan man förvänta sig vad som helst. T ex att gå ut på tomten för att hugga ved som man sedan skall änvnda i öppna spisen !
 
Hmm, det där fattade jag inte. Går man inte ut på tomten å hugger ved normalt sett eller?
 
Noseone skrev:
Hmm, det där fattade jag inte. Går man inte ut på tomten å hugger ved normalt sett eller?
Visst hugger man och lgger direkt in i öppna spisen! bara att hugga på!
;)
 
Disponerar hyresgästerna bägge badrummen? Isåfall så kanske du kan kontakta dem och förklara situationen och erbjuda dem hyresreduktion. Sedan kontaktar du hantverkaren och erbjuder denne att göra klart i vår mot lägre pris. Förhandlar du bra så blir prisreduktionen lägre än hyresreduktionen.

Om badrummet absolut måste vara användbart så kanske du kan använda vinylmattor som man kan sätta kakel och klinker på. Mattorna fungerar isåfall som tätskikt. Sätt upp sådana mattor och gör klart keramiken efter skidsäsongen. Elen kan du skjuta upp genom att köra batteribelysning. All friliggande rördragning och annat borde kunna göras provisoriskt och utan hål i tätskiktet om du använder slang. WC-stolen kan bli lurigare att säkra, normalt vill man ju fästa den vid golvet med silikon. Som värmekälla borde du kunna ha en elradiator med otillåten skarvsladd, alt att du sätter upp ett eluttag.
 
Huset hyrs ut via agentur d v s jag har inte direktkontakt med hyresgsterna. Det är på veckouthyrning och kunderna betalar därefter. Eftersom det är stort antal bäddar i huset och kunderna förväntar sig två badrum så är det det som gäller. Alternativet är att be agenturen boka om gästerna, om det finns annat boende i samma prisklass vissa högsäsongsveckor är fullbokade. Det är inte bara jag som hamnar i klistret om badrummet blir klart i tid. Jag som uthyrare blir ifrågasatt jag missar den inkomst under säsongen som skulle bekosta badrumrenovering.

Så det går inte att göra halvmessyrer.som ni kanske förstår,
 
Kan hantverkaren sätta vinylmatta som man får kakla på som tätskikt på golv och vägg, kakla väggarna och montera all inredning? Då får du ett komplett och fungerande badrum och du kan köra på med golvvärmen så fort limmet torkat. Sedan sätter ni golvklinkern efter skidsäsongen. Har du en golv-wc som är limmad med silikon antar jag att du får skära lös den på något sätt, men är den vägghängd så borde det vara problemfritt.
 
man sparar kanske 2dagar på att sätta matta...
sen kostar det ju en del att montera in inredning och montera ner den och upp igen...
Golvvärmen kan inte slås på efter att limmet torkat, 28 dagar gäller även för flytspackel
 
Verkar som alla förespråkar 28 dagar innan golvvärme sätts på. Så en kanske dum följdfråga för en novis men kan allt göras klart för golvvärme bara att den inte ansluts till nätet förän efter 28 dagar.

Vinylmattealternativet hade kanske fungerat men vi har golv toa samt duschvägg som är mot golv. Men tack för alternativa tips.

För som jag skrivit ovan så är huset på uthyrning så man kan aldrig veta, tillfälliga hyresgäster vill ha bästa komfort för tillfället.
 
ja allt kan göras klart, den kan även anslutas men inte slås på.
 
MiaSthlm skrev:
För som jag skrivit ovan så är huset på uthyrning så man kan aldrig veta, tillfälliga hyresgäster vill ha bästa komfort för tillfället.
Om du kan få klart badrummet i tid så låter det som att de första hyresgästerna får stå ut med tjocka badrumsmattor istället för golvvärme, men det kanske inte är någon katastrof. I duschen gör det ingenting eftersom varmvattnet snabbt värmer upp golvet. Basvärme under första månaden kanske du kan lösa med en elradiator eller en IR-spegel om du vill ha det lite lyxigare.

Lycka till med renoveringen förresten. Med 8 dagar kvar tills hyresgästerna så finns det inte marginaler för strul, sjukdom eller liknande.
 
Vågar inte ha det ansluten för då kommer det att slås på eftersom huset är uthyrt till utomstående hyresgäster via förmedling.
 
här i sälen så respekterar dom att golvvärmen inte får slås på.
Man brukar bryta strömmen i centralen och tejpa över brytaren och sätta en lapp eller utskriven plastremsa att gv inte får slås på förens utsatt datum
 
Till alla så blev faktiskt badrummet i princip klart i tid men det behövdes mkt övervakning både av mig själv och anlitad person. Men in i det sista strulade det kommer inte för att slutföra utlovad dag hör inte av sig utan jag får sms:a.
Hur mycket är lämpligt att dra av på slutsumman vid så här stor försummelse att inte utföra arbete inom utlovad tid. Personen hade i drygt 1,5 månader på sig och hade ett bestämt slutdatum, 1,5 dygn innan slutdatum så får jag sms att det behövs jobbas mer och att slutdatum behövs skjutas framö
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.