Verkar finnas en lösning. Var i kontakt med mitt egna försäkringsbolag och la korten på borden för dem. Då upplyste han mig om att jag har något tillägg som hette något i stil med ansvarsförsäkring.
Denna går in och täcker föreningens självrisk som är på 43,000kr. Summa summarum så åker jag på 1500kr i självrisk på min egen hemförsäkring. Detta enligt mitt försäkringsbolag. Men än är inte processen klar. Så jag lever på hoppet ännu! Men en gnutta hopp har väckts, trots allas -spekulationer- :)
 
Dags att köpa ett par trisslotter kanske.....:)
 
Niclas_a skrev:
Verkar finnas en lösning. Var i kontakt med mitt egna försäkringsbolag och la korten på borden för dem. Då upplyste han mig om att jag har något tillägg som hette något i stil med ansvarsförsäkring.
Denna går in och täcker föreningens självrisk som är på 43,000kr. Summa summarum så åker jag på 1500kr i självrisk på min egen hemförsäkring. Detta enligt mitt försäkringsbolag. Men än är inte processen klar. Så jag lever på hoppet ännu! Men en gnutta hopp har väckts, trots allas -spekulationer- :)
Jag har nämnt ansvarsskyddet tidigare och det är inget tillägg utan ingår i alla hemförsäkringar. Det är dock en generös reglering ditt bolag i sådana fall väljer då det finns en undantagsklausul hos nästintill alla försäkringsbolag om att ansvarsskyddet inte ersätter skada på annan fastighet.

En generell klausul under ansvarsskyddwt kan se ut såhär
"försäkringen gäller inte för skada som du kan göras ansvarig för som ägare av annan fastighet eller annan tomträtt än den som anges i försäkringsbrevet eller som ägare av lägenhet utomlands"

Liknande klausul används för att frånsäga sig ansvar vid framförande av fordon och flera andra.

Förvånad att bolaget inte väljer att utnyttja sin rätt att neka men det är bara att hoppas för att sen tacka och ta emot
 
Jag är mest nyfiken på varför man får för sig att skruva bort fullt fungerande element?
 
Dr Fozz skrev:
Jag är mest nyfiken på varför man får för sig att skruva bort fullt fungerande element?
För att komma åt och måla bakanför? Sen om det nu ska renoveras så skruvar man naturligtvis ner allting som inte sitter löst, det blir enklast så... :|
 
D
kinglolle skrev:
En generell klausul under ansvarsskyddwt kan se ut såhär
"försäkringen gäller inte för skada som du kan göras ansvarig för som ägare av annan fastighet eller annan tomträtt än den som anges i försäkringsbrevet eller som ägare av lägenhet utomlands"
Jag är fullt införstådd med att du kan det här om försäkringar utan och innan, men för mig som försäkringstagare så ser en klausul som ovan ut att undanta enbart skador som sker på/genom fastigheter som man SJÄLV äger. Det står inte något om att undanta skador som man gör på andras fastigheter.
 
Helt rätt Ridax och egentligen borde villkoret vara tydligare skrivet för det man menar är att undanta ansvar för fastigheter än man får betalt för som försäkringsbolag. Därför man skriver skador man kan göras ansvarig för som ägare.

Ansvarsskyddet kan ändå aldrig användas för skada på egen egendom utan bara för att ersätta skadeståndsskyldighet gentemot annan.
 
Redigerat:
jenssoderberg skrev:
För att komma åt och måla bakanför? Sen om det nu ska renoveras så skruvar man naturligtvis ner allting som inte sitter löst, det blir enklast så... :|
Det går utmärkt att måla bakom element med en miniroller med lite längre skaft.
 
Dr Fozz skrev:
Det går utmärkt att måla bakom element med en miniroller med lite längre skaft.
För mycket pyssel, antigen så ger man fan i den ytan eller så skruvar man bort elementet. Med allt det innebär. :p
 
Dr Fozz skrev:
Det går utmärkt att måla bakom element med en miniroller med lite längre skaft.
Det beror alldeles på hur nära elementen sitter från väggen, och hur underarbetet ser ut.
 
-MH- skrev:
Det beror alldeles på hur nära elementen sitter från väggen, och hur underarbetet ser ut.
Om nu elementet sitter så nära väggen att en miniroller ej får plats, behövs det nog ingen färg bakom...
 
Tiger79 skrev:
Om nu elementet sitter så nära väggen att en miniroller ej får plats, behövs det nog ingen färg bakom...
Då har du aldrig sett en sektionsradiator...
 
Lite OT kanske, men jag tapetserade faktiskt bakom mina gamla sektionsradiatorer i min gamla lägenhet, utan att plocka ner dem. Orkade inte plocka ner dem, fast jag är rörmokare. :) Till mitt försvar ska sägas att det inte fanns några returventiler.

Lim på våden, dra in bakom radiatorn. Ha något lämpligt verktyg att trycka in bakom och stryka fast tapeten. Resultatet blev faktiskt mycket bra.
 
Hade jag vetat att jag haft avstängningsventiler hade jag nog slitit ner radiatorerna! :)
 
Om det nu var sektionsradiatorer så skulle jag sprutat radiatorerna på plats, och således även väggen bakom då det är svårt att undvika. Sen tapetserar man fram till fönstrets lodräta förlängning under fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.